Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1832 ggr
Fridaaaa
11/17/17, 4:33 PM

Julklappstips :)

Tips på vad man kan ge en 2 åring (guddotter) samt en 11 åring (Svägerska tro det eller ej) i julklapp?

Båda flickor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
11/17/17, 5:21 PM
#1

Lättast är att fråga föräldrarna så ni inte köper något dom planerat köpa. Dom vet ju vad barnen gillar och vill ha.

Fridaaaa
11/17/17, 5:25 PM
#2

#1 De har inte planerat ännu, redan frågat :) 
Tja 11åringen ändrar sig hela tiden och det hon önskade sig iår är på tok för dyrt. 
2åringen ändrar sig också en del :) Men fick inget vettigt svar därifrån vad man kan tänkas köpa, därav frågar här :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
11/17/17, 6:05 PM
#3

På en mässa en gång köpte jag ett gosedjur i form av ett marsvin från Eragon (som omplacerar marsvin) och kostnaden skulle täcka kastrering och viss veterinärvård. Fick med ett häfte med info om marsvinet också. Kan tänka mig att något liknande skulle kunna vara uppskattat? Den lilla för att hon antagligen gillar söta gosedjur (gjorda i alla fall jag!) och den äldre för att det är gulligt men samtidigt en fin grej. Nu kan jag dock inte se att det går att köpa i deras webshop men det kanske finns andra organisationer som har liknande grejer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/17/17, 7:01 PM
#4

Chinchilla (som föddes upp för päls)
Delfin (som hålls i små utrymmen, t.ex. på Kolmården, och dör)
Vovve (som används som försöksdjur)
Räv (som föds upp för päls)

Några exempel!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
11/17/17, 7:06 PM
#5

#4 Tack men lite för dyrt för ett gosedjur även om det går till en god sak :) 
(sponsrar hellre annat ställe med, men annan femma) tack ändå! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
11/17/17, 7:12 PM
#6

Det var bara exempel som sagt, du kan ju titta på de organisationer som du är intresserad av.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Fridaaaa
11/17/17, 7:19 PM
#7

#6 Inte insatt vilka som finns överhuvudtaget :) Men de lär tyvärr kosta likvärdigt. Brukar de göra men visst kan kolla upp det :) I alla fall till 2åringen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
11/17/17, 7:26 PM
#8

Plantera tex ett träd eller skänk till annat i deras namn istället för att köpa något bara för köpandets skull. Tydligen varken behöver dom eller vill dom ha något som du har råd med. Varför då köpa något?

Fridaaaa
11/17/17, 7:33 PM
#9

#8 Priset är ej viktigast. Och hade tänkt 150-200 kr per person vilket är fullt rimligt :) Och julen är barnens högtid, och såklart vill vi ge dem julklappar att öppna :) Vilket vi kommer ge dem också.

Står ingenstanns om att jag inte har råd så vet inte hur du kom fram till sån konstig slutsats men OK….

Inte sagt heller att de inte vill eller behöver något :P En 2åring kan inte svara på vad hon vill ha. 11åringen fick jag inget svar mer än någon nitendokonsoll vilket är högst orimligt att köpa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
11/17/17, 7:47 PM
#10

Håller med om att ett träd skulle vara en fin present! Tror inte att det är speciellt dyrt heller. Naturskyddsföreningen kanske har något liknande?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
11/17/17, 7:55 PM
#11

Jag kommer ge något de kan använda sig av :) 

Plantera träd eller liknande tycker jag personligen är mer vuxenpresent :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
11/17/17, 7:56 PM
#12

# "Tja 11åringen ändrar sig hela tiden och det hon önskade sig iår är på tok för dyrt."

Fridaaaa
11/17/17, 7:57 PM
#13

#12 Ja det var en sak hon önskade sig och det kostar en hel del. MEn hade inte köpt det även om jag hade haft råd då jag tycker det är orimlig summa att ge för :)
Men betyder inte att hon inte behöver annat eller att jag inte har råd med :) 

Det andra hon önskade sig fick hon i födelsedagspresent

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
vendelay
11/17/17, 8:02 PM
#14

Men vad gillar de eller vad har de för fritidsintressen eller något? Det är ju inte som att alla 11-åriga flickor har exakt samma önskelistor 😕 Btw, jag önskade mig ett plantera-ett-träd när jag var i den åldern, så 😎

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/17/17, 8:06 PM
#15

#13 Var ju det jag skrev. Ni har inte råd att ge det hon önskar sig så varför då ge en sak eller flera? 

Om du känner behov av att ge något fysiskt så fråga föräldrarna om tips igen. Dom vet ju 1000 gånger bättre vad som kan passa äv främlingar på ett forum som inte alls känner barnen. :)

Fridaaaa
11/17/17, 8:12 PM
#16

#14 Nej det vet jag att de inte har :)
Hon lyssnar mest på musik och så just nu :) Är med i någon tjejgrupp och så. 

2åringen är för liten för fritidsintressen dock. 
Men gillar Diddi i babblarna, gosedjur, leksaker av olika slag, tja lite blandat. Men är väl som många 2åringar hehe

#15 Grejen kostar över 2000 kr så säger väl sig själv eller hur?
Kommer köpa något, kommer inte hoppa över julklapp, inte speciellt snäll precis när alla andra får :P 

 Man kan fortfarande ge tips  :) Så åter till tråden, denna diskussion är avslutad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
11/17/17, 8:32 PM
#17

Jag måste bara säga WOW.  Att föräldrarna ens så att hon ville ha något som 11 åring för den summan. Är chockad.

Fridaaaa
11/17/17, 8:50 PM
#18

#17 "Att föräldrarna ens så att hon ville "?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
11/17/17, 9:14 PM
#19

#17 Ska det stå "Att föräldrarna ens sa att hon ville"? Det var hon själv som sa att hon önskar sig det, inte föräldrarna. Föräldrarna sa bara "fråga henne" :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
11/17/17, 9:30 PM
#20

Kan ni inte gå ihop och köpa den tillsammans då? Själv har jag alltid hatat att få saker jag inte önskat mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Fridaaaa
11/17/17, 9:46 PM
#21

#20 Kommer såklart inge ge något vi vet att hon inte gillar/inte vill ha :) inte alltid en 11 åring tänker på allt de egentligen vill ha när de snöar in på något :) 
Kollade närmare nu, den ligger på 3000-4000 kr :( Så går inte att gå ihop även om vi skulle gå ihop några stycken :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
11/18/17, 12:49 PM
#22

#21 Vad är det egentligen? 😮

Fridaaaa
11/18/17, 12:54 PM
#23

#22 Nintendo switch

-----

Och innan någon säger något: Nej personen är inte bortskämd och får inte vad hon vill. Önska sig dyra saker kan man göra ändå utan att vara det (vet att det finns dömande människor som inte tar reda på fakta först, så vill förtydliga)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
11/18/17, 1:22 PM
#24

#23 Aha! 

Visst kan man önska sig dyra saker utan att vara bortskämd! Jag önskade mig både dyrt och billigt som barn. Jag visste samtidigt vad som var fantasi ;)

Det är sorgligt hur dyra saker till barn är idag och hemskt med pressen dom känner om att "Vara med" genom saker och kläder.

Fridaaaa
11/18/17, 1:32 PM
#25

#24 Ja visst är det så men inte alla som ser det på detsätter, så ville förklara rent allmänt ändå :)  

Ja absolut är det så. Samhället har blivit helt fel på många punkter :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
11/18/17, 1:54 PM
#26

Jag har köpt såna där rittavlor till två 2 åringar och dom har varit väldigt populära :) kostade väl 150 på br eller så. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Rita-och-pyssla/Pennor-och-kritor/Rittavla-2-st-2000022364/ Såna typ :) 11 åringar är svåra tycker jag med haha men i den åldern börjar ju kläder bli roligt. Någon ljudbok kanske? :)

~mikkan

Ess1
11/18/17, 3:15 PM
#27

Jag har alltid tyckt att böcker är bland det mest vettiga man kan ge, och det finns för alla åldrar. "Knacka på" var en favorit hemma hos oss under småbarnsåren. Jag vet inte hur många gånger vi läste den, och det var lika roligt varje gång. Samma med Max-böckerna. Till en 11-åring får man kolla intresse först. Mina läste mest fantasy i den åldern. Men vi är en bokälskande familj. Om inte föräldrarna uppskattar böcker finns ju risken att de blir stående i bokhyllan (om de ens har en sådan). 

Böcker ryms inom din budget, och man kan t o m köpa två, eller lägga till en leksak eller annat.

Annons:
Honestyisdead
11/18/17, 3:20 PM
#28

#27 Jag läste Kitty och massa spökböcker. 

Men det krävs ju att man är intresserad av att läsa som du skrev.

jackiejohn
11/18/17, 6:47 PM
#29

Min äldsta dotter hade vid 2 års ålder fått upp intresset för att rita så hon fick bl.a. kritor och ritblock när hon fyllde 2 år hon fick även sagoböcker (guldvärt, läser en sagobok när vi ska sova) Sen tyckte (tycker fortfarande mycket om) djur vare sig det är ett gosedjur eller en hård plast/trä leksak så går det hem med hull och hår att köpa tex en kossa,gris,häst,hund etc. Kläder till såna småttingar är annars bra att ge/få säger alltid ifrån att vi inte bara vill ha en massa leksaker utan kläder också. 11 åringen är ju lite svårare men som skrevs är böcker kul och nyttigt om det finns intresse för de, annars hade jag gått på nåt fint halssmycket för det kan var nog så kul i den ålder att få ett fint halssmycket som man kan ha på kalas eller när man vill vara tjusig, har god erfarenhet av just det till barn i den ålder även om det kanske inte funnits en uttalad önskan om just det. Tycker hon annars om att shoppa så ät ju presentkort på en affär du vet hon gillar tacksamt, kanske inte kul att ge i den bemärkelsen men hon kanske uppskattar det? Jag älskar att få presentkort både när jag vart i den ålder och nu som vuxen :)

[Rhonda]
11/30/17, 11:34 AM
#30

#3 Denna köpte jag förra året till mitt barnbarn som var då 2 år gammal.

https://www.busbjornen.se/leksaker/bockerochmusik/pekbok/bamse-min-forsta-raknebok-123-20_0371

[nevamisse]
11/30/17, 10:08 PM
#31

Till en tvååring tycker jag det är enkelt att hitta något. En leksak eller gosedjur, kanske från de figurer barnet tycker om just nu, eller bara ett vanligt gosedjur eller leksak. En sagobok. Något klädesplagg som kan komma till användning, vantar, mössa mm. 

Till elvaåringen: en bok, saker att måla/rita med, hårsnoddar/klämmor eller ett smycke.

Ria74
12/4/17, 4:17 PM
#32

Till 2-åringen: pussel, klistermärkesbok eller en babblarnafigur Till 11-åringen: bok, presentkort i en butik där hon planerar att köpa den dyra saken.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: