Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3481 ggr
OlgaMaria
11/11/17, 11:11 AM

Spara saker till barnbarn?

När jag rensar bland barnens leksaker och kläder så känns det ibland svårt att veta om man borde spara vissa saker till eventuella barnbarn. Min äldsta är 9 så det är ju långt dit. Egentligen vill jag göra mig av med allt men man får liksom en klump i magen. Ska det inte finnas några minnen kvar? Mina föräldrar sparade mycket men det blev nog bara så i och med att de bodde i ett och samma stora hus hela min uppväxt och tills jag och alla syskon fick barn. De behövde liksom inte rensa bort. Vi har inte jättemycket extra plats och vi ska flytta om ett år så man försöker ju rensa. Har t ex en jättefin dockvagn från brio som jag tycker det är svårt att sälja. Men den tar ju stor plats. 

Hur gör ni? Sparar ni saker till framtiden eller rensar ni bort allt som inte längre används? Jag har blivit väldigt osentimental med allt som är mitt och rensar bort massor, men vill ju inte att barnen ska tycka det är sorgligt i framtiden att det inte finns några minnen kvar. Tycker det är så svårt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Aleya
11/11/17, 11:24 AM
#1

Min mamma har sparat mina leksaker. Jag är otroligt glad för detta. Så kul att se och vissa saker görs ju inte mer. Mjukisdjur kanske är lättare att göra sig av med. Dom tar ju en stor plats. Men finns det kanske nått som dina barn inte alls gillar så kan det ju diskuteras. Jag kan säga att om du har en äldre Barbie från då du var liten… släng den EJ. Dels kan det vara kul att ha som minne och sedan vet man aldrig om det kan bli värt(pengamässigt) i framtiden om den är i bra skick och har grejer kvar. Annars är ju affektionsvärdet stort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[nevamisse]
11/11/17, 11:37 AM
#2

Mina föräldrar har sparat mycket av våra saker, vilket jag tycker är bra. Jag kommer göra likadant i framtiden.

[NeferNefer]
11/11/17, 11:41 AM
#3

Jag har kvar nästan allt från min barndom. En hel del slänger jag själv (mycket är ju bara skräp) men mycket återanvänds nu och uppskattas 👍Både praktiska saker som barnstolar, sänglinne och liknande, och roliga saker som mjukisdjur, böcker och leksaker. Mina föräldrar var snälla och gav bort min briospis och hela briojärnvägen till grannen när jag var för stor för dem, det kan jag säga att jag är ledsen över nu.

Emo
11/11/17, 11:43 AM
#4

Jag är glad för det lilla som finns kvar sen jag var barn och jag har sparat mycket av barnens leksaker. De fick ta dem med sig när de bildade familj.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

parsley
11/11/17, 11:50 AM
#5

Utgå från hur mycket utrymme du har. En flyttkartong per barn? Mer eller mindre? Är det något som barnen själva vill spara? Hur är skicket? Är det värt att spara köpekläder eller ska man nöja sig med att spara handgjorda kläder, t ex stickade tröjor, som kanske gjorts av äldre släktingar? Hur ser förvaringsmöjligheterna ut? Har man bara källarutrymmen till sitt förfogande så kan kläder och gosedjur t ex ta åt sig lukt och kännas ofräscha. 

Ser man till ekonomiskt värde så verkar det som sådant som barn själva samlat på och tyckt mycket om som kan bli attraktiva bland samlare i framtiden, man då pratar vi om kanske 30 år framåt i tiden och då bör det vara saker som är i gott skick och gärna olekta. Barn kan mycket väl tänka sig att sälja leksaker som de växt ur och tröttnat på.  Pokemonkort verkar t ex ha ett ekonomiskt värde just nu, men det är inte säkert att de kostar lika mycket om några år.

mikkan01
11/11/17, 12:52 PM
#6

Mina föräldrar hade sparat nästan allt sen jag var liten, väldigt mycket var ju bara skräp men mycket var i fint skick och kul att ge sina egna barn. Vi kommer nog spara en del grejer, typ kläderna man hade på BB och på vägen hem, kläder som farmor och mormor stickat och sådär och sen vissa leksaker. Sen får ju han själv bestämma om han vill ge det till sina barn eller om han vill kasta det. :)

~mikkan

Annons:
[Tuulikki]
11/11/17, 4:21 PM
#7

Jag är 22, mina syskon är 19 och 25. 

Mina föräldrar har sparat allt LEGO, Brio järnväg + mängder med tillbehör. Brio lära-gå-vagn, Brio spis, mitt Barbiehus som farfar byggt, några gosedjur och spel. Samt Playstation 1 och 2 med tillhörande spel. Och någon docka (Baby Born heter den har jag för mig?)

De har frågat om vi vill att de ska spara andra saker men nu när vi är vuxna allihop har vi sagt att de kan slänga allt de vill utom just de saker jag radade upp ovanför. De kanske har sparat något mer, jag vet inte riktigt. Men det är i alla fall de grejer vi vill att våra framtida barn ska kunna leka med gemensamt hemma hos deras mor-/farföräldrar🙂Dessutom har ju en del av sakerna faktiskt mer än personligt värde.

Sarah
11/11/17, 9:30 PM
#8

Mina föräldrar och svärföräldrar har också sparat det mesta, det är vi väldigt glada för nu när vi har barn själva :)

OlgaMaria
11/12/17, 7:52 AM
#9

Kan tycka det är lite själviska perspektiv i den här tråden. Som NeferNefers föräldrar som sparade det mesta, varav mycket nu slängs. Ändå är det sorgligt att de gav bort briospisen för att någon annan skulle ha glädje av den. Allt det där som slängs nu hade kanske kunnat användas av någon, för länge sen. En briospis är inte jättedyr att köpa ny idag, men tar stor plats att spara år efter år. Många leksaker kanske kan glädja någon annan nu, och bara ev. kommer det till glädje i framtiden efter många års lagerhållande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
11/12/17, 8:07 AM
#10

Mina föräldrar hade sparat ytterst lite. Alla mina barbie tog jag med till mitt jobb. Barnen älskar att få nya leksaker. Jag har sparat 3 mjukisdjur och lite böcker resten har getts åt andra barn eller välgörenhet. Jag sparar inga leksaker åt våra ungar. Sparat några små outfits från första pojken och kommer säkert spara något litet åt vår nya också. Jag är inte så nostalgisk helt ärligt.

OlgaMaria
11/12/17, 9:22 AM
#11

#10 Samma här, med nostalgin. En del saker kommer dock sparas. Men inget överflöd. Lutar nog åt att jag sparar dockvagnen för vi la lillebror i den. Den är rejäl så att man kan lägga en liten bebis i den. Vore gulligt att uppleva det igen. Men dockvagnen ryker mm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
11/12/17, 9:47 AM
#12

Jag har själv sparat viktiga gosedjur, och de tog jag med när jag flyttade hemifrån. Mamma och pappa har sparat en del, men inte mängder. En del böcker och det är kul. Sambons föräldrar har sparat mycket, det som vi tycker är kul är hela sambons samling av bilar som var viktig för honom. Och lego. Jag håller med det Olgamaria säger om att det känns lite själviskt att vilja att föräldrar sparar massor trots att mycket är "skräp". Det tar plats, plus att andra hade kunnat ha nytta av det innan det blev skräp… Vi sparade de första kläderna och lite kläder till eventuella syskon (typ en ica-kasse). Resten går direkt till kusinerna. Gällande leksaker ser jag ingen anledning att spara massa saker. Lite viktiga gosedjur och böcker, kanske favoritleksaken.

/Surpan

[NeferNefer]
11/12/17, 9:57 AM
#13

Det känns väldigt tråkigt att läsa att Olgamaria använder just mig som exempel på självisk person. Jag känner mig uthängd. 😕Och det där med skräp, jag vet inte riktigt vad ni menar med skräp men det är alltså trasiga leksaker och böcker som saknar sidor som jag har slängt. Vem skulle ha velat ha dem, menar ni? 

Dessutom vet ju ni, som anser mig självisk, inget om vad mina föräldrar har haft för förvaringsmöjligheter. Jag har inte bett dem att spara saker, men jag är förstås väldigt tacksam att de gjorde det.

Jag känner mig ledsen över att bli utskämd på det här viset när jag berättar något som svar på en fråga. Det är ju bra att ni lever efter det som ni känner är rätt för er, men ni behöver väl inte kalla mig självisk för att jag inte lever på samma sätt? 😢

Annons:
Surpan
11/12/17, 11:05 AM
#14

#13 För min del var det inte meningen att hänga ut just dig utan jag pratade mer allmänt. Tråkigt att du blev ledsen… :/

/Surpan

OlgaMaria
11/12/17, 12:12 PM
#15

#13 Tyckte bara att det du skrev utgjorde ett perfekt exempel för att visa på när det blir lite skevt med förväntningarna på vad som ska sparas, men jag tror inte du är självisk och jag ville inte hänga ut Dig, men det du skrev var ett bra exempel att spinna vidare på. Typ alla i tråden har skrivit utifrån barn-perspektivet bara, och att det är kul att mycket har sparats. Ja, såklart det är kul men kanske inte jättekul att spara allt och sedan är det ändå mycket som slängs, sånt som kanske var mer efterfrågat för länge sen och hade kunnat bli till glädje. Vad är värdet med att något ska sparas och ta upp plats år efter år för att sedan slängas? Jag vill bara resonera om detta allmänt och det är absolut inte riktat mot DIG. Sen har jag aldrig nämnt själviska personer, utan själviska perspektiv - helt olika saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annia1
11/12/17, 10:20 PM
#16

Jag har inga barn och kommer inte få några. När jag var liten så fick vi inte mycket, mycket har slängts eftersom det gått sönder, men en del finns kvar. Vilket jag är glad för fast jag inte kommer lämna det vidare till några barn, barnbarn.

Om det är presenter eller julklappar så är det ju faktiskt nåt som barnet har fått vid dessa speciella tillfällen i livet och det kanske från speciella personer. Så varför ska man slänga presenter och julklappar. Det är ju nåt som barnet fått i gåva vid speciella tillfällen.

Och en annan aspekt på presenter/julklappar. Om man fått det från en person som är speciell för en så betyder dom mer än andra. Fast barn medan dom är barn kan inte sätta ord på det utan det blir mest när man blir äldre att man känner mer för vissa saker.

Har man utrymme så varför inte spara tills barnet blir så pass stort att det själv kan bestämma. För det är ju trots allt saker som barnet fått. 

Är det saker som man köpt i vardagen för att det behövdes just där och då så är det nåt annat. Likaså om det är trasiga saker så får man göra bedömning om det är värt att spara.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kasta presenter/julklappar som någon fått bara för att jag inte är nostalgisk. Utan det är ju upp till den personen som fått att avgöra vad den vill göra med sakerna. Och när det gäller barn så kan dom inte avgöra det förrän dom blivit äldre.

.

[Thiah]
11/13/17, 6:12 AM
#17

Fast ska jag spara ALLA presenter/julklappar som vår stora fått skulle vi få hyra ett förråd. Det går liksom inte. Bättre att det fåe ärvas av syskon, kusiner och kompisars barn och därmed användas rejält.

OlgaMaria
11/13/17, 8:09 AM
#18

En hel del kommer ju sparas naturligt i och med att barnen själva behåller det. Sådant jag rensar bort är det som jag vet att de inte bryr sig om längre och om jag är osäker så frågar jag och då får de säga ja eller nej. Många saker kommer de ju kanske vilja behålla ända tills de flyttar hemifrån och på det sättet styr de ju själva över vad som ska behållas. Dockvagnen tyckte dottern att vi kunde ge bort eller sälja men nu har ju jag bestämt att vi ska behålla den verkar det som. Det är nog mest jag som är lite sentimental när det gäller den. Men det är ju en grej som ger huvudbry i och med att den tar så stor plats.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
11/13/17, 9:30 AM
#19

Att spara allt som barnen får är inte rimligt.. Min son har inte ens haft en enda födelsedag eller jul och har redan fått… Massor. Han får något litet nästan varje gång vi träffar hans mor eller farföräldrar, vilket är ca en gång i veckan. Han har redan fått en sopsäck fylld med gosedjur!

/Surpan

[Tuulikki]
11/13/17, 1:22 PM
#20

Helt OT för tråden men jag såg nu OlgaMaria att du lyckats posta inlägget 11/11 kl 11:11😮Häftigt😃

Annons:
OlgaMaria
11/13/17, 3:52 PM
#21

#20 Wow!! Det var ju ganska häftigt faktiskt! Kul att du såg det 😄

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fien
11/13/17, 5:36 PM
#22

Kommer bara spara lite saker, typ favoritsakerna. Har redan skänkt bort en del bebissaker och kläder då jag hellre ser att de kommer till användning än samlar damm i vår garderob i kanske 25-30 år… eller kanske tills vi dör om det nu inte ens blir några barnbarn… Mina föräldrar har gjort samma, några enstaka klädesplagg från bebistiden sen är det framförallt saker som jag sparat själv, böcker och lite dockor och sånt, men håller på att rensa ut nu.

annia1
11/14/17, 1:18 AM
#23

Även om jag tar saker från era inlägg så blir svaret generellt för det finns kanske andra som tänker likadant.

Första är självklart. Det är inte föräldrarnas saker utan det är barnens saker/minnen. Och ja det är minnen från födelsedagar och jular. Och kanske andra speciella dagar.

När det gäller hur många julklappar/presenter ett barn får det kan föräldrarna styra/kontrollera. Ja faktiskt. Själva kan dom dra ner på antalet dom köper och dom kan be andra som köper att de köper mindre antal. Det ställer större krav på i första hand föräldrarna eftersom det krävs att man verkligen lägger manken till att köpa just sånt som barnet faktiskt är intresserad av.

Visst brukar barn ha önskelistor, men de skriver oftast upp mer än vad dom egentligen verkligen är intresserade av. Tycker syrrans barnbarn svar var klockrent. Dom fråga vad han ville ha i julklapp. Svaret han gav. Allt. 
Så man kan minska ner på julklappar/presenter men som sagt det krävs mer eftertanke av föräldrarna.

Så säg att man brukar köpa 10 julklappar. Halvera det till 5 leksaker. De andra 5 kan endera vara praktiska saker som tex kläder eller nåt annat praktiskt. Eller så kan man ta dom pengarna och sätta in på ett konto som barnet får tillgång till när det blir vuxet.
Man säger även till andra som köper att de ska köpa färre eller så kan man låta tex far/morföräldrar vara med på de litet dyrare julklapparna som föräldrarna köpt. Och vill de köpa mer än en sak så be även dom sätta in pengarna på kontot istället.
Samma med födelsedag, minska ner på antalet saker och sätt pengar på kontot.

Det att barnet inte längre bryr sig. Det är flera olika saker där. Visst kan det vara så att barnet helt enkelt inte bryr sig att det var en sån där sak som det egentligen inte ville ha, men barn ändrar sitt intresse vartefter det blir äldre det betyder inte att de saker de inte längre använder att de inte bryr sig utan bara att de hittat nytt intresse. Sen är det så att oavsett hur få saker ett barn har så brukar det ha vissa favoriter. Sen finns det en bakvänd sak. Det kan finnas saker som barnen lagt åt sidan och det verkar som dom inte bryr sig, men det kan vara favoriter, men att de vill inte leka/använda det för att de är extra rädda/försiktiga med det. 

Att fråga barn. Barn har inte det rätta konsekvenstänket även om det verkar som dom förstår det man förklarat. Och barn är fenomenala på att ge föräldrar det svar som föräldrarna vill ha. Så att ställa tex en enkel ja/nej fråga så "kollar" barnet av föräldern vilket svar den vill ha. 

När det gäller att far/morföräldrar ger extra det finns lösningar även på det. Man kan börja med att prata med dom och be dom att dom slutar köpa. Man kan säga att man förstår att dom vill ge, men att det behövs inte. Men om dom vill ge så kan man föreslå annat istället som praktiska saker som tex kläder för det behövs. Bara be dom spara kvittot ifall det råkar bli för liten storlek. Annars kan de köpa andra praktiska saker.
Finns andra lösningar. Låt sakerna vara kvar hos far/morföräldrarna då har barnet saker där när man hälsar på. 
Finns ytterligare en grej. När barnen är små så många gånger det som är roligast med paket är själva omslaget att öppna paketet. Så man kan föreslå att far/morföräldrar ger samma saker gång på gång. Ja man kan ju ha ett par saker som man varierar mellan för små barn kommer inte ihåg hur sakerna såg ut.

Så hur många leksaker barnen får styr/kontrollerar föräldrarna. Så dra ner på det.

Att syskon får överta är ok för då är det ändå kvar.

När det gäller kläder så är det nåt annat. Många av de kläder som finns till barn innehåller nån sorts stretch eller resår och det blir förstört om det får ligga. Stretchet, resåren torkar och blir oanvändbart. Så där ser jag inga problem att ge bort när det inte längre används.

Att spara saker som man tror barnen bryr sig extra om eller man tror det har affektionsvärde, det är vad föräldrarna tror, men det betyder inte att det är så barnen kommer se på det. Och det är oftast först i vuxen ålder som barnen sätter ihop känslor och tankar om sakerna. För när de är barn så tänker det inte på det viset utan då lever de i nuet.

Tittar man här i tråden så visar det på att vi alla är olika. Men de flesta brukar uppskatta att saker finns kvar och man själv som vuxen kan välja.

.

annia1
11/14/17, 1:20 AM
#24

Sen sett från en givares sida. Nu vet jag inte hur många som tänker som jag, men det finns säkert fler.

Jag är en sån person som tycker det är roligt att ge och att se glädjen när paketen öppnas och veta att barnen verkligen blev glada ger extra glädje.

Jag har som sagt inga egna barn, men har syskonbarn som jag köpt julklappar/presenter till (vi har numera slutat med det). Förutom det självklara att det kostar pengar så la jag mig vinn om att jag verkligen köpte sånt som barnen verkligen ville ha. 

Skulle jag fått veta att föräldrarna gett bort det eller slängt saker fast det varit helt så skulle jag ändrat på mitt sätt. Endera skulle jag börjat köpa det allra billigast för det är ju ingen ide att lägga pengar på saker som ändå mest ses som nån sorts slit och släng saker. Eller så skulle jag bara gett pengar istället. 

Och för min del skulle all glädje med att ge vara borta.

Skulle föräldrarna fråga mig om det var ok att ge bort det så finns det bara ett svar. Ja naturligtvis, för det är ju upp till föräldrarna så det går inte att svara nåt annat.
Men det skulle känts väldigt konstigt att minnen från den speciella dagen som barnen fått från mig, köpt för mina pengar, getts till nån annan som inte jag haft i tankarna. Och för min del så skulle det känts som föräldrarna inte alls uppskattade att barnen fått sånt dom önskat sig.

.

OlgaMaria
11/14/17, 7:45 AM
#25

#23 Tolkar ditt långa svar som att allt ska sparas. En tvååring har ofta ett rum fullt med grejer. Ska allt sparas upp till 18 års ålder måste ju rummet bli större för varje år som går! Eller så får föräldrarna köpa ett större hus eller hyra en lagerlokal. Det är ju samma grej för mig. Jag kan inte köpa nya kläder och aldrig rensa ut något. Samma sak med mina prylar. Att göra sig av med saker är OCKSÅ en del av livet. Något som jag tror barn också behöver lära sig. Vi har fått massa ärvda saker och vi låter de mindre kusinerna ärva våra grejer. Det är naturligt för mina barn att de får, OCH ger! Min dotter frågar ofta om hon får ge bort någon av sina grejer till en mindre kusin eller ibland till en vän. Detta är OCKSÅ en glädje med att få saker - att man kan ge vidare en dag och glädja någon annan. Om jag ger bort något tänker jag inte att det ska behållas i all evinnerlighet utan jag kan glädja mig över om de tyckt gåvan är så bra att den kan ges vidare till någon annan en dag. Om man får nya saker är det naturligt att rensa ut och ge vidare några gamla saker. Men självklart behåller man det som fortfarande används och/eller älskas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
11/14/17, 8:14 AM
#26

#23 Du säger att man ska dra ner antalet presenter, men om alla de närmaste bara skulle ge en present var så blir det mycket tillslut. Och mycket av de vi fått nu har vart sånt vi behöver (badbalja, overall, spjälsäng, babysitter). Ska vi ändå tacka nej då och köpa det själva för att kunna göra oss av med det? Vi bor i en lägenhet med ett litet förråd. Jag vågar gissa att från vår sons tvåårsdag till hans säg.. 7 årsdag så kommer mycket i hans rum att bytas ut. Vart ska vi göra av alla saker då? Han får också tre (!) Kusiner när som helst nu, ska de behöva köpa allting nytt trots att vi har saker liggandes?

/Surpan

mollyt
11/14/17, 5:56 PM
#27

Nu har jag inte läst alla svar, men jag håller med ovanstående kommentar om att anpassa dig till hur mycket du har utrymme att spara. Mina föräldrar sparade väääldigt mycket av mins saker, många kläder var rätt ”onödiga” som bebisgrejer då det idag finns mycket annat i nyare mode, däremot ser jag fram emot att dottern kan få använda mina gamla finklänningar och sånna mer speciella kläder. Allt i plast hade jag slängt (förutom lego/duplo), så mycket kemikalier som är helt onödiga - framförallt i mjuk plast som bollar och dockor osv. Däremot mina gamla träleksaker är jättekul, xylofon, trumma, klossar osv. Nu är vårt barn inte ens 2 år men hoppas att min bror kommer få barn och låna grejer innan vi sparar till förvaring.

Annons:
annia1
11/15/17, 3:27 AM
#28

OlgaMaria jag har inte sagt nåt om att spara i alla evinnerlighet. Utan det är upp till mottagaren vad den vill göra med saker den fått. Det normala när man köper saker till nån oavsett om det är barn eller vuxen är att man köper sånt som man vet att personen är intresserad av och som man vet kommer bli till nytta/nöje under en längre tid. Är man osäker så kollar man med stället man köper om det är möjligt att byta eller så köper man ett presentkort. 
Även om man köpt den mest perfekta saken så kan det bli så att mottagaren av nån anledning vill/behöver göra sig av med det och det är då upp till mottagaren.

I det här fallet är mottagaren barn och barn har inte rätta sättet att tänka förrän de kommer runt tonåren.

Om barnet själv vill ge bort saker så är det helt ok, för det är då barnet själv som vill göra det. Det ligger då på föräldrarna att säkerställa att barnet vill ge bort just det för som sagt barn tänker inte på samma sätt som vuxna. Är det en sak som den knappt visat intresse för så är det ju inga problem. Är det däremot nåt som varit favorit förut eller är det idag så måste man ta reda på att den verkligen vill ge bort just det.

Som vuxen så brukar man normalt sett göra sig av med saker man inte längre använder, men barn kan istället tänka att jag tycker så mycket om den här så då kommer säkert NN tycka likadant.
Hur man tar reda på om barnet verkligen vill göra sig av med det, finns ett par olika alternativ. Frågor är inte så där jättebra eftersom barnet "kollar" av vilket svar föräldern vill ha. Eller så kan man få svaret, ja visst mamma, tror du jag är dum. Nej barnet är inte dumt, men kanske inte förstår fullt ut vad det innebär.

Andra alternativ är att man låter det gå några veckor och ser om barnet fortsätter leka med saken. Om den gör det så är det nog bäst att låta saken vara kvar. Ett annat alternativ att man lägger det i ett skåp under en tid och ser hur barnet reagerar på att det är borta.

.

annia1
11/15/17, 3:29 AM
#29

Surpan man kan dra ner på antalet i alla fall. Man kan be dom som ger att dom lägger ihop till en gemensam sak.  Har du säg 10 som ger så kanske att dom är två om en sak då har du 5 saker istället för 10. Men det går att göra så att 5 går ihop då har du 2 saker istället för 10. 

Visst kan det finnas nån som tycker det är fel, men jag tror de flesta går med på det om du talar om att du inte vill att barnet får så mycket saker. Barnet kan ju trots allt bara leka med en sak åt gången. Och tittar man på det samhälle vi håller på att få att vi går ifrån slit och släng till att köpa kvalitet så är även det ett argument för kvalitet kostar ofta mer. 

Och beroende på hur många dom ger till förutom till dig så blir det mycket pengar så jag tror nog flera av dom blir glada om dom kan komma ner i kostnader för julklappar/presenter. Och är det några som kanske har lite sämre ekonomi av nån anledning eller försöker spara ihop till insats för att köpa hus så blir de nog glada att kunna lägga mindre på presenter/julklappar.

Och för den delen så kan det nog finnas flera som gör som man brukar (tror det ska vara så) att var och en köper, men skulle vilja köpa gemensamt, men vill inte riskera att anses som snåla om dom föreslår det.

När det gäller dom saker du tar upp. Kläder har redan skrivit om. De andra sakerna hamnar inom kategorin praktiskt. Sen finns det andra aspekter på dom sakerna. Det är saker som man räknar komma bytas ut, kanske rentav går sönder. De är som regel givna till föräldrarna (och som jag skrivit i föregående inlägg så är det upp till mottagaren vad man gör med sakerna). Sen gör föräldrar olika. En del som planerar för flera barn spar dom där grejerna till nästa barn och först när man fått alla barn man vill ha så gör man sig av med dom.

.

OlgaMaria
11/15/17, 7:48 AM
#30

#28 Du skrev att all glädje med att ge en present skulle vara borta ifall saken sedan ges bort. Det var därför jag skrev ”behållas i all evinnerlighet” för du skrev inget om att det kan vara ok att ge bort efter x antal år?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Rhonda]
11/30/17, 11:45 AM
#31

#0 Spara till dina barn. De får avgöra sedan vad de vill göra med sakerna. Så har jag gjort.

Upp till toppen
Annons: