Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1117 ggr
Anonym
Anonym
11/8/17, 1:04 PM

Var är barnen?

En sak som jag börjat fundera mycket på sedan jag blev förälder är hur svårt det kan vara att få ha med sig barn. Det kan handla om allt om att äta lunch på stan till fester och bröllop. I den stad jag bor i förbjuder tex de flesta matställena och caféerna barnvagnar. De har en liten egenritad skylt på sin dörr och hävdar att det är räddningstjänsten som sagt att de inte får ha barnvagnar där (säkert sant i vissa fall, men inte i alla). På bröllop (inklusive möhippor och svensexor) och många andra kalas är barn inte välkomna (inte alltid men i många fall). Varför delar vi upp oss så? Varför kan inte barn få vara med? De är ju en del av livet och oftast blir ju kalas lite roligare med barn, lite mer spontant :). Jag tror även det är bra om barn får vara med och lära sig det sociala även mot andra vuxna och kanske även äldre personer (inte bara mormor och farfar…) Vad tycker ni andra?

Annons:
Maria
11/8/17, 1:13 PM
#1

Det beror väl kanske vad det är för "kalas" . Möhippor och svensexor kanske inte är så kul eller givande för barn att delta i😃

Det beror säkert också vilket umgänge man har. Är det många som har barn så blir det kanske naturligare.

Annars håller jag med dig. Vi har alltid haft vår son med på allting vi har gjort. Både fester, resor och vardagliga saker.

Det där med fik och barnvagnar kanske varierar mellan olika kommuner men här i Göteborg har jag inte sett några sådana skyltar vad jag kan minnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
11/8/17, 1:16 PM
#2

Jag tycker inte att livet blir ett dugg roligare med barn - tvärtom! Och barn är definitivt inte en del av mitt liv.

Barn har inte mer rätt än andra att till exempel springa omkring och skrika på en restaurang eller att utan inbjudan söka kontakt med andra gäster, men håller de sig vid sitt eget bord så borde de inte vara i vägen. 

Det är nog bra för barn att vara med överallt, men bara om de samtidigt lär sig respekt för andras integritet och respekt för att offentliga platser är gemensamma utrymmen där alla har rätt att slippa bli störda.

Anonym
Anonym
11/8/17, 1:23 PM
#3

Nä möhippor och svensexor är kanske inte lämpliga eller roliga för barn :). Men om man räknar ihop helgerna så går det ju tre helger på ett bröllop då föräldrarnas måste se till att ha barnvakt/ev hjälp med barnen… lite trist att så mycket tid med barnen går förlorad tycker jag. Man kan ju självklart avstå med känns ju så trist att barnen inte kan få vara med istället, på bröllop och kalas… Alla har ju inte heller möjlighet till barnvakt var och varannan helg… Självklart beror det också på ens umgänge men generellt skulle jag säga att det är vanligare att barnen inte får vara med, för då blir det för mycket fokus på dem… so what? Jag minns det som att jag i stort sett alltid var med mina föräldrar. Lekte med de andra barnen och vid 19-20 tiden somnade alla barnen i något hörn på en filt eller liknande… sen bars vi ut till bilarna och åkte hem senare på kvällen.

Herveaux
11/8/17, 1:27 PM
#4

Jag har inga barn själv. 
Håller med #1 och #2

När jag var 3-7 år så levde min mor tillsammans med en man som var fotograf med stooor vänskapskrets. Jag var ett tyst, stillsamt och blygt barn som ofta fick följa med på hans olika fotouppdrag och när dom vuxna var bjudna på fester, middagar, kalas och bröllop. 
Fy fasiken vad tråkigt det var! Jag hade mycket hellre fått vara med mormor eller barnvakt hemma. 
Att sitta med när dom vuxna pratade eller att tussas ihop med andra främmande barn vid barnbordet var hemskt. 

Så upplevde jag det iaf, hade jag haft en annan personlighet kanske det hade varit annorlunda men… Nä, hade nog ändå hellre sluppit.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonym
Anonym
11/8/17, 1:30 PM
#5

#2 jag håller med dig i att barnen bör lära sig respekt, men hur ska de kunna göra det när de är förbjudna på så många ställen? Jag tycker inte heller om när barn skriker och inte kan uppföra sig men det är ju något man måste lära sig, av sina föräldrar och andra vuxna. Jag fick lära mig att vara tyst när någon annan höll tal på bröllop/fester etc. Jag fick lära mig att man satt kvar vid bordet till alla var klara etc.. för jag fick vara med. Barn idag får ju inte det. Istället ska man vara hemma och inte utsättas eller utsätta andra vuxna som inte har barn för ens barn… jag tycker snarare att det är väldigt positivt om någon annanvuxen säger till mina barn (om jag inte själv är där) om de inte uppför sig som man kan vänta sig. De är ju så de lär sig.

Anonym
Anonym
11/8/17, 1:33 PM
#6

#2 i offentliga rum bör ju barn också vara välkomna per se… och likväl som de bör visa respekt så bör ju de också respekteras….

Annons:
Calcifer
11/8/17, 2:15 PM
#7

Till vissa tillställningar tycker jag det säger sig självt att man inte tar med sina barn. T:ex vuxenfester där det kommer att finnas alkohol och att flera/många kommer bli ordentligt påverkade. Däremot kaféer och dylikt tycker jag absolut det ska finnas plats så att man kan få ta med sina barn.

Naturligtvis ska barn lära sig att visa respekt, men det hänger också på i vilken ålder de är. Man kan inte ryta åt en ettåring på ett kafé att den ska hålla tyst - det fungerar inte. Betyder det att folk runtomkring kan tycka det är jobbigt med barnskrik? Ja, absolut. Men samtidigt får man tänka lite rimligt inom ämnet. Som förälder när man är på publika platser ska man göra det man kan för att ens barn inte ska löpa amok, t:ex har man en sexåring som springer omkring inne på en restaurang och slänger grejer omkring sig då tycker jag det är upp till föräldern att sätta ner foten ordentligt så att andra kan få njuta av sin utekväll. Men som sagt, det beror mycket på åldern. Barn borde få vara med på de flesta publika platser enligt mig, sen har man som förälder ett ansvar att man gör vad man kan för att andra inte ska störas.

Men vuxna kan vara störande de också, det är inget som bara gäller exklusivt barn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Surpan
11/8/17, 3:06 PM
#8

Jag tycker inte det brukar vara några större problem. Nu har vi ett litet barn så det är enkelt att ta med honom men han hakar på det mesta, även middagar, kalas och fest. Undantaget är väl att vi inte går ut på middag på "finrestaurang". Caféer och lunchrestauranger har aldrig vart några problem. Alla jag har vart på har barnstolar och välkomnar barn. Visst har det hänt att jag fått parkera vagnen utanför men det är bara att ha med sig lås. Ibland finns dock inte skötbord vilket är tråkigt. Kanske beror det på vilken stad det är? Vi bor i Stockholm. Gällande bröllop så får väl ena föräldern stanna hemma på möhippan och så byter man på svensexan. På själva bröllopet så får man såklart ha barnvakt om bägge vill gå dock.

/Surpan

Sarah
11/8/17, 3:21 PM
#9

Hur lämpligt är det att ha barn med sig på en möhippa /svensexa?? Många blir ju aspackade på sådana fester… Jag förstår att barn inte är välkomna på fester /vissa kaféer /restauranger etc. De kan störa ordentligt. Man kan ta med dem när de kan uppföra sig. Sist vi hade vår tvååring på restaurang var en pärs, hon skulle bara springa omkring. Det var ok på det stället men en av oss vuxna var hela tiden tvungen att vara borta från sällskapet och lät vi henne inte gå ner och springa så skrek hon istället. Inte så uppskattat. Vi har många vänner som aktivt valt bort barn, och de vill helst inte ha dem på festerna, då kan vi gå om vi har barnvakt, men det förstår of respekterar vi. Vill man ha barnen med sig på allt får man väl ha ett sådant umgänge där folk tycker att det är ok.

Gronstedt
11/8/17, 3:44 PM
#10

#6 m. fl.: Självklart, så länge de håller sig vid det egna sällskapets bord på en restaurang till exempel.  Ett litet barn som skriker vid det egna sällskapets bord får man naturligtvis stå ut med. Men ett barn som stör och förstör utanför det egna sällskapets område förtjänar ingen respekt, och ännu mindre dess föräldrar, om de inte tar ansvar för det som händer och för att korrigera det. I offentliga rum bör alla vara välkomna som visar respekt för övriga i det offentliga rummet. Få tycker det är gulligt med en person i 40-årsåldern som gastar, kladdar och insisterar på uppmärksamhet. Varför skulle det vara det minsta mer tilltalande när en 6-åring gör det?

#5: Det tar inte många sekunder att lära ett barn regler och det finns massor av platser där man kan öva på det. Än så länge är vad jag vet inte barn förbjudna på alla offentliga platser.

OlgaMaria
11/8/17, 4:55 PM
#11

Håller inte med om att barn inte får vara med på en massa saker. Det mesta får väl barnen vara med på. Däremot på vissa ställen och vissa typer av fester är barnen kanske inte inbjudna, men det utgör ingen större del av livet för en barnfamilj. Barn till närmsta familjen/släkten brukar få vara med på bröllop. Annars har jag åkt på några bröllop utan barnen och det är underbart att få en anledning till att ha barnvakt ibland och komma iväg och träffa andra vuxna och hinna med att prata med dem. Då träffar man ju kanske också vänner som man sällan träffar och det är tråkigt om man inte hinner prata med dem för att man måste passa sitt barn. Sådana tillfällen kommer ju inte ofta för de flesta. Man är med barnen så gott som jämnt, och ibland är det skönt att få göra något utan dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tiger tok
11/9/17, 7:10 AM
#12

En av anledningarna till att man inte får ha med barn på vissa ställen tror jag är för att de stör. Och många föräldrar bryr sig inte. När jag har varit ute på resturang (sällan) så har det hänt massor av gånger att det är barn som skriker och springer runt, för att sedan komma till vårt bord och prata massor! Många gånger sätter dem sig vid vårt bord också?.. Då får man ofta ett leende från föräldrarna? Eller en blick som frågar om det är okej?! Självklart är det inte okej, men jag har inte hjärta att skicka iväg barnen.

Anonym
Anonym
11/9/17, 8:24 AM
#13

Vad ledsen jag blir av svaren i den här tråden. Det känns som att både de som är föräldrar och de som inte är det mest tycker att barn är jobbiga och bör stanna hemma och uppfostras där. Och att vuxna minsann ska ha rätt till att supa sig fulla och ha det tyst runt sig när de ska ut och äta eller på kalas…. att barn är en del av livet är svårt att komma ifrån, både som förälder och icke-förälder. Vem ska betala för er pension sen? De som är barn idag… borde de då inte ligga i allas intresse att de barn som finns idag uppfostras till skötsamma individer? Självklart ligger det yttersta ansvaret hos föräldrarna men att ett barn får en tillsägelse av en annan vuxen på en restaurang eller kalas (om de tex springer runt och skriker eller klättrar upp hos andra för att prata (aldrig hört om detta men verkar ju vanligt om man ska tro på svaren här)) tror jag är supernyttigt! Tyvärr verkar det råda något slags förbud att säga till någon annans barn idag och synen verkar vara att barnen ska uppfostras i tysthet i hemmet. Jag återkommer då till min fråga hur man ska kunna förvänta sig att barnen uppför sig om de aldrig får chansen att lära sig? Självklart är allt en åldersfråga och att ett spädbarn skriker är ju tyvärr svårt att göra något mer åt än att mata eller kanske lämna lokalen (vilket jag tror de flesta föräldrar gör, att höra som egen bebis skrika är nämligen 1000 ggr värre för en förälder än någon i ens omgivning). Barn är dock fantastiska och otroligt lättlärda så redan från 2-3 års ålder tycker jag det är rimligt att vänta sig att de inte springer runt och skriker och stör på en restaurang. Och gör de det så får man som förälder eller medmänniska säga till.

Annons:
OlgaMaria
11/9/17, 9:53 AM
#14

Men det är ju verkligen inte så att barnfamiljer håller sig inom hemmet. Barnfamiljer kan vara på enormt många ställen. Kanske inte precis överallt, men möjligheterna att träffa andra och öva sig på sociala koder är enorma. Käka middag på IKEA en dag t ex så kommer du se en restaurang översvämmad av barnfamiljer och intensivt övande av sociala koder. Måste man ta med sitt barn överallt? Man går ju kanske hellre till en restaurang där det känns lite avslappnat att ha med barn. Alla restauranger tilltalar inte alla målgrupper, det är väl inte så konstigt? Bara för att barnen inte är där betyder ju inte att de stannar hemma hela tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
11/9/17, 10:25 AM
#15

Wow, snacka om att läsa tråden som fan läser bibeln. Barnen lär sig på platser där det funkar att ha barn med sig, inte på möhippor eller dyra restauranger (om de inte kan vara tysta och stilla), de lär sig inte heller hemma hos de kompisar man har som uttrycker att de inte vill ha barn där.  Man måste inte ha med barn överallt.

Gronstedt
11/9/17, 2:04 PM
#16

#13: Förslagsvis ska de lära sig reglerna genom att deras föräldrar tar det ansvar de påtog sig i samma sekund som de bestämde sig för att bli föräldrar. Självklart ska vuxna människor ha rätt att slippa bli störda av barn om de inte aktivt uppsöker platser som är specifikt avsatta för barn att vara störande de vill på. På samma sätt som de har rätt att slippa bli störda av vuxna, om de inte aktivt uppsöker platser som är specifikt avsatta för vuxna att vara störande på. Barn har inte mer rätt än vuxna att störa andra, men medan vuxna har ansvar för sig själva, har barns vårdnadshavare ansvar för dem.

tiger tok
11/9/17, 6:26 PM
#17

Fast vadå, det finns massor av ställen för barnen att lära sig, förskolan, hemma hos kompisar, i parken, på lekplatsen osv osv. Är det verkligen så givande att vara helt tyst och stilla på en resturang eller bröllop? Att det är tabu för en utomstående att säga till barn tycker jag låter normalt, det är inte utomstående och främlingar som skall fostra andras barn, det är vårdnadshavarens ansvar.

oh-la
11/9/17, 9:20 PM
#18

#17, fast jag hoppas att set inte krävs samma saker hemma hos dina kompisar som pp fin resturang! Visst är det inte kul att sitta tyst och stilla jämt, men ibland i livet måste man sitta tyst och stilla, så är det! Det är också en lärdom. En sak jag tycker är viktigt är att även om jag är förälder måste jag kunna ha ett liv, och livet efter barn blir en kombination av vuxenluv och barnliv. Min dotter är en stor del av mitt liv och måste lära sig både vart det passar att busa och vart man måste vara tyst och stilla. Hon måste lära sig att inte störa. Hur ska hon kunna lära sig att göra rätt på resturang vid kompisars matbord? Vårt liv innefattar att gå ut och äta, och varför ska jag stänga ute mitt barn från det? Hon får lära sig att inte störa, inte skrika, inte springa runt. Självklart finns det platser där det inte passar sig. Vi ska iväg på riktig fin restaurang, äta en stor smakmeny med tillhörande vinavsmakning. Detta kommer ta många timmar och det kommer inte min ettåring fixa, inte en rimlig chans! Så fpr hon va med barnvakt.

oh-la
11/9/17, 9:20 PM
#19

#17, fast jag hoppas att set inte krävs samma saker hemma hos dina kompisar som pp fin resturang! Visst är det inte kul att sitta tyst och stilla jämt, men ibland i livet måste man sitta tyst och stilla, så är det! Det är också en lärdom. En sak jag tycker är viktigt är att även om jag är förälder måste jag kunna ha ett liv, och livet efter barn blir en kombination av vuxenluv och barnliv. Min dotter är en stor del av mitt liv och måste lära sig både vart det passar att busa och vart man måste vara tyst och stilla. Hon måste lära sig att inte störa. Hur ska hon kunna lära sig att göra rätt på resturang vid kompisars matbord? Vårt liv innefattar att gå ut och äta, och varför ska jag stänga ute mitt barn från det? Hon får lära sig att inte störa, inte skrika, inte springa runt. Självklart finns det platser där det inte passar sig. Vi ska iväg på riktig fin restaurang, äta en stor smakmeny med tillhörande vinavsmakning. Detta kommer ta många timmar och det kommer inte min ettåring fixa, inte en rimlig chans! Så fpr hon va med barnvakt.

Pontiac57
11/9/17, 9:49 PM
#20

Jag håller med om att det är illa att barn inte får vara med på cafer och restauranger på vissa ställen (har inte upplevt det själv) däremot tönker jag på när jag går på restaurang med barnen att jag väljer en tidigare tid, dvs inte dom populäraste tiderna. Jag tycker däremot att på bröllop eller likn där det förekommer en del alkohol att man bör lämna barnen hemma då det helt enkelt inte passar. Jag va dock med om att jag inte fick ta med mina barn på min farfars begravning och hade då en nyckläckt som man givetvis inte lämnar ifrån sig. Men tydligen kan folk inte ens sörja med barn i närheten så det har helt klart gått ut för sista tiden

Annons:
oh-la
11/9/17, 9:55 PM
#21

#20 håller med dig till 100%! Har heller aldrig upplevt det som beskrivs och tycker det är märkligt. Framför allt fiken måste ju missa en enorm målgrupp! Sitter bara mammor och pappor med barnvagn där större delen av arbetsdagen :) Håller också med om att tillställningar med mycket alkohol väl inte alls är lämpliga. Där har vi alltid barnvakt!

tiger tok
11/9/17, 11:05 PM
#22

#18 nej, mina vänner är inte barn som inte kan sitta tyst på en resturang, de är något äldre;) Självklart skall man kunna sitta tyst och stilla, men det lär man sig på andra ställen än fina resturanger, och det skall inte vara främmande personers uppgift att lära någons barn det. Oavsett om man tycker att det är bra om någon okänd säger till, hur kan man tycka så? Jag var som liten och även nu extremt känslig för tillsägelser och rannsakar alltid mig själv efter var jag kan ha gjort något fel, även fast jag inte har gjort något fel, tar jag gärna på mig "offerkoftan" och ber om ursäkt ändå. Detta gjorde jag redan som liten, och det är inget jag skulle vilja utsätta mina barn för pga att jag tycker det skulle vara lärorikt om någon främmande sade till. Det är inte schysst mot barnen.

Anonym
Anonym
11/10/17, 6:40 AM
#23

Nu har jag aldrig skrivit att jag tycker att man behöver gå till de finaste restaurangerna med barn, eller göra någon avsmakningsmeny heller. Jag skrev att det är svårt att äta lunch eller fika på de föesta ställen i den staden jag bor om man kommer med en barnvagn… vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Däremot bröllop och släktkalas och även begravningar kan jag tycka att barn kan få vara en del av. Möhippor och svensexor tog jag upp för att säga att det går tre helger för ett bröllop, inte för att jag tycker att barn behöver vara med på just dem. Alla har inte en rad av barnvakter och tre helger är ganska mycket. Jag minns bara att jag var med på väldigt mycket när jag var liten. Beroende på ålder kan man självklart ha olika förväntningar på barn. Att sitta till bords under de olika måltiderna gör barn över 2-3 år är väl inget konstigt men sen kanske barnen behöver röra på benen däremellan. Då fick en förälder följa med eller så kunde vi leka själva i ett rum eller ute beroende på årstid. Idag är ju barn väldigt ofta inte välkomna på sådana tillställningar för att fokus ligger på alkohol och att inte störa andra vuxna… de flesta barn i lägre åldrar somnar ju på kvällen, framförallt om de har lekt en massa med andra barn. Det sker ju vanligtvis innan folk har hunnit bli alltför fulla…

Anonym
Anonym
11/10/17, 6:46 AM
#24

Angående att säga till andras barn så förstår jag inte hur det kan råda sådan tabu runt det. Om vi tex har folk hemma och deras barn börjar hoppa i våra sängar så måste jag ju kunna säga att nej, här får man inte hoppa i sängarna för de kan gå sönder. Om jag ser ett barn som slår eller mobbar ett annat barn bör jag då bara ignorera det? Eller kan jag gå fram och avbryta och säga att det inte är ok? Om ett barn kommer fram och sätter sig vid vårt bord på en restaurang kan jag inte då säga att nej, vet du, vi vill äta vår mat ifred så du får gå bort till din mamma och pappa igen?

Gronstedt
11/10/17, 9:51 AM
#25

#24: Varför ska föräldrar ignorera sina barn och deras agerande och sedan klaga över att inte andra uppfostrar dem?  Varför ska föräldrar abdikera från sitt ansvar att ta reda på och gällande regler och se till att deras barn följer och i mån av förmåga förstår dem? 

Du kan lika gärna säga att vad är det för problem om en full 40-åring tränger sig ned vid ditt bord på en restaurang? Du säger ju bara att "nej, vet du, vi vill äta vår mat ifred" så är ju det problemet löst! 

Angående "bröllop och släktkalas och även begravningar", så är det ju tillställningar som är till för dem som arrangerar och bjuder in till dem. Sedan när är det gästerna som bestämmer om de ska bjudas på tillställningar? 

I de flesta sammanhang jag känner till är barn välkomna om man kan tro på att deras vuxna sällskap kommer att ta ansvar för dem. Det är först när de bevisat att de låter sina barn störa utan att bry sig som inbjudningarna börjar glesna. Kanske dessa restauranger och caféer du talar om gjort samma erfarenhet?

För övrigt, att barnvagnar är förbjudna betyder inte att barn är förbjudna? Eller?

Anonym
Anonym
11/10/17, 12:01 PM
#26

#25 eh va? Sedan när är föräldrar med sina barn 100% av tiden? Att barnen springer in ett sovrum och börjar hoppa i sängen är inte ovanligt. Jag går inte 30 cm bakom mina barn hela tiden och barn testar gränser. Då måste man väl ha rätt att säga ifrån på plats i situationen? Eller ska jag först hämta barnets förälder, säga till denna alla regler vi har och så ska föräldern sen förmedla de till sitt barn? Eller ännu värre om jag ser ett slagsmål eller mobbing när jag är ute och går, ska jag då ta reda på vad barnen heter och sen ringa deras föräldrar istället för art ingripa på plats om någon far illa? Jag ringer kanske föräldrarna sen ändå men att stå och titta på när någon far illa eller ignorera det som vuxen tycker jag är väldigt oansvarigt och vad skickar det för signaler till barnen? Att jämföra ett barn med ett 40-årigt fyllo, jisses!

tiger tok
11/10/17, 5:11 PM
#27

Det är klart att man kan och att man får säga till andras barn i vissa fall. Men man skall i tycka att det är fel om någon inte gör det, som när det kommer barn och sitter vid vårt bord flertalet gånger, jag vill inte säga till barnet, och föräldrarna kollar alltid och tänker "de säger vill till min dotter/son om de inte vill att hen sitter där". Tror det är långt i från alla föräldrar som skulle uppskatta om främmande säger till deras barn, för då kan ju föräldrarna inte bestämma graden av tillsägelsen tex.

Annons:
[Thiah]
11/10/17, 7:46 PM
#28

#27 jag skulle skämmas ögonen ur mig om Joel gick runt till andras bord. :/

tiger tok
11/11/17, 7:57 AM
#29

#28 tyvärr inte alla som gör det:/

[Thiah]
11/11/17, 8:43 AM
#30

#29 nä :( Jag är själv uppvuxen med att följa med överallt men för mig var det helt okej. Alltid trivts i eget sällskap. När vi var utomlands fick jag alltid gå och leka på stranden eller så medan vi väntade på maten. Sonen försöker vi lära allmänt "vett". Vi övar egentligen i alla sorters situationer, även hemma vid eget matbord, men man måste inse när han inte orkar och avsluta innan det. Är vi på kafé blir det ingen lång fika just för att man vill avsluta medan han orkar sitta lugnt. Vi går inte restaurang med honom för det skulle ingen av oss glädjas av. Han är helt enkelt för livlig och ung ännu. Vi har också ganska höga krav på att inte störa andra så fast sonen är riktigt duktig så skippar vi vissa saker.

Upp till toppen
Annons: