Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 886 ggr
Surpan
10/27/17, 9:27 PM

Resa med små barn

…är det värt det? Vi sitter och velar om att boka en resa till Kanarieöarna i februari när pojken är 11 månader. Vi skulle i så fall åka med svärföräldrarna som redan bokat så tid/plats går inte att rucka på. Någon som kan komma med tips? Hur gör man med bilstolen? Vår är väldigt krånglig att montera.. Finns det resebilstolar? Samma med vagn, ta med sin egen eller köpa en resevagn?

/Surpan

Annons:
Ceciliaolucifer
10/28/17, 7:50 PM
#1

Vi reste när vår son var 9 1/2 månad. Vi köpte resevagn just för att hanteringen av vagnar på flygbolagen är sådär. Vi är i efterhand glada för det då vi fick tillbaka vår vagn med skavanker. Vi hyrde bilstol och bil på plats. Vi gjorde så han sov mellan oss. Man har nog med packning med sig ändå och att släpa på resesäng var inte aktuellt. Att åka med en 11 månaders vet jag inte. Vår son ville krypa överallt och stoppa allt i munnen. Dessutom började han ställa sig upp. I efterhand så här gick resan bra. Idag är han 11månader och jag skulle inte resa med honom just nu. Han försöker gå själv, stoppar allt i munnen, så näää :)

Sarah
10/28/17, 10:11 PM
#2

Vi hade rest direkt :) vill inte att barn ska begränsa oss från saker och def inte från att resa. Lite meckigare, men så får det vara. Vi åkte långt när dottern var 4-5 månader och hade def åkt iväg mycket mer om vi känt att vi hade råd. Åk! Ni har ju dessutom sällskap som säkert hjälper till en del. Mina föräldrar tog med mig runt om i världen när jag var från runt 1. Båtluff i Maldiverna bland annat. De kommer aldrig säga, gud vad vi ångrar att vi reste med Sarah :p

Surpan
10/29/17, 7:03 AM
#3

#1 Det lät ju inte så positivt men jag uppskattar ärligheten! #2 Vi vill gärna resa men är nervösa för det praktiska. Framförallt typ bilbarnstol. Vi vill inte åka om vi måste tumma på säkerheten. :/

/Surpan

Sarah
10/29/17, 8:29 AM
#4

Vi tog med babyskyddet när vi åkte. Lämnade inne på gaten innan vi gick på planet och fick tillbaka direkt när vi klev av. Jag hade bara hört av mig till en hyrbilsfirma eller liknande och hört med dem vad de har att hyra ut annars. Det är klart att andra länder har säkra stolar och en sådan turistplats som Kanarieöarna har ju def vana med barnfamiljer. Hitta en lösning istället för att låta kanskeproblem hindra er :)

Fien
10/29/17, 8:57 AM
#5

Vi har rest med barn flera gånger. Vagnen skyddar man genom airshell eller stokke prampack (vi har den och den är super). Då betalar flygbolaget om vagnen går sönder. På planet är ni ju flera som kan hjälpas åt med underhållningen… man kan ju också försöka resa vid sovtid för barnet…. Bilstolar är nog det jobbigaste… de vänder ju barnen framåt efter babyskyddet i typ resten av världen… när vår dotter var 9 månader kunde hon fortfarande sitta i babyskydd men det var ju inte populärt från hennes sida…. när hon var 2 fick vi helt enkelt sätta henne framåt… eller så får man se till att ta sig runt gåendes eller via buss. Allt går att lösa men det är ju lite annorlunda att resa med barn än utan… samtidigt är det ju fantastiskt roligt!

Surpan
10/29/17, 11:19 AM
#6

#4 Kanskeproblem och kanskeproblem, för oss ÄR det ju ett problem. Vi har ännu inte kommit på någon lösning vi känner oss bekväma med och det är därför jag frågar hur andra gör, för jag förstår ju att andra reser men jag förstår inte hur. Vi är helt enkelt inte lika erfarna som andra. Det går inte att hyra bakåtvänd stol på plats, eventuellt kan man få en stol som också går att montera baklänges, men de kan de inte garantera. Man får heller inga instruktioner eller hjälp med att montera stolen. Att ta med sig stolen på flyget går ju, men jag vet inte hur den klarar behandlingen av flygplanet? Det borde väl gå? #5 Tack för tips om vagnväska, en sån ska vi köpa! Bilstolen är som sagt ett problem, och vi vill inte heller åka buss med honom i knät. Så det blir att hyra bil och ta med stol tror jag. Det är egentligen bara transfer vi behöver (ca 40 min med bil).

/Surpan

Annons:
Sarah
10/29/17, 11:51 AM
#7

Menade inte att det är ett ickeproblem, utan att det kanske inte är ett problem om man sätter sig och kollar runt lite.

Surpan
10/29/17, 12:09 PM
#8

#7 Jag förstår.. Jag blir bara så stressad för alla vi pratar med förväntar sig bara att vi ska tumma på säkerheten ("man måste ju leva lite") och det känns inte bra i magen alls så jag försöker hitta någon lösning jag blir nöjd med. Men det är onekligen svårt.

/Surpan

[Thiah]
10/31/17, 1:27 PM
#9

Vi åktw till kreta när sonen var 14 månader. Hade enbart resevagnen med och tog oss runt med buss eller gående. Fick hur fint som helst. Flygresan och bussresan till hotellet var lätta, sonen sov mestadels av tiden eller lekte med de nya bilar vi köpt eller åt av småsakerna vi tagit med.

Surpan
10/31/17, 1:52 PM
#10

#9 Okej vad kul att det gick bra. Vi vill inte åka buss, det tycker vi inte känns så säkert. Men vi ska nog ta med stol och hyra bil. :) vilken resevagn hade ni? Hur var det med mat, finns det risk att de blir sjuka av att de är andra bakterier där nere? Tänker på frukt och annat rått.

/Surpan

[Thiah]
10/31/17, 2:42 PM
#11

Vi åkte charter så buss till och från hotellet var vi tvungna att åka hursom. Och då skulle han sitta i famnen för han hade inget eget säte. Men annars så tog inte vi några vidare säkerhetsgrejer. Han åt frukt och grönt i mängder förutom pommes (som han typ levde på). Frukt och grönt är ett toppen toppen sätt att få i sig vätska.

Surpan
10/31/17, 2:57 PM
#12

#11 får man inte hoppa över bussen om man åker charter? För det tror jag vi ska göra också, men boka egen transfer då. Jag har dålig koll på vad man brukar göra i andra länder. Men om man inte får rekommendationer att avstå frukt/grönsaker så är ju det kanon. Bra vätska som du säger. Jag ska kolla med BVC också om de har några generella råd. :)

/Surpan

Upp till toppen
Annons: