Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1085 ggr
Lakritsstjärna
1/10/18, 10:39 PM

Mitt barn ratar nästan all mat.

Min 3 åring har blivit väldigt kräsen när det gäller mat. Jag lagar nyttig mat och tänker på att målet jag serverar ska innehålla de som mina barn behöver med rätt fetter, proteiner, fibrer, järn, kalcium, zink, riboflavin mm. Jag ger även kosttillskott i form av animalparade. Min son han gillar bara pasta, potatis, gurka och broccoli. Allt annat ratar han. Jag ger honom inte längre vanlig pasta utan lins eller Bönpasta för att han ska få lite mer näring i maten men jag blir orolig att det ska påverka han negativt efter som han växer. Jag kan ju inte tvångsmata honom men blir orolig.

Annons:
jackiejohn
1/10/18, 11:12 PM
#1

Inte ovanligt att barn blir lite kräsna i perioder, oftast går det över ganska fort. Är det bara hemma han inte vill äta eller är det på förskolan och hemma hos andra också? Vore det bara hemma skulle jag inte oroa mig i första taget utan låta honom vara (så länge det inte pågått under en längre tid) Min äldsta hade en period då det enda som gick hem iprincip var köttbullar och sås, nyponsoppa, fullkornsringar och yoghurt, pågick under ett par veckor sen åt hon som vanligt igen. Men under denna tiden åt hon det som serverades på förskolan utan protest så vi lät henne helt enkelt äta det hon ville av det som serverades. Pågår det under en längre tid och han inte äter vare sig hemma eller på förskolan/hos andra så får man ju såklart lägga i en växel till och kanske ta råd från tex bvc för att se till så han får i sig all näring iaf. Men min erfarenhet från mina egna och vänner/bekantas barn så är de kräsna i perioder utan att det sätter några spår i form av näringsbrist eller viktminskning.

Lakritsstjärna
1/10/18, 11:31 PM
#2

Det har tyvärr pågått ganska länge och de är samma sak på förskolan. Vi ska på 3 års kontroll nästa månad så får se vad de säger. Min dotter som nu är 7 har aldrig varit så här petig med maten som min son är. Hon har ju gått lite i perioder fram och tillbaka men hennes diet var alltid lite större än vad min sons är.

Destany
1/11/18, 4:10 AM
#3

Finns nåt som heter selektiv ätovilja.

oh-la
1/11/18, 12:23 PM
#4

Väldigt många barn har kräsna perioder, men väldigt få barn i Sverige är tillväxthämmade på grund av näringsbrist. Risken som jag ser det är att man lätt gör det till en grej, man vill att barnen ska äta, och då blir barnen mer motvilliga till att äta. Alla mål mpste inte innehålla allt, risken är att det blir en kamp istället. Se det som en period. Jag har för mig att ni är vegetarianer, finns det någon sås eller liknande han äter? Man kan gömma mycket i en tomatsås om man bara har en mixer. Äter han bönpasta med god aptit och broccoli skulle jag säga att du inte har något speciellt dåligt upplägg i grunden. Erbjud något litet till att plocka med, bönor, grönsaker, men är det orört i slutet av måltiden är det ingen grej. Är han med och lagar mat? Min dotter kan stöka ibland med maten, men får hon smaka direkt från grytan och hjälpa till äter hon verkligen allt. Se det som en period, ingen katastrof och gör det inte till en grej. Min bror levde tills han var myndig på 5 rätter. Det blev folk av honom också.

jackiejohn
1/11/18, 2:23 PM
#5

Hör lite lätt med eran bvc sköterska men i övrig håller jag ändå med #4.

Upp till toppen
Annons: