Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 1491 ggr
Eda
2017-11-11 14:58

Trapprollator för barn

Häromdan var min man och jag på Hjälpmedelsmässan i Kista. En nyhet för mig var ”TRAPPROLLATORN ASSISTEP” med vars hjälp man kunde gå upp och ner för trappor om man har problem med balansen. Den går också att använda av barn.  

 Leverantör är Trident med hemsida: http://www.trident.se/  

På Tridents Facebooksida hittade jag en norsk film med en liten "gutt" med Cerebral Pares.
"Det har gått kjempebra her heime. Allerede dagen etter installering gjekk han opp og ned åleine. Både humør og gangfunksjon har blitt mykje betre. Dette har vore heilt fantastisk for guttungen. 
Eg håper det gjer at fleire får opp augene for kva dette kan gjere for ungar. Har bare positive ting å sei om dette."

Trapprollatorn består av en ledstång som monteras längs väggen i trappan och ett handtag som man skjuter framför sig. Handtaget går att vika in när man inte använder det. 
I de flesta trappor kan denna trappa installeras, den passar för raka, vinklade, L-formade och U-formade trappor.  Leverantören skriver att om befintlig trappa fotas; dels hela trappan och dels början och slutet på trappan så kan de snabbt bedöma om den går att installera.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: