Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2159 ggr
tlover
10/27/17, 10:02 AM

Bus eller godis? Gör folk det?

Går dina barn och tigger godis? Jag vet att de flesta förskolor har ju att barnen får klä ut sig kring halloween men går barn och tigger godis också? Eller har det inte riktigt kommit till Sverige?

l'm back

Annons:
Honestyisdead
10/27/17, 10:12 AM
#1

Jag har inte barn. Men häromkring går en del barn. I villorna i alla fall. De flesta flerfamiljshus är låsta dygnet runt.

Fien
10/27/17, 10:28 AM
#2

Jag har barn och vet flera i den stora tjejens ålder som ska gå (3 år). Vi har inte gett henne godis än så känns ju lite fel att ut och säga bus eller godis…

Lia
10/27/17, 10:53 AM
#3

Jag har inga barn, men när jag var liten var det väldigt poppis att gå här omkring, alla gjorde det i princip. Det var väl 13-15 år sen. Jag skulle gissa att det fortfarande är igång, men jag har själv bara sett det en gång sen jag slutade.

NatasjaHemby
10/28/17, 1:02 PM
#4

Har inga barn och har aldrig sett några utklädda barn i området. Men jag bor i ett område med bara lägenheter så det är ju svårt att komma in någon annanstans än i sin egen trapp. 

Som liten (~20 år sedan) gick jag några gånger på "bus eller godis"-runda i grannskapet, men det var i villakvarter och hos någorlunda kända grannar. Aldrig hos totalt okända.

SE*Simbelmynes

Lakritsstjärna
10/28/17, 7:49 PM
#5

Det kom några barn förbi oss för ca 1h sen.

jackiejohn
10/29/17, 1:21 PM
#6

Här i kring förekommer det kanske? Aldrig sett några barn varken när jag var liten Eller nu, inte höra kompisar som gått som barn eller att andra barn i ungarnas ålder som går. Nu bor vi förvisso ute på landet och i och med det är vi ”förskonad” från sånt här. Jag ogillar detta skarpt av olika anledningar men jag vill tex inte ha ägg kastat på mitt hus ifall jag inte har godis hemma att ge bort till ett okänt barn.. Ser verkligen ingen mening med eller det roliga i att skicka ut sina ungar att tigga godis och göra bus mot andra människor. Vi ”firar” allhelgona genom att tända ett extra ljus och eventuellt besöka kyrkogården, halloween kan kvitta för min del. (Och jag vet att halloween och allhelgona är helgerna efter varandra)

Annons:
Maria
10/30/17, 2:34 PM
#7

Vi har redan haft besök av flera barn och jag tycker det är så roligt. De första fick bara clementiner för jag hade inte hunnit handla godis men de var lika glada ändå.

Vi har haft årliga besök i flera år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
11/6/17, 3:05 PM
#8

Skönt att det är över för i år… hehe… Tycker det är ganska jobbigt i och med att det råder förvirring kring vilken dag man ska gå. Men de flesta kom på fredagen och då gick även min dotter. Men vi fick besök flera dagar under veckan, och jag kände mig som en riktig surtant när de kom förbi på lördagen och jag sa vänligt men bestämt att idag är det allhellgona och halloween är slut för i år. De sa ok men tejpade ihop min postlåda med kirurgtejp såg jag sen. Hade förvisso massa godis hemma som gärna hade fått ges bort men jag tycker allhelgona ska få vara vad det är. "Bus på fredag, ljus på lördag"

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
11/6/17, 3:15 PM
#9

Vi har haft många besök i år och de sista kom på lördag. De blev så glada för godispåsarna min man gjort i ordning i cellofan. Söta små mönster.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nalaa]
11/10/17, 10:32 AM
#10

Jag tycker inte att Halloween är så pass etablerat i Sverige (om man jämför med påsken och påskkärringar) att man kan förvänta sig att öka ska ha köpt hem godis och vara redo för det. Sen tycker jag att det är fult att fråga "bus eller godis" (de kan lika gärna säga "Ge mig godis annars äggar jag huset")…

Maria
11/10/17, 10:38 AM
#11

Jag tycker att man hänger med så gott man kan. 

Påskkärringar är numera inte så vanligt som halloweenmonster och det är väl en del av hur samhället förändras över tid och jag vill gärna hänga med som sagt.

Vi har numera ett litet barnbarn och jag vill inte fastna i det gamla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/10/17, 10:40 AM
#12

#10 Jag har då aldrig sett något barn som äggat några hus bara för att folk inte har godis hemma. Har du verkligen det här i Sverige?

[Thiah]
11/10/17, 2:03 PM
#13

#12 stod om det i tidningar i år. Fönster har krossats och en del annan vandalisering skett. :/

Annons:
Maria
11/10/17, 2:07 PM
#14

#13 Fast då är det ju som du skriver vandalisering och brottsligt och har ju egentligen inte med Hamloweenfirande att höra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/10/17, 4:09 PM
#15

#13 Det är ju något helt annat än att lägga ett hus eller rulla ut toapapper i ett träd.

[Thiah]
11/10/17, 4:37 PM
#16

Finns de som anser att få sitt hus äggat är att vandalisera. Och jag har förstått att man i usa enbart går till dekorerade hus samt att man kan köpa skyltar som undanber bus/godis besökare.

Maria
11/10/17, 6:23 PM
#17

Fast tråden handlade ju om Sverige.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
11/10/17, 7:45 PM
#18

#17 jo för här går barnen till alla hus, åven sådana som inte vill bli involverade. Och då kan ju sådana människor anse att det är vandalism att få sitt träd fullt med papper eller huset äggat.

Honestyisdead
11/11/17, 3:47 AM
#19

#18 Nu tror jag dom flesta ser en stor skillnad på att behöva torka bort ägg och på att behöva ny ruta.

Och självklart är varken ägg eller papper trevligt. Jag undrar hur vanligt det är här.

Maria
11/11/17, 8:28 AM
#20

De gånger vi inte haft godis så har barnen bara gått iväg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Jaguar_
11/11/17, 10:13 AM
#21

Jag skulle aldrig skicka ut mina barn att tigga godis och om de inte får detta gör de jävelskap mot folk.. Näru! Mer respekt vill jag nog allt mina barn ska lära sig.  Folk borde även lära sig reglerna om detta och lära sina barn vad som gäller vid detta firande så skulle det underlätta för de som inte har lust att bli "hotade" av barn. De som inte har pumpor med ljus utanför firar inte halloween och därför går du inte in där och stör, de som har pumpor eller liknande utsmyckning. De firar, där är det ok. Många verkar inte kunna detta vilket är irriterande.

Jag är mer i stil med, om man firar detta, så ordnar man en hemmafest(eller hyr en byggdegård tillsammans med de man firar) där alla klär ut sig. Vuxna och barn. Så det blir kul för alla och inge jävelskap mot stackars folk utanför husets gränser. Och om man låter barn gå ut. Varför inte lära dom ge en godis till de de knackar på hos istället och önska trevlig Halloween eller byta godis med folk. Mycket trevligare.

Jag får väl låta bitter och tråkig, men detta är det jag tycker och står för med många fler jag talat med och hört pratas om om detta firande.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

OlgaMaria
11/11/17, 10:25 AM
#22

#21 Jag joinar gärna din bitterklubb. Hehe. Egentligen har vi ju i princip denna tradition redan med påskkärringarna. Det är lite samma grej om man tänker på innebörden. Tycker det är helt absurt att barnen ska klä ut sig och tigga godis TVÅ gånger om året. Det blir bara urvattnat. Och vår allhelgona kommer i bakgrunden. Nej, jag gillar det inte alls.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jaguar_
11/11/17, 11:11 AM
#23

#22 Haha välkommen in i klubben! skickar en nål med texten Bitterklubben till dig på posten! :D  Precis min tanke och jag tycker inte ens påskkärringar är en bra tradition fast där förstör man väl inte folks egendom iaf eller så kastar dom ägg och då är det fan inte ok. Fast jag tycker mer om den traditionen som är längre upp i Sverige när det gäller påsk. Där så knackar de på och när folk öppnar slänger de in godis eller teckning på golvet och ropar glad påsk och sen springer dom till nästa. De tigger inte, de ger och skapar mer glädje. Och sen om någon har lust att bjuda in dom på fika eller en godis tillbaka få får de såklart säga ja till detta.

När jag gick runt med en kompis under julen så sjöng vi jullåtar och gav bort pepparkakor och godis som vi bakat själva. Alla blev superglada och vissa sjöng med. Vissa bjöd tillbaka och tackade så hjärtligt att vi gjorde de vi gjorde. Och detta är något jag kommer lära mina barn. Inte att tigga och förstöra.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

OlgaMaria
11/11/17, 11:26 AM
#24

#23 Haha… ser mycket fram emot mitt paket på posten! :-D har också tudelade känslor till påskkäringarna, men det är ju en äldre tradition som alla är vana med och man brukar ju ge en liten påskteckning (inte alla som gör det kanske men många) och säga Glad påsk. Det är lite annan framtoning än att komma med ett hot - bus eller godis. Sen har jag tyckt att det är väl ok med påskkäringar eftersom det bara är en gång om året, men nu är det ju inte riktigt så.  Sen har vi Lucia då barnen också ska klä ut sig. Lucia har ju redan blivit en mindre högtid som mest firas på dagis. Tycker det är sorgligt när man inför en massa nya högtider som urvattnar de gamla, för jag tror nog att det leder till att allt blir urvattnat och tappar mening. Vi kan ju liksom inte behålla hur många traditioner som helst. Det blir överflöd i högtider. Ska bära Bitterklubbens nål med text med stolthet! Hihi!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
11/11/17, 11:30 AM
#25

Jag vill också ha en bitterklubbsnål! Speciellt med alla nya traditioner och alla "måsten" som jag kan känna som barnfamilj. Blir ju nått hela tiden som ska fixas

Maria
11/11/17, 11:39 AM
#26

Men har det inte alltid varit så att traditioner kommit och gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
11/11/17, 1:11 PM
#27

#26 säkert men just nu tycker jag att det nästan enbart tillkommer.

Annons:
Jaguar_
11/11/17, 1:20 PM
#28

Man få välja de man vill ha helt enkelt inom sin egen familj. Man måste inte göra allt som media säger/skriver om att man ska göra numera. Så som Fredagsmys och man måste ha godis och allt till för att göra detta och visp så blir det två godisdagar eftersom den traditionella lördagsgodis och mys finns kvar. Vi har gjort om det där med fredagen. Vi lagar mat tillsammans och kör sällskapsspel om vi orkar eller bara pratar. Inge godis. Godis är på lördagar med tillhörande mysfilm.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Maria
11/11/17, 4:29 PM
#29

#27 Tror du inte att man har tyckt det alltid? Jag kan känna igen resonemanget från mina föräldrar och då är jag själv ändå 55 år😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jaguar_
11/11/17, 7:22 PM
#30

#29 Haha så sant. Kommer alltid vara sånt att diskutera. 😃 Man kan ta ställning till nuet. Jag har inget emot att det kommer nya saker, men det kan ju vara mer genomtänkt. Dock det är nu upp till var och en att tänka själva och ta beslut medan nya grejer presenteras. 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

jackiejohn
11/11/17, 8:29 PM
#31

11# Beror nog helt på vart i landet du bor, här är påsken och påskkärringar något varenda kotte gör medans halloween firas inte ens på dagis. #21 Skriver under på varande stavelse!! —————— Off topic men eftersom det pratades om att tigga godis på påsk också…. Här tiggs inget godis på påsk heller, här kastar man ett påskbrev till sina kompisar/släktingar med godis/påskpynt/blomma och önskar Glad Påsk. Barnens version - springer fram till dörren hos kompisen (givetvis utkläd till påskkärring/påskgubbe) öppnar dörren och slänger in påskbrevet som är fyllt med godis och hojtar ”glad påsk!!” För att sedan vända om och kuta därifrån för kompisen msn kastat till ska nämligen fånga dig som kasta och således avslöja vem du är ;) Mycket trevlig och genuin tradition för både stora och små.

Jaguar_
11/14/17, 7:53 PM
#32

#31 Precis så ska det vara! Det gillar jag. 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: