Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 949 ggr
Djurälskaren87
11/2/17, 1:29 PM

Smakis

När började ni med smakportioner och hur gjorde ni?

Annons:
Horrorpops
11/2/17, 2:10 PM
#1

Min son är 6 månader och har precis fått börja med smakisar, började med en-två skedar om dagen och körde samma smak i 3-5 dagar

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

fluffis
11/2/17, 4:27 PM
#2

Vid fyra månader har mina pojkar fått smaka lite mos, sås och liknande från mitt finger. Pyttelite. Min första son hade världens aptit och åt från sked med god aptit så att han vid sex månader var uppe i typ halva portioner mat och sen fick han hälften ersättning efteråt (jag ammade ej). 

Nästa son, son nu är ett halvår gammal kom igång vid fem månader och åt litegrann från sked och äter nu vissa måltider med "riktig mat", typ havregrynsgröt, färdig barnmat och puréer från sked, får ersättning vissa måltider och sen ammas han när jag kommer hem på kvällen. Ofta är han trött på kvällen (och vi med) så vi håller inte på att kladda med mat då. 

För båda gäller successiv upptrappning. Smakerna har vi tagit lite som vi vill.

Fien
11/2/17, 7:56 PM
#3

Vid fyra månader smaksensationer, dvs doppa ditt finger i lite av er mat och låt bebis smaka. Har även börjat introducera gröt från 4 månader på BVC inrådan. Vid 6 månader smakportioner, dvs pureer som jag gjorde själv av potatis/majs/morot/kyckling/fisk/etc… blandade lite enligt tallriksmodellen och ökade långsamt på mängden, började med lunch och utökade till fler måltider. Fortsatte med gröt och började även introducera välling. Vid 9 månader ammade jag för sista gången. Detta var för första tjejen, men det funkade superbra så planerar något liknande den här gången, hon är 4 månader nu.

Alexzandra630
11/3/17, 10:37 AM
#4

Började vid 4 månader. Han är 5 månader nu. Började så tidigt enbart för att han är superintresserad av min mat.

fluffis
11/3/17, 12:49 PM
#5

Det svåraste med de små är att få i dem vätska (vatten), tycker jag. Även om min sexmånaders äter en hel del mat så ger vi gärna ersättning efteråt, delvis pga att han ska få vätska i sig. Att dricka vatten tycker han fortfarande är lite konstigt :) Vad säger ni andra om det? Sitter och funderar på när min första började med pipmugg men minns faktiskt inte.

Pontiac57
11/4/17, 12:11 AM
#6

Började precis som dom andra med att doppa fingred vid 4 månader, nån sked vid ca 5 månader och sen ökade jag på succesivt och huvudfödan fram till ca 8 månader va bröstmjölk/ersättning. Ang vatten ska man väl vara restriktiv med det fram till närmare året om jag minns rätt?

Annons:
Alexzandra630
11/4/17, 9:22 AM
#7

#5 Man ska väl inte ge så mycket vatten till så små eftersom det mättar utan näring? Jag ammar efter att min pojk ätit.

fluffis
11/4/17, 10:46 AM
#8

Det har jag läst om mjölk och mjölkprodukter. Att man inte ska ge det förrän vid ett år eftersom det mättar onödigt mycket. Jag läser på 1177 nu att man inte behöver ge vatten förrän matportionerna blir lite större och man har slutat ge ersättning/bröstmjölk. Vet inte om jag håller med riktigt. Det är ju en övergångsperiod också. Och med första barnet minns jag att det dröjde innan han drack så mycket vatten så att det ens syntes i flaskan. En annan sak jag tänker på är att i de färdiga barnmatsburkarna finns en del vatten tillsatt. Gör man då egen mat så borde man kanske tänka på att själv tillsätta lite vatten. Men jag uppfattar det som att det handlar om väldigt små mängder. Vi kommer fortsätta att erbjuda vatten i flaska till vår sexmånaders (snart 7) men jag ska sluta oroa mig om han bara dricker en liten munfull :)

Fien
11/4/17, 1:44 PM
#9

Vatten kan man nog ge, men vänta med mjölk. Jag tror vi började erbjuda vatten runt 6-7 månader (det var mitt i sommaren) samtidigt som jag också ammade. Tror det mesta vattnet hamnade på golvet till en början (vi fick ta bort stoppet/skyddet i pipmuggen annars vägrade hon dricka). Men i takt med att amningen avslutas så bör de ju få i sig vatten… tror det kommer rätt naturligt. Den mesta maten innehåller vatten… tex så består ju grönsaker till stor del av vatten…

Pontiac57
11/4/17, 11:14 PM
#10

Finns ju inget som är farligt utan det är ju som tidigare skrivit att det kan mätta men självklart bör man nog erbjuda lite grann i samband med/ efter måltid.

Upp till toppen
Annons: