Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 777 ggr
Sarah
10/4/17, 9:49 PM

Läsa längre berättelser

När börjar barn klara av att hänga med i längre historier? När börjar det funka att läsa en längre bok och ett två kapitel om dagen? Börjar tröttna på alla korta böcker som ska läsas om och om igen :p förstår att det är olika, men hur har det varit hos er med barn som är lite äldre?

Annons:
Aleya
10/4/17, 10:09 PM
#1

Jag tyckte att jag redan från start fick höra ganska långa böcker. Typ den där tjocka om troll med den nakna flickan som är blond på framsidan. Jag kan minnas att jag ibland fick läst pixieböcker för mig. Men ofta var det tjockare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
10/4/17, 10:38 PM
#2

Redan från början är ju svårt att säga när det var :) mina första tydliga minnen är från när jag var 4. Dottern är två nu. Läser många många pixie och annat med samma längd eller lite längre. Jag är inte ute efter när det går att göra, det går ju från att de är nyfödda. Jag är intresserad av när de klarar av att hålla fokus på en sammanhängande länge berättelse som läses under flera dagars tid.

[Thiah]
10/5/17, 5:51 AM
#3

Oj det är så olika. Men kapitelböcker är nog en senare ålder, kanske 4-6 år mer. Dom har inte så myclet bilder så det krävs att barnet orkar lyssna och använda egen fantasi på ett helt annat sätt. Vi läser nog längre bilderböcker åt Joel, tex mamma mu och sådana har han orkat lyssna på länge. Även lite krångligare bilderböcker har han orkat med. Pixieböcker har vi bara i bilen just för att dom är korta.

Aleya
10/5/17, 6:48 AM
#4

#2 menade sedan jag började minnas vad som hände runt mig och då var jag kring tre. :) Kanske skulle ha skrivit det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
10/5/17, 8:57 AM
#5

#4 :) #3 ja mamma mu är bra och den typen av böcker funkar jättebra. Men, jag håller fast vid 4 år :p Vid 4 kunde jag läsa så då låg jag helst under täcket med en ficklampa och läste serier själv. Får hoppas att E vill höra längre sagor och fortfarande ha ngn som läser för henne på kvällarna I den åldern :)

Ria74
10/5/17, 9:46 AM
#6

Dottern är 4 år och vi varvar lite längre böcker med korta. Hon lyssnar fortfarande hellre på korta historior.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[postmortum91]
10/5/17, 12:40 PM
#7

Det är kombo av ålder och hörförståelse. Det finns barn som är 9 och inte fixar en kapitellbok. Ju mer man har läst desto bättre tänkare blir ens barn och blir faktiskt smartare. Ställ följdfrågor: vad tror du den heter? Vad tror du kommer hända? Etc. Om barnet kan svara utförligt kan det vara tid att avancera ett steg. Sen efter ett taf kan man börja med längre böcker som kanske tar 2 kvällar att läsa och då börjar man med att fråga om barnet kommer ihåg vad som hände förra gången.

Sarah
10/5/17, 1:13 PM
#8

Jo det praktiska genomförandet har jag inga problem med :) det jag undrar är när de ofta brukar klara av det, förutsatt att man har läst mycket för dem innan.

[Thiah]
10/5/17, 1:51 PM
#9

Vid 4 skulle jag nog orka pröva med ett barn som vill lyssna. Joel har noll attentionspan så…. ;)

Sammet1
10/6/17, 7:49 PM
#10

Vi har kört lite längre böcker men fortfarande med mycket bilder i, sedan ca 3-årsåldern, och då delat upp dem på 2-3 kvällar. Typ Disney-sagor eller andra illustrerade sagor.

Från dryga 5 år började vi läsa kapitelböcker, vi har t.ex. läst alla Halvdan Viking, flera i serien om Hicke (förlaga till filmerna om Draktränaren, för övrigt filmfavoriter sedan 3-4-årsåldern), och de två första böckerna om Harry Potter i den nya illustrerade upplagan. 

Sonen är 6½ nu. Han har börjat läsa rätt så bra själv, men jag älskar att högläsa och vi brukar ha kvällsmys hela familjen med högläsning, och då kan vi läsa lite svårare böcker som han inte klarar att läsa själv.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sarah
10/28/17, 10:14 PM
#11

#10 tack. Hade missat ditt inlägg. Vi köpte ikeas barnböcker on skogsdjur igår. Tar ca 20 min att lära och de kan jag verkligen rekommendera. E älskar dem redan.

Upp till toppen
Annons: