Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1103 ggr
Anonym
Anonym
10/11/17, 3:01 PM

Bästa vännens barn - och jag

Det här blir lite malplacerat, men jag vet inte riktigt var jag annars skulle kunna fråga och samtidigt vara anonym.

MIn äldsta väninna väntar barn. Hon verkligen ha det här barnet och har fått kämpa för det, och jag är jätteglad för hennes skull. Vi har alltid varit den sortens vänner som liksom suttit ihop i själen även om vi varit på olika håll - köpt samma saker utan att konsultera varandra, bokat semester på samma ort vid samma tid utan att berätta det för den andre osv. Vi till och med heter samma sak.

Nu när hon är gravid är det dock en del av livet som jag inte kan följa henne i. Jag har aldrig varit intresserad av att skaffa barn, så det har aldrig varit aktuellt. Dels är det en lite underlig känsla, och dels börjar jag nojja mig över tanken - tänk om jag inte gillar hennes barn när hen väl kommer? Jag är motsatesen till en filantrop, vad det nu än heter, och är inte sä förtjust i mänskligheten i stort - bara enskilda individer som bevisat sitt värde för mig. Jag har tidigare jobbat med barn, och samtidigt som jag på ett sätt tyckte det var underbart, så kan jag också tycka att barn är gnälliga, tjatiga och jobbiga, fast jag vet med mig att det är  en del av deras utveckling. Och jag vill verkligen inte känna så med bästa vännens barn! Det är ju inte alls säkert att det blir så, så jag kanske oroar mig i onödan. Helst vill jag ju vara den där coola "mostern" som busar med barnet och hittar på roliga saker, och som kompisen känner att hon kan lämna barnet hos om hon och mannen vill hitta på något - men samtidigt känner jag mig själv, och vet att jag egentligen är en sur enstöring som inte gillar andra i min sfär.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill säga med inlägget annat än att kanske höra om någon annan har haft liknande nojjor, och kanske be att ni håller tummarna för mig, så att jag blir den "moster" jag egentligen vill vara.  :)

Annons:
Ria74
10/11/17, 10:42 PM
#1

Du måste inte gilla din vänninas barn. Jag förstår att du skulle vilja det men mest troligt är att din väninna är okej med vilket som. Jag har en väninna som inte är ett dugg intresserad av min dotter. Det är helt okej för min del, det blir liksom ett annat fokus när vi snackar. Sen är det ju bra om du tolererar barnet annars blir det ju oundvikligt så att ni kommer att umgås mindre. Tror dock inte du behöver oroa dig så mycket. Barn är enkla att umgås med i regel.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
10/13/17, 8:29 PM
#2

#1 Nej, jag vet att jag inte behöver tycka om barnet, men jag vill. Vi umgås ganska så mycket, så det hade ju helt klart underlättat saker och ting. Inte så att vi bara behöver snacka barn hela tiden, men jag skulle absolut vilja att hon kunde känna att vi kan passa barnet vid behov och så, utan att det blir till besvär.

Ja, barn är inte direkt svåra. Jag känner väl bara att min tjat- och skriktolerans har gått ner med åren, tyvärr…

Alexzandra630
10/19/17, 10:09 PM
#3

Jag tycker inte om andras barn och har ingen större lust att interagera med dom. Men när min bästa vän fick sin pojk var det en helt annan sak, han tillhörde ju familjen. Jag tror inte du behöver vara orolig för att du inte kommer tycka om barnet.

Anonym
Anonym
10/20/17, 1:07 PM
#4

#3 Hoppas du har rätt.   :-)

Sarah
10/20/17, 2:51 PM
#5

Det är lätt att se barn som en homogen grupp där alla är skräniga små  monster. Men individuella barn är ofta härliga att hänga med :) Jag har aldrig gillat barn innan jag fick min dotter, men det är så häftigt att få vara med och se alla steg och hur de växer och blir personer. Samma gäller min svägerskas son som är ganska nykläckt, en individ är härlig och lätt att tycka om när man lär känna dem lite, som grupp är de läskiga :)

Anonym
Anonym
10/21/17, 12:55 PM
#6

#5 Jo, bra poäng. Jag har ju också bara jobbat med barn i grupp, och det är inte riktigt samma sak som att vara själv, eller med barnet och föräldrarna.   :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: