Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1876 ggr
Paunen
12/15/17, 9:18 PM

Väldigt envis och uppkäftig syster

Hej, jag är en kille på 14 år. Jag har en syster som är 10 år. Hon är väldigt uppkäftig och tycken och hon har ett ordföråd som jag vet inte vad. Hon kan ibland kalla mig för fittunge, hora mm. Mina förldrar säger till henne men hon lyssnar inte. Det känns lite som att dom gett up hoppet på att hon ska lyssna. Så nu känns det som att det är jag som engagerar mig i hennes uppfostran och säger till. Tex bär hon kallar mig för nått så bryr sig inte mina föreldrar särskilt mycket. Tex det är jag som säger till att hon ska gå och sova, det är jag som säger till henne om hon är otrevlig mm. Jag hjälper henne ganska ofta att tex sätta på film, fixa dator och andra liknande saker. Men när jag vägrar att hjälpa till så säger hon bara ”vad har jag gjort?” Och låter tycken. Jag har tagit upp detta med mina föreldrar men dom säger bara att vi ska ignorera det och att det kommer gå över. Men sanningen är att detta gör mig helt slut, jag mår inte bra genom att gapa och skälla på min syster. Så jag vet inte vad jag ska göra ?

Annons:
vallhund
12/15/17, 10:42 PM
#1

Gå o prata med skolkuratorn, så skall du inte behöva ha det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pontiac57
12/15/17, 11:38 PM
#2

I mina ögon är det ju fruktansvärt att en så ung människa har ett sånt ordförråd. Att ignorera lär absolut inte hjälpa utan man bör ta tag i det och visa att det inte är okej. Jag förstår att det blir jobbigt för dig om du inte får gensvar av dina föräldrar för det är ju trots allt dom man förlitar sig på och förväntar sig ska vara dom som säger till. Det jag tycker du ska göra är att kalla till ett familjemöte där ni alla får säga hur ni tycker att vardagen fungerar och sätta upp gemensamma mål om hur ni vill ha det och hur ni ska komma dit och få det bättre för alla i familjen

Pontiac57
12/15/17, 11:39 PM
#3

I mina ögon är det ju fruktansvärt att en så ung människa har ett sånt ordförråd. Att ignorera lär absolut inte hjälpa utan man bör ta tag i det och visa att det inte är okej. Jag förstår att det blir jobbigt för dig om du inte får gensvar av dina föräldrar för det är ju trots allt dom man förlitar sig på och förväntar sig ska vara dom som säger till. Det jag tycker du ska göra är att kalla till ett familjemöte där ni alla får säga hur ni tycker att vardagen fungerar och sätta upp gemensamma mål om hur ni vill ha det och hur ni ska komma dit och få det bättre för alla i familjen

Sindri
12/15/17, 11:55 PM
#4

Du är fantastisk som tar ansvar för din syster - men det ska du absolut inte behöva göra. Och om hon inte lyssnar på era föräldrar så lär hon inte göra det på dig heller.

Du är tonåring och har säkert andra problem och saker du behöver koncentrera dig på.
Det är inte lätt att vara förälder och era föräldrar känner sig säkert uppgivna nu, men i det långa loppet är det inte bar för någon av er i familjen.

Det första jag tycker du skall göra är att tala med dina föräldrar och förklara hur du känner. Det här tar alldeles för mycket kraft som du behöver lägga på skolan.

Det är såklart era föräldrar som skall söka råd och stöd för din syster. Hon behöver säkert också hjälp.

Det du kan göra (jättesvårt jag vet!) är att verkligen försöka peppa dig själv till att tala lugnt med din syster. Försök i alla fall att resonera med henne.  Säg t.e.x. -Jag förstår att du vill ha hjälp nu, men jag sitter faktiskt med ett svårt mattetal som jag måste klara av först. Fråga henne lugnt om hon verkligen har anledning att bli arg på dig och kalla dig fula saker.

Om hon använder fula ord så påpeka att det finns risk att hennes kompisar skall tycka illa om henne på grund av det. Jag skulle direkt misstänka att hon av en eller annan anledning har det jobbigt i skolan/med kompisar etc.

Om inte dina föräldrar vill ta tag i saken så skall du absolut tala med skolsyster och berätta hur du känner. Om ni går i samma skola kan skolsyster träffa din syster också och försöka bilda sig en uppfattning om vad som pågår.

Du är en tuff, modig och ansvarsfull kille och du skall absolut inte behöva uppfostra din syster.

Paunen
12/16/17, 6:25 PM
#5

Tack för alla svar <3

vallhund
12/17/17, 1:31 PM
#6

Du kan även vända dig till BRIS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
OlgaMaria
12/19/17, 4:41 PM
#7

Om man har ett dåligt ordförråd borde det ju komma någonstans ifrån. Hur är miljön i hennes klass och framför allt, hur har hon det med kompisar? Är andra dumma mot henne? Är hon dum mot andra? Jobbigt för dig! Hoppas på en vändning!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: