Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 881 ggr
Jaguar_
2017-11-10 20:12

Julklappar! Hjälp!

Hej hej!

Jag har idétorka. Har en bonusdotter i 10 års åldern, snart 11. Vi har henne enbart varannan helg och funderar på vad kan man ge till ett barn i den åldern. När jag var i den åldern. Inte så svårt. Ge mig leksaker! Numera. För vuxet och denna dotter har varit skärmbarn sen 1 års ålder och har aldrig kunnat leka som ett barn. Detta har vi försökt få bort hemma hos oss iaf och har väl lyckats ganska bra.

Så det är ingen idé att ge kläder, smycken och helst inte skärmsaker hemma hos oss. Vi vill ha annat och som hon har användning för, men det är klart svårt när hon inte är hos oss så ofta mer än 4 dar i månaden. Det begränsar.

Hon gillar läsa och historia. Pyssla säger hon men när man ger pyssel och pysselböcker för inspiration så blir det bara liggandes. Helt värdelöst. Vi har redan köpt tillsammans med hennes farföräldrar en ny nice stereo som hon kan ha upp i tonåren och så klart Ljudbok med Twilight serien som hon fått se hos oss som hon älskar. Tror hon kommer digga ljudboken eller ljudböcker man kan fortsätta köpa till henne. Dock känns det en aning fattigt att bara ge böcker och sånt. Har gett sparkcykel innan men hon är ju aldrig ute så den blir bara ståendes. Så cykel är helt onödigt att köpa… Och jag vill verkligen INTE köpa massa skärmar till henne här hemma när man vet hur beroende hon varit och troligt fortfarande är. Suck!

Kanske köpa mer ljudböcker så hon har massor att lyssna på? Vi vill ju gärna ge henne saker som hon har hos oss så de inte bara försvinner hem till hennes mamma och aldrig kommer tillbaka. Då slutar det ju bara med att hon inte har nått nytt hos oss och tycker det är dötrist.

Tänkte be henne skriva en lista vad hon önskar sig denna helgen, men tänkte också höra med er alla om ni har bra idéer. Eller om ni bara tycker att jag tänker rätt och ska köpa massor av ljudböcker och böcker. Vad ska man göra liksom när hon knapt är här och aldrig lekt som barn typ.

Tacksam för förslag!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Aleya
2017-11-10 20:19
#1

När du säger historia och ljudbok tänker jag om det finns någon bok som man både kan lyssna på och pyssla i samtidigt och lära sig nått. Gillar hon språk? Då kanske det skulle vara kul med ljudbok och en bok till.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
2017-11-10 20:58
#2

Jag lekte aldrig med leksaker heller som barn direkt. Jag älskade böcker. En favorit i den åldern var Mörka materian-serien av Philip Pullman. Jag förstår inte varför det skulle vara fattigt med böcker? Jag gillade faktaböcker också väldigt mycket. Typ "hur funkar kroppen". Jag antar att hon läst Harry Potter redan? Gillar hon den? Det finns massor med coola Harry Potter prylar- trollstavar, kläder, prydnads prylar..

/Surpan

Jaguar_
2017-11-10 21:59
#3

#1 Ja hon är språkintresserad men att hitta en bra rolig bok om det kan ju vara knepigt haha :D och vad kan det finnas för ljudbok som har någon bok med?

#2 Vet inte om hon läst Harry än, men har lite span på tradera på båda Harry och Narnia. Tror att det kan vara två bokserier hon kan gilla. Narnia vet hon knappt vad det är (visade filmfodralen som jag har här hemma förra gången hon var här… men det ringde ingen klocka så den kan vara toppen. ) Harry… Hmm ska höra mig för lite. Se om man kan få ur henne något utan att hon misstänker.

Bra tips båda Tack! :D

Vet att en favoritbokserie hon har hemma hos sin mamma "Dagbok för alla mina fans" är något hon läser och fick upp förslaget på bokus om man gillar denna så gillar man nog även Nikkis dagbok som är ämnad för tjejer. Dock provläste jag i den och blev lite sådär hur de skriver om föräldrar om hur korkade och hjärndöa de är för att de (barnet) inte får som de vill och att man måste ha en iphone för att vara inne i skolan… Kände lite… Vill jag verkligen ge henne en sån bok med såna saker i som få barn att se ner på sina päron och att grejer är det ända som betyder något… Visst i den åldern är det lite så kanske men man behöver ju inte förstärka det beteendet.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2017-11-10 22:21
#4

#2 Hittade mörk materia på Tradera! Kan nog vara något nu när hon börjar intressera sig för skräckisar 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Surpan
2017-11-10 22:32
#5

#4 Vad roligt! Tror det finns fyra böcker. Den första boken (guldkompassen) finns som film också. :)

/Surpan

Jaguar_
2017-11-10 22:43
#6

#5 Ang fattigt med böcker.. Nja inte fattigt men jag tänkte mer att man kanske skulle köpt något som aktiverar henne lite med så som med pysselböcker. Dock vet jag inte om hon tycker det är så intressant längre 😛

Ah! Hittade bara en där, men finns ju fler ställen ;)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[Tuulikki]
2017-11-11 16:15
#7

Kanske "färdigt" pyssel som bara är att bygga ihop? Byggsatser, lego med ritningar till, pärlplattor med mönster till, ett set med pärlor där man har en "ritning" på hur man ska pärla ett armband? Finns massor på Panduro🙂

Min storebror fyllde 25 här om dagen och fick bland annat 2 LEGO byggsatser med bilar han tycker om. De är i och för sig löjligt dyra och har 1000+ bitar i. Men man kan ju börja någonstans😎 Nu har han dem (och sin stora VW-buss) på en hylla, jättefint.

Aleya
2017-11-11 16:24
#8

#3 ljudbok är ju som inte ett nytt påhitt. Men jag vet att förr kunde man köpa kasetter med böcker gällande språk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jaguar_
2017-11-11 18:59
#9

Jag köpte en byggsats! Hon fick välja ut en själv. Och köpte två till sambon i julklapp och en till mig själv från min sambo. Jag och sambon har ju alltid haft det så att vi får välja en själva som vi vet om och resten är överraskning. Så bästa var att få in dottern i detta med så hon verkligen få ett hon vill ha. Och sen lite överraskningar på det. (Nu vill hon börja samla på dessa byggsatser - få se hur det blir med det efter att hon försöker bygga ihop detta själv. Kräver ju mycket tålamod!)Kan vi alla sitta där i jul och mysa med våra byggsatser 😉 Ska gå till presentshoppen här och se vad de har för några böcker/ljud cd's. Vet de har en med Falk (hade iaf förra året) som hon är jätteintresserad av.

Tack alla för att ni ger tips och råd och skriver här. Det hjälper mycket!😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
2017-11-11 19:09
#10

#9 lät ju spännande. Hoppas nu får det kul och mysigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jaguar_
2017-11-11 19:26
#11

#10 Tror detta kommer bli skitbra! Beställde två sällskapsspel med. Ett med en quiz om hundar då vi alla är djurälskare och har hundar. Och det andra är ett mysterium spel då man ska lista ut vem som stal något. Öppen brasa i kaminen och lite gottis på bordet. Tror hon kommer älska sina grejer. Speciellt stereon 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: