Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1744 ggr
[Thiah]
2017-10-31 13:31

Hur ofta kan man servera grötlunch?

Jag är nyfiken på vad ni anser om att ge gröt till lunch till en nästan 3 1/2 åring. Nu när lillebror kommer blir vi hemma mer (äta fler mål hemma) med en sämre ekonomi. Så jag har börjat fundera på gröt till lunch. Men hur ofta är okej? Vad skulle ni säga?

Annons:
Surpan
2017-10-31 13:56
#1

Nu har jag inga större barn men om jag ska gå på känsla så beror det lite på vad som äts till frukost och mellanmål. Gröt till frukost, lunch och kvällsmat till exempel känns lite enformigt men om övriga mål är varierade kan man säkert äta gröt varje dag till lunch. Nästan alla människor jag känner äter ju samma frukost i årtionden så.

/Surpan

[Thiah]
2017-10-31 14:44
#2

Ja så tänker jag med. Vi äter olika sorters frukostar och varierar det efter vad man är sugen på. Enda gången han alltid äter gröt till frukost ör på dagis och då äter han ändå annan mat till lunch. Samma sak middag och kvällsmat varieras ju i det oändliga.

Surpan
2017-10-31 14:55
#3

Dåså då tror jag det går prima. :)

/Surpan

[Thiah]
2017-10-31 15:03
#4

Skulle vara så smidigt att kunna variera tex gröt och purésoppa de dagar vi äter lunch hemma. Måste bara skaffa olika sorters flingor. :)

OlgaMaria
2017-11-06 15:26
#5

Visst kan det funka men jag tycker i alla fall att det är lätt hänt att barnen tröttnar på olika rätter om man serverar dem för ofta. Så av den anledningen kan det vara värt att försöka variera sig så man inte får ett barn som vägrar gröt plötsligt. :) Men när det gäller havregrynsgröt kan jag tipsa om att ha ett ägg i så det blir lite mer näringsrikt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
2017-11-07 09:05
#6

Ja, om ni äter annan frukost kan ni såklart äta gröt till lunch tänker jag. Men som #1 skriver skulle jag inte ge gröt frukost, middag och lunch så att säga. Men näringsmässigt är det väl inte så mycket näring i gröt - mer bukfylla i min mening. Men alltså en portion pasta är ju också bukfylla utan så mycket näring (förstå mig rätt). 

Annars kan ni ju hitta på andra billigare storkork som också kan vara ekonomiskt.

Annons:
typjessica
2017-11-08 09:53
#7

Jag brukar koka egen risgrynsgröt ibland och då gör jag extra mycket så jag har till en pudding eller steka grötplättar dagen efter. Funkar även med havregryn/mannagrynsgröt 😊

[Thiah]
2017-11-08 12:02
#8

#7 jag skulle så gärna äta risgrynsgröt men det är den ENDA gröten ungen inte äter.

Upp till toppen
Annons: