Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 2683 ggr
labradoodle
2017-10-04 23:17

Vinterkläder? Åkpåse med ärm?

Bebis är 3,5 månader och jag är helt vilse vad gäller vinterkläder. Vad behöver man egentligen? Jag vill t.ex. gärna ha något varmare i vagnen snart. Bör jag köpa en åkpåse med eller utan ärm? Om utan - finns det åkpåsar som även fungerar nästa vinter när han är större, eller bör man anpassa dem väl efter barnets storlek? Fleeceoverall är kanske ett bra köp? Något mer?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
[Thiah]
2017-10-05 05:47
#1

Aldrig hört om åkpåse med ärm till vagnen. Finns det? Jag kommer satsa på en ylledräkt, rejäl mössa och sedan har vi en varm åkpåse med fårskinnsfoder att ha i vagnen. Den påsen är tillräckligt stor för att ha en 1 åring i utan problem. Händerna får hållas innanför, men nu kommer jag ha en nyfödd som troligen ligger lite mer stilla än en 3,5 månaders. Vi har även en lite mer fodrad overall som kan användas.

Fien
2017-10-05 20:23
#2

Första dottern är född i januari. Jag hade lammfäll i liggdelen och teddyoverall alternativt pops vindfleece. Sen extra filtar om det behövdes (vilket det sällan gjorde då vi bor i Skåne och det sällan är så kallt här). Har nu en 3 månaders och planerar att bädda på liknande sätt nu till hösten/vintern. Lammfällen har jag även haft i sittdelen sen under den kallare delen av året. Har aldrig haft en åkpåse…

soundtrack
2017-10-05 21:17
#3

Min äldsta dotter är född i slutet av augusti. Hon låg i liggdel hela sin första vinter. Hade fårskinn i botten, sen körde vi med en lite tjockare fleeceoverall och olika filtar över bara, nån enstaka gång täcke när det var "riktigt kallt" (typ -10, blev aldrig kallare än så den vintern). Hade aldrig åkpåse i liggdelen.

[Thiah]
2017-10-06 02:45
#4

Jag märker att jag bor lite kallare än er. Bor i södra finland och vi har ofta ganska kallt på vintern så här räcker det inte med bara fällen

Surpan
2017-10-06 08:43
#5

När ska ni byta till sittvagn? Känns onödigt att köpa en åkpåse till liggvagnen om ni ska byta snart. I liggvagnen hade jag kört på typ fårskinn, teddy/fleeceoverall och filt så länge det går. Smidigt med lager på lager. Vi ska nog ha en mellanlageroverall och en tunnare fleeceåkpåse nu på hösten. Till vintern så har vi en overall, jag är osäker på om vi ska köpa en vinteråkpåse. Åkpåse med ärm är väl kanon? :)

/Surpan

[Thiah]
2017-10-06 08:59
#6

#5 vår varma åkpåse går att använda i både ligg och sittvagnen. Perfekt för litens första år när man ska traska till dagis

Annons:
Surpan
2017-10-06 09:06
#7

#6 Det är ju perfekt! :) Vad är det för någon?

/Surpan

[Thiah]
2017-10-06 09:26
#8

#7 öhhh en seger tror jag den heter. Har plats för 5 punkts bälte och så. Tyvärr är den jag får i den finska mammalådan utan sådan plats och den är ganska tunn så det är mera för våren sen. Skulle gärna haft bälteshål i den också.

Surpan
2017-10-06 10:56
#9

#8 Okej, jag ska säga det till mina svägerskor och syster. De får barn nu i november och det kan kanske vara bra med en man kan använda i sittvagnen också om våren blir kall. :)

/Surpan

[Thiah]
2017-10-06 11:49
#10

#9 Ja. Får jag en kall filur denna gång används den nästa år också. Hade tur med Joel som alltid varit som ett element

Surpan
2017-10-06 14:51
#11

#10 Min son med. Varm jämt, som sin mor. :)

/Surpan

mollyt
2017-10-08 20:43
#12

Jag röstar också för ULL! ❤️ Vi har valt bort allt fleece/polyester då jag inte klär mig eller mitt barn i plast. Ull däremot både håller värmen även om det blir svettigt och blött så det blir varmt men andas så det inte blir för varmt. Vi klär vår dotter i ull eller ull/silke året runt.

I vilket fall: i vagnen hade vi fårskinn och sedan fårskinnsåkpåse (alltså en åkpåse med fårskinn på insidan) av samma anledning: det håller värmen utan att bli för varmt, och blir det fuktigt/svettigt/blött så suger fårskinnet upp den fukten så att barnet inte ligger och blir blöt=kall.

Sedan har vi haft en ull-polokrage som skyddar axlarna lite som sticker upp ur påsen och vid behov kompletterat med en ullfilt.

Hjälmmössa i ull samt ullvantar att dra över händerna om barnet envisas med att dra upp dem ur åkpåsen.

Fårskinnstossor är bra att ha som komplement till ullsockor/ullstrumpor.

Ceciliaolucifer
2017-10-11 10:17
#13

Jag hejjar på en vanlig åkpåse som går högt upp. Med ärmar är bara krångligt! :) Jag köpte en liten till babyskyddet. Kostar inte många kronor :)

Annons:
mikkan01
2017-10-13 16:51
#14

Vi har köpt en åkpåse med ärmar :) tror det beror lite på vad för slags bebis man har, vår kan bli lite missnöjd ibland och vill komma upp i famnen en liten stund så då känns det skönt att ha så han är lätt att lyfta upp. Tänker att det är mysigt med åkpåse men krångligt att ta upp ur vagnen…men har ingen aning då jag inte har en själv.

~mikkan

Upp till toppen
Annons: