Annons:
Etikett10-amning
Läst 3890 ggr
Surpan
2017-12-05 09:29

Slutat amma

Jag har slutade amma sonen förra veckan, innan ammade jag honom endast på nätterna men då kunde det bli några tillfällen. Nu är mina bröst väldigt ömma. Ibland blir de hårda och får klumpar i sig. Då brukar jag massera ut klumparna och låta mjölken finns ut. Det kommer rätt mycket. Hur kan jag tömma brösten utan att stimulera produktionen?

/Surpan

Annons:
Maria
2017-12-05 09:32
#1

Nu är det över 30 år sedan jag slutade amma😃 men jag hade en pump och jag pumpade bort det värsta trycket bara och höll på så ett bra tag. Jag ville ju inte pumpa för mycket för att stimulera mjölkproduktionen som du beskriver utan bara det som tryckte mest.

Till slut så blev det mindre och mindre mjölk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2017-12-05 10:12
#2

Har man väldigt stora besvär så finns det tabletter. Fråga på BVC.

Surpan
2017-12-05 14:18
#3

#1 jag förstår att det kan vara svårt att komma ihåg men minns du ungefär hur lång tid det tog innan du kunde sluta pumpa? Pratar vi månader? Idag köpte jag i alla fall en kruka salvia som jag ska sätta i mig, det ska tydligen minska mjölken.

/Surpan

Maria
2017-12-05 14:20
#4

Ja det är ju några år sedan haha men jag tror snarare det handlade om veckor än om månader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fien
2017-12-05 20:00
#5

Jag gjorde som du och liksom fasade ut amningen. Det funkade ändå rätt bra men fick faktiskt mjölkstockning med rejäla knölar i ena bröstet ca 1,5 vecka efter vad jag trodde var sista amningen. Försökte pumpa ut men fick amma bebis en gång till. Efter det var det inga mer problem, hon fick bara suga ut knölarna och inte mer än så.

Surpan
2017-12-05 21:15
#6

Jag mjölkar ut lite mer än tidigare nu. Hoppas det hjälper och att det inte stimulerade produktionen för mycket. Jag klämde på brösten och det bara sprutade ut… Nu är som mjukare men fortfarande ömma.

/Surpan

Annons:
jackiejohn
2017-12-06 08:40
#7

Rå bankade vitkål är fina greker att lägga om bysten ifall en är ömma och man misstänker att det kan vara en mjölkstockning på gång, har en viss hämmade effekt men i ditt fall gör det ju inget :) Att handmjölka alt pumpa så att du jämnt släpper på det värsta trycket är ingen fara men töm inte brösten mer än nödvändigt för då stimulerar du bröstet på oönskat vis. Har förr mig jag handmjölka/pumpa litegrann sådär ibland efter jag slutade amma äldsta dottern…vi hade dragit ner så innan så produktionen var låg när vi slutade. Men min nu lilla 11 månaders så ammar vi fortfarande väldigt mycket för ingen vägrar ge upp bröstet…skulle med vilja sluta men denna gångne blir tuffare för jag har under hela tiden har mjölk för två :|

MikaelaS_
2017-12-07 09:28
#8

Jag slutade amma tvååringen i våras, fick sluta tvärt för att bara minska gick han inte alls med på. Men jag fick oerhört spända och onda bröst, hade tydligen fortfarande rätt hög produktion. Mycket värme, speciellt dusch, gjorde gott. Brukade värma upp brösten med duschen och sen försiktigt massera ut knölarna. Om man stoppar bröstvårtan i en kopp varmt vatten kommer utdrivningen igång också, så lättar det värsta utan att man stimulerar. Hade såhär i ungefär en vecka, och sen var jag öm ett tag efteråt.

Surpan
2017-12-07 14:29
#9

Inga knölar har kommit tillbaka men jag är fortfarande lite öm. När brukar de ha gått ner helt i storlek? Jag skulle verkligen behöva en bra bh men jag vill inte köpa en ny nu och så är den för stor om en månad…

/Surpan

OlgaMaria
2017-12-10 12:08
#10

Ett varmt bad eller varm dusch och verkligen värma upp brösten så gott man kan brukar göra att mjölk rinner ut av sig självt utan någon stimulering som leder till mer mjölkproduktion. Man kan lägga handen uppepå bröstet och trycka lite försiktigt för att mer mjölk ska komma ut. Blir ingen produktionstimulering så länge man inte pumpar och stimulerar runt bröstvårtan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
2017-12-11 19:23
#11

Nu skumläste jag bara dina svar innan, tyckte mig se att ingen tipsade om att ”doppa” brösten i varmvatten. Jag slutade ju också amma nyligen - fick SKITONT och superömma bröst efter några dagar/någon vecka. Trodde jag skulle gå under - trotts att jag inte rört brösten på en vecka så kom det ändå mer mjölk som fylldes på. Jag fick då tipset att fylla en skål (eller handfatet) med varmt vatten (jag hade nästan hett vatten…) och bada brösten i det. Det varma vattnet gör att brösten tömmer sig själva utan att stimulera produktion. Ashäftigt att det bara sprutade ut mjölk! Några sådana varma bad räckte för mig, sen skötte det sig själv och blev bra strax där efter. Lycka till!

Surpan
2017-12-11 22:51
#12

Tack för alla svar! Jag fick bort knölarna genom att knyta näven och hålla emot knölen med ett tryck. Det sprutade ut mjölk i flera minuter! Sedan dess har jag inte haft några problem alls och brösten har blivit mjuka och mindre. Jag behövde väl bara tömma ut det som blev kvar. :)

/Surpan

Upp till toppen
Annons: