Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2183 ggr
coolawhippets
11/6/17, 5:02 PM

5 mån äta fast föda!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! 

Detta är min lilla son Lucas. Han är go och glad men jag behöver lite tips och idéer. Han älskar fruktpuré men när det väl kommer till fast föda så går det inte att ge honom. För varje tugga får han kväljningar och totalvägrar att öppna sin mun.
Han är mitt första barn och jag har provat sedan han var 4 månader och idag är han 5.5 månader gammal utan några som helst resultat.
Jag ammade tills han blev 4 månader och började därefter med flaska (mjölkersättning). Även flaska fick han kväljningar åt i början men åt så länge vi sjöng åt honom. Idag äter han flaskan problemfritt. 

Som mamma kan man inte hjälpa att man blir lite orolig 😕

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

Annons:
Tjeja
11/6/17, 5:35 PM
#1

Altså jag är ingen bebisexpert på något vis men.. har han ens fått alla sina tänder än liksom?

Tänker själv att rent naturligt är det kanske lite väl tidigt att förvänta sig att han ska klara av att "tugga" fast (även fast mjuk) föda innan barnet ens har alla tänderna på plats.

Tror du kan slappna av helt i minst 4 månader till innan du ens börjar fundera över huvud taget att det skulle vara något fel! 

Det är lite som att lära sig gå! Det sker väldigt individuellt! Endel kryper och hasar sig förbi sin första födelsedag och tultar först med gåhjälpmedel. Andra ställer sig bara upp en dag och dansar direkt. Och allt där emellan är helt normalt ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sarah
11/6/17, 5:41 PM
#2

Lugn och fin, han är 5 månader. Då är det lagom med smakportioner. Låt honom utforska lite och strunta i det om han vill. Ge antingen puré eller större saker han krav hålla själv. I den åldern sög vår dotter gärna på en hel morot en liknande, men du kan inte förvänta dig att han ska äta massa mat i den åldern.

coolawhippets
11/6/17, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1

Nu finns det mat redan från 4 månader. Så han har ätit måltider från 4-5 månader gamla bebisar och inget tycker han om. Inte heller gröten. Purén har dock alltid gått i med en god aptit 🙂

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

coolawhippets
11/6/17, 5:53 PM
#4

#2.

Nej, jag hade inte förväntat mig att han skall äta en massa mat. Han får ersättning hela tiden och ca 1 gång om dagen som vi försöker prova ge honom lite annat. Funderar just över att han får kväljningar. :/

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

typjessica
11/6/17, 6:00 PM
#5

Han är kanske bara inte redo än.

Fien
11/6/17, 6:43 PM
#6

Ja ta det lugnt! Och hade jag varit du hade jag backat lite med frukten (som ju är sötare och godare än tex potatis och kött…). Erbjud små små!!! smakprov av tex mosad potatis, morot, majs, palsternacka, kött, fisk, kyckling, etc… testa även att doppa fingret i er mat och låt honom suga på fingret och känna smaken. Än så länge vet han ju bara hur bröstmjölken och ersättningen smakar… och magen är inte van vid för mycket mat än, så ta det lugnt och gör det hela roligt! En sak till att tänka på är hur man själv ser ut när man matar barnet. Se glad ut, säg mmm, så gott, smacka lite för att visa att det är gott och roligt att äta. Ser man nervös ut eller själv gör någon form av "äcklad" min tror jag det är lätt att bebis blir lite förvirrad…

Annons:
oh-la
11/6/17, 7:57 PM
#7

Det är jättevanligt att barn får kväljningar när de börjar äta. Dom kan till och med spy. Vi människor måste lära oss äta, och det tar tid. Att föra runt maten i munnen, lära sig tugga och svälja rätt är inte gjort i en handvändning. Just för att vi behöver lära oss har små barn väldigt nära till kväljning. Det är ett sätt att förhindra att vi sättet i halsen och kvävs. När barn börjar äta sitter kväljningsreflexen ganska långt fram på tungan, och flyttar sig bakåt i takt med att barnet växer och får bättre munmotorik. Backa hellre lite och vila lugnt i att kväljningarna är helt normala. Det tar också ofta mååååånga försök innan barn som börjat äta faktiskt uppskattar en smak. Det är otroligt vanligt att dom är kräsna och verkar ogilla mat. Ta bort det eller testa annat! Stora bitar grönsaker att suga på är en bra sak att gå till. Det smakar, har lite konsestens i munnen och är bra att testa munmotoriken med. Och även om det finns mat för bebisar på 4 månader innebär inte det att alla är mogn att börja äta då. Kanske behöver du bara ta det öite lugnt och låta grabben få sin tid :) vissa är intresserade jättetidigt, och vissa behöver mer tid :)

Pontiac57
11/6/17, 10:03 PM
#8

Från 4 månader är det rekomenderat med smaksensationer dvs att du tex doppar ditt finger i maten. Sen kan man succesivt öka på men inte ge portioner förän från 6 månader. Jag fick tipset att inte ge frukt första tiden utan tex potatis och majs eftersom att frukt är så sött att dom helst ratar det andra. Man kan också blanda i ersättning eller bröstmjölk med potatis tex. Men känn ingen brådska med maten utan fortsätt att erbjuda tex en sked eller från ditt finger lite då och då och backa med frukten :)

Surpan
11/6/17, 10:21 PM
#9

Min son kväljer av gröt. Han hatar det. När vi började ge riktig mat så åt han massor direkt. Nu har vi givit upp gröt. Testa att låta honom smaka en 6-månaders burk när ni känner er redo. Kanske gillar han det mer.

/Surpan

[Thiah]
11/6/17, 10:45 PM
#10

Sen som tillägg till tråden så finns det barn som avskyr burkmat. Så han kanske helt enkelt inte gillar smaken.

mollyt
11/7/17, 9:03 AM
#11

Han är ju otroligt liten fortfarande, som du redan fått svar innan är det smaksensationer som gäller för så små barn, alltså att de får smaka av mat (antingen av den maten du äter eller från sådana burkar du köpt). De förväntas alltså inte att äta sig mätt på mat på lång tid framöver, så fortsätt du att ge flaska med ersättning, det kommer vara hans huvudföda ganska långt framöver.

Det är en stor omställning att gå från bröstmjölk/ersättning till att få andra smaker och konsistenser in i munnen. Små barn har en otroligt känslig kräkreflex som sitter väldigt långt fram i munnen, som en försvarsmekanism för att de inte ska få in mat okontrollerat långt bak i munnen. Alltså de ska hellre kräkas än att sätta i halsen så att säga. Det är normalt att små barn därför hostar, får kväljningar och kräks när det börjar lär sig hantera annan mat än bröstmjölk/ersättning.

Rekommendationer att succseivt byta ut ett mål mat om dagen (till exempel ett mellanmål) från bröstmjölk/ersättning är från att barnet har fyllt 6 månader. Så stressa inte!

Sen är det individuellt hur intresserade barnet är, truga och tvinga inte! Men fortsätt att erbjuda annat föda än ersättningen. Sen kan det vara så att barnet inte gillar burkmat, konsistensen och smaken är inte något som faller alla i smaken. Vår dotter har aldrig fått burkmat utan bara ätit mat hon själv kan plocka med händerna (hon har ratat att bli matad totalt, först nu vid 19 månader äter hon från gaffel om hon får hålla den själv - om vi försöker mata så öppnar hon inte munnen). 
Det finns mycket du kan läsa på om plockmat (inspirerat av BLW) som ett alternativ. Men som sagt, ta det lugnt, du har en liiiiten bebis fortfarande mat kommer han lära sig så småningom. Min 19månaders har nyligen börjat klara sig på att endast äta fast föda utan att amma vid sidan av.

coolawhippets
11/8/17, 11:55 AM
#12

Jag måste tacka alla för så bra och fina svar! Jag visste inte alls om att kräkreflexen satt så långt fram osv. Nu förstår jag lite mer faktisk och känner att jag inte alls behöver vara orolig.  🙂

Känner att första barnet är lite läskigt, man är ofta rädd att göra något fel osv. Att då få lite svar och tips på frågor är verkligen underlättande. 😃

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

OlgaMaria
11/8/17, 12:06 PM
#13

Med mina barn har det funkat bättre med maten om jag gjort den lösare. De har vägrat om konsistensen varit för fast. Istället för att dricka vatten till maten kan man ha den i maten istället. Eller kanske funkar det om man späder ut med lite ersättning. Sen kan man testa att mata dem med sina (rena) fingrar också. Hehe… det brukade min man göra med vår äldsta och då plötsligt åt hon från att ha vägrat innan. Blev en helt annan grej att äta från ett finger… och det är väl kanske något evolutionärt med det. Det är väl så föräldrar matat sina barn i alla tider.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tjeja
11/9/17, 9:52 PM
#14

#12 ja precis, kväljningsreflexerna visar ju bara att din bebis inte är redo än för vad du försöker peta i. Bebisar brukar bli nyfikna på mat allt eftersom.  5 månader är väldigt tidigt att vara nyfiken på mat än.  Precis som jag skrev i #1 varierar det mellan olika individer hur "tidiga/sena" de är i olika steg i sin utveckling. Variationen kan vara rätt bred och ändå hålla sig inom "normalzonen". Att det finns en och annan bebis som gladeligen smackar i sig smakprov av gröt från 4 mån ålder betyder inte per automatik att alla bebisar klarar av det. 

Om man tänker på vad som är "den naturliga" utvecklingen för bebisar utan att vi lägger oss i med våra uttänkta resonemang. Så är det faktiskt naturligt för många bebisar att dricka bröstmjölk hela det första året och mer.  Med det vill jag säga att så länge huvudfödan för bebis intresse är bröstmjölk eller ersättning så behöver du inte oroa dig för bristande matintresse för annan mat.

När kroppen växer och utvecklas väcks också naturligt ett intresse för annan mat när ersättningen inte längre räcker till för att tillfredställa  bebisens sug efter nya orala sensationer.  De vill ju så småningom smaka på allt! Det naturliga är ju att under den tiden upptäcka att endel saker man smakar på faktiskt är goda att äta på och svälja ner också och inte bara att tugga eller dreggla på liksom.

Din bebis kommer naturligt att komma in i en period av att vilja smaka på allt den får tag i och då blir inte ditt bekymmer längre att få i mat utan att förhindra att bebis får i sig fel saker istället. ;-)

En naturlig utveckling som många föräldrar inte ens tänker på eller reflekterar över. Naturliga medfödda instinkter. Bebisar är fantastiskt kompetenta egentligen. Mer än vi tror/tänker många gånger.

Tänk på att t o m en nyfödd bebis på bara någon timmes "ålder" redan börjar leta efter bröstet för att få mat.

I denna utveckling att lära sig äta är kväljreflexen ett fantastiskt skydd som du kan vara glad över att din bebis har! hi hi… Tänk va?

Det är lustigt hur vi ofta villar bort oss i vårt "civiliserade" sätt att tänka och förfasar oss av oro över saker som man förr visste löser sig självt.

Jag själv tänker att orolig för matlusten behöver man bli först när bebis inte vill ha/orkar/klarar av att få i sig något över huvud taget. Men så länge de får i sig någon föda mjölk eller annat med god aptit behöver man sällan oroa sig.  

Men sedan har man ju som förälder en naturligt inbyggd instinkt att oroa sig för barnens matintag så din reaktion visar ju att både din bebis i sin utveckling och du själv som mamma är naturligt sunda men naturliga välfungerande instinkter. 👍😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

coolawhippets
12/18/17, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#15

Hej alla! Var ett tag sedan. Tänkte uppdatera lite hur det har gått. Vi provade att blanda fast föda tillsammans med hans älskade fruktpuré. Efter det kunde han inte knipa munnen då han inte längre visste vad det var han fick i munnen 😃Så lite lättlurad, hehe 😃Han är nu 7 månader gammal och vi har börjat ge honom ganska ofta fast föda istället för flaskan under dagtid. Jag fick nästan en chock då dom på bvc blev helt förskräckt över att han inte sov hela nätterna än! Han var ju över 6 månader så det var ganska självklart tyckte dem, att han skulle sova hela nätterna. Så i all hast köpte vi välling, men det var väl inte det bästa tyckte Lucas. Men snart började han uppskatta gröten i alla fall så han brukar äta ganska mycket sånt innan han lägger sig. Nu har jag suttit och läst lite hur andra har det, så att bara för barnet fyllt 6 månader så är det ingen självklarhet att barnet sover genom hela natten. Dom gör det när dom väl är redo att göra det. Jag är ganska besviken på bvc som kunde häva ur sig sådär och göra mig så orolig helt i onödan.. 

Hur som helst så äter han gröt som frukost, fast föda både lunch och middag och sedan gröt igen innan natten. Han kan få lite ersättning där emellan också om han vill förstås, vilket han oftast brukar välja bort. På natten sover han bättre än 3 timmar åt gången. Nu är det ca 5 timmar mellan varje gång han vaknar och då ger jag honom ersättning. Så ca 1-2 gånger per natt vaknar han nu, så det känns inte så illa ändå. 

3 dagar innan han blev 7 månader lärde han sig att krypa och bara 1 dag efter att han blev 7 månader så kryper han runt och säger mamma, mamma, mamma hela tiden 😃Så det är jätteroligt här hemma just nu 😛

Han tycker vovvarna är jätteroliga och busa med sin pappa också 😃Full av energi så han ställer sig på händer och fötter, ser ut som han ska springa iväg! 

Lite bilder på honom 🙂

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

Tjeja
12/18/17, 6:38 PM
#16

Hi hi vad mysigt det låter!

Å du den där bilden på sprintaren i startgropen!? 😍 Vänta bara Den bilden blir perfekt att använda i framtiden när han blivit sprinterkung på riktigt, för det lär han nog bli! 😃 (eller så kanske han varit det redan i ett tidigare liv?) 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

coolawhippets
12/18/17, 11:42 PM
#17

#16. Ja, varje dag hittar han på saker som gör att man måste skratta. Fast han drar i ens hår och man försöker visa att det gör ont så gör han ett charmigt leende som man inte kan motstå, man flinar tillbaka.  😃Jag ser verkligen fram emot och se vilka hobbyn han kommer ha och vilken människa han sedan kommer att bli. Det är nästan som att öppna ett paket, mycket långsamt, eftersom det tar några år för honom att växa upp! 😃

minasidor.weebly.com (En sida om serier)

Tjeja
12/20/17, 3:34 PM
#18

😃❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: