Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1171 ggr
Fridaaaa
2017-10-12 11:21

Detta med Babyskydd :)

Vad rekommenderar ni för Babyskydd till inte allt för högt pris? (dvs inte över 2000kr helst)
Helst med isofix men ska kolla om det går till vår bil med såklart :)

Är de anpassade till att passa de flesta bilar?

Helt ny på detta! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Thiah]
2017-10-12 11:46
#1

Har eran bil isofix? För alla har ju inte det. Vi har haft britax till båda ungarna och är nöjda. Men jag är inte alls insatt i babyskydd träsket :p Kommer garanterat någon som har koll under dagen. Fluffis är tex en vandrande informationsgudinna när det gäller sådant här. :)

Fridaaaa
2017-10-12 11:57
#2

#1 Hur vet man om man kan ha det eller inte?
Som sagt ny på detta :) 

Hoppas hon kan svara! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-10-12 12:14
#3

Har sålt babyskydd men är några år sedan nu… Isofix finns i alla nyare bilar men inte i alla äldre om man inte själv satt in det. Stoppa ner fingrarna mellan rygg och söte så ska där vara två metallringar. Det är basen som fästs med Isofix och inte själva stolen. Stolen klickas i basen. Alla babyskydd går att fästa med bilens bälte. Det man kan fundera på är om man vill kunna sätta babyskyddet på vagnens chassi…. det finns en uppsjö av adaptrar idag men vissa är bättre än andra.

Fridaaaa
2017-10-12 12:18
#4

#3 Detta är en bil från 2006. Men får kolla om det finns. Hade varit bra annars får det ju såklart bli vanlig :) 
Nej vet att det är basen och inte själva stolen just för att det ska underlätta :) 

Vi behöver inte ha till vagnen. Tror inte ens den vagnen vi har går att ha det på (vet såklart inte men tvivlar på det) men ute efter bara till bilen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-10-12 12:29
#5

Ok, axkid har ett billigare med bas. Vi köpte vårt för tre år sedan för 995 kr, då var det på någon julrea… axkids är precis samma som brios. Tycker det har funkat bra för båda våra barn… vi har det inte heller på vagnen.

Sarah
2017-10-12 12:40
#6

Isofix är små metallögglor som sitter på sätet i bilen, mellan ryggstödet och sistsen. I dem fäster man basen till babyskyddet.

Annons:
[Thiah]
2017-10-12 12:40
#7

Vår 2006 har inte isofix så det lönar sig att kolla.

Fridaaaa
2017-10-12 12:44
#8

Har kollat nu och det finns tyvärr inte i vår bil :( 
Så får bli vanlig

Tips på bra babyskydd då? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[westerlind]
2017-10-12 12:49
#9

Jag har haft MaxiCosi till min dotter, jättenöjd. Går att köpa med eller utan bas som går att fästa antingen med isofix eller med bälte. Med basen kan man bara klicka i babyskyddet. Man kan köpa utan basen också så blir det billigare, och då fäster man skyddet med bälte.  Utan bas tror jag den ligger på 1500kr.

Fridaaaa
2017-10-12 12:51
#10

Vad är skillnaden på isofix och bas? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-10-12 13:05
#11

Isofix är fästen (metallringar mellan rygg och säte) i bilen. Basen är den man klickar babyskyddet i. Basen kan fästas antingen med Isofix eller med bälte. Vi har ett axkid babyskydd med bas. Basen fäster vi med bilens bälte. Det går att sätta fast enbart babyskyddet med bilens bälte om man tex lånar en bil, hälsar på någon osv… Gå in i en barnvagnsaffär och kolla och fråga :).

Fridaaaa
2017-10-12 14:02
#12

#11 Ja isofixfästerna vet jag vad är :)
Men tack för förklaringen! :) Då kan vi ju ha bas istället, underlättar ju jämfört med attbehöva spänna fast skyddet varje gång :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fluffis
2017-10-12 19:15
#13

Du verkar ju ha en del koll redan Fridaaaa! :) Jag är inte helt uppdaterad på allt som finns men om ni ska köra bil mer än vid några enstaka tillfällen med bebisen så rekommenderar jag helt klart att ha en bas som sitter i bilen hela tiden. Om bilen inte har isofixfästen så behöver ju basen inte heller ha isofixfästen utan fästas med bilbältet istället. Sen kan man ju fästa själva babyskyddet med bilbälte varje gång också, men jag hade själv inte haft ork/tålamod till det. Tänk också på att inte alla bilar har så långt bälte att det räcker för att fästa ett babyskydd. Själv tycker jag säkerheten är superviktig och skulle aldrig snåla när det gäller mina små bebisars liv. Jag tycker inte att du heller ska göra det. Att köpa begagnade babyskydd är inte att rekommendera. Dels för att man inte riktigt vet vad de har varit med om och dels för att de snabbt blir för gamla. Det bästa och billigaste hade varit att ta över ett från någon man känner och litar på i så fall. Kolla aktuella babyskydd och läs på så att funktionen motsvarar era behov. Tex att basen kan fästas med bälte, om ni vll ha bas men inte kan fästa med isofix. Kolla så att babyskyddet har ett E-godkännande. NTF har en marknadsöversikt som kan vägleda bland modeller. http://ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/bilbarnstolar/?filterType=Carrycot&filterApproval=&sort=

Annons:
Fridaaaa
2017-10-12 19:24
#14

#13 Nja koll och koll - lär mig! :)
Men tänkte mest på tips på specifika babyskydd man tcker är bra :) 

Vi ska köpa nytt! :) Men 2000kr för babyskydd och bas tycker jag är rimligt pris :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fluffis
2017-10-12 19:41
#15

Det finns rätt ofta paketpris för babyskydd inklusive bas :) De jag själv gillar har i-size (kräver isofix) så jag har inga mer specifika tips, men lycka till!

Fridaaaa
2017-10-12 19:43
#16

#15 Ja det gör ju det :)
Vi kommer troligtvis beställa, blir billigare och bättre utbud :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pontiac57
2017-10-12 22:33
#17

Jag har actagraco logico s med bältesbas som jag haft till båda barnen. Prisvärt och bra. Nackdelen är att det är ganska stort och tar lite mer plats. Fördelar är att det är 5 punktbälte som tex britax/brios billigare inte har ich den har en riktigtbra sufflet! Säkerhetsmässigt är en bas att föredra och 5 punktsbälte.

fluffis
2017-10-13 06:58
#18

Ja, det är också en sak att kolla upp så att det får plats i bilen. I två av våra bilar har vi haft babyskyddet bakom passagerarsätet och då har passagerarstolen behövs flyttas fram så mycket att man i princip inte kunnat sitta där.

Fridaaaa
2017-10-13 09:03
#19

Oftast blir det bara jag och bebisen eller jag, bebisen och sambon :) Och då sitter ena bak. Men ja ska kolla upp det med! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2017-10-13 11:41
#20

Vi har två bilar, en v60 från 2015 och en saab 9-3 från 2004. Båda våra har iso-fix bak, men vi köpte bara bas till ena bilen, volvon, och använde bältet på babyskyddet i saaben. Kan ärligt säga att när mab fick in snitsen var det inte speciellt mycket jobbigare att fästa babyskyddet med bälte än i bas. Inte heller när hon sov, vilket va vårt argument att köpa basen, var det krångligt att bälta av och lyfta ur babyskyddet. Fördelen med basen är väl att det är svårt att felmontera. Nackdelen är att det är krångligt att flytta den mellan bilar. Behöver ju inte va att man har två bilar, jag åkte exempelvis ibland med andra och då var det inte så enkelt att bara flytta över. Vi körde besafe izi go modular och är väldigt nöjda, men de kräver iso-fix och är dyrare. Det finns en hel del tester på babyskydd, så kolla gärna igenom dem och fundera utifrån det. Åk också färna till större butik och kläm och känn. Det ger väldigt mycket! Vi gjorde så med både barnstol och vagn och det ger bra känsla för vad man köper mer än en bild. Vi beställde sedan hemma på nätet :)

Annons:
jackiejohn
2017-10-13 12:57
#21

Jag föreslår att ni kollar med ert sjukhus om de hyr ut babyskydd. Här gör de det och jag rekommenderar det verkligen! Jättesmidigt och vi har känt oss trygga med att hyra av sjukhuset. Här kostar det 600kr för babyskydd+bas och då hyr du i 9månader. Perfekt för ungarna sitter inte så himla länge i babyskyddet ändå. Vårt sjukhus har brio och axkid och vi har haft ett av varje och tycker både är lätta/smidiga att handskas med :)

Fridaaaa
2017-10-13 13:02
#22

#21 Tack för tipset men vi vill inte hyra, överens om det. Känns bättre att äga det själva :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
2017-10-13 16:45
#23

Vi skaffade ett babyskydd med bas som vi har satt i den bil vi använder mest, använder vi någon annan av våra bilar så fäster vi med bältet. Lite segt att fästa med bälte men när man fått in snitsen så går det rätt lätt. Vi har en akta graco, prisvärd och vi är väldigt nöjda med den. Lite stor och klumpig bara. :) https://www.jollyroom.se/bilstolar/babyskydd/inkl-bas/akta-graco-logico-s-hp-inkl-bas-mode-noir?gclid=CjwKCAjwyIHPBRAIEiwAHPS-GCEq3hiuHrpLRV4QKHMUHT_i7o6Xn8Ove4TnvXAVIMWLlZGxpRoxshoCR78QAvD_BwE

~mikkan

Pontiac57
2017-10-13 22:43
#24

Jag kanske är en av få men jag tycker bältesbasen är sjukt smidig att flytta mellan olika bilar :p

flocken
2017-10-14 11:12
#25

I vårt län kan man hyra första stolen via barnbutik. Kommer inte ihåg vilken. Med första barnet hyrde vi. Med andra köpte vi begagnat. Bas har vi aldrig använt. Gillar inte det. Vi har använt bälte.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mikkan01
2017-10-14 18:35
#26

#24 Tycker också att den är lätt att flytta mellan olika bilar men tror att det är latheten som tar över från min sida ;)

~mikkan

Fridaaaa
2017-10-15 08:39
#27

Jag talade med mamma igår och diskuterade fram och tillbaka lite kring babyskydd! :) Jag hade velat äga en men sedan kom vi fram till att, om det är så att det finns att hyra på pålitligt ställe, blir det förmodligen att vi gör det ochköper nästa skydd istället! :=)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Thiah]
2017-10-15 09:21
#28

#27 hade vi inte fått köpa begagnat från ska källor så hade vi också hyrt. Joel satt väldigt få månader i sitt ändå. Satsade mer på andra sitsen istället.

Fridaaaa
2017-10-15 09:30
#29

#28 Ja det är så vi tänkt göra i så fall :) Om det går att hyra, ska kolla upp hur det ser ut här, fått delade bud kring det hela vad som gäller på tex sjukhuset osv, men ska höra mig för :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
2017-10-15 10:22
#30

Vet att många försäkringsbolag hyr ut, och då är det nya ganska dyra babyskydd. If har vi, och dom hade besafe tror jag.

Fridaaaa
2017-10-15 10:48
#31

#30 Vi har Folksam och inte hittat någon info om de gör det eller ej, men ska kontakta dem imorgon :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
2017-10-19 16:52
#32

Nu slutade jag läsa halvvägs bland kommentarerna, men förstod det som att du inte hade isofixfästen i vilket fall. Vi hade babyskydd med bas från axkid (Babyfix). Den har en bas som antingen kan spännas med bilbältet (eller med isofix om man har det) så att du lätt kan klicka i och ur babyskyddet. Väldigt smidigt att kunna ta med babyskyddet i/ur bilen om barnet sover utan att behöva lyfta ur barnet. Vi var suuuupernöjda! Inget att anmärka på egentligen. Vi fortsatte sedan med Axkid och köpte deras… Rekid(?) kanske den heter, haha.

Upp till toppen
Annons: