Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1134 ggr
Anonym
Anonym
2017-09-23 22:01

Försenad språkutveckling

Mitt barn är 20 månader och det enda hen säger är mamma och ibland "aj" om hen slår sig Jag har även tänkt på att hen sällan låter när hen leker, hen är inte ett dugg intresserad av att härma oss. Vi försöker uppmuntra men hen skrattar bara åt oss. Bör jag vara orolig? Hen går inte på förskola Jag vet att jag bör ringa bvc om jag är orolig men önskar gärna att kunna bolla med nån anna med samma erfarenhet

Annons:
Ria74
2017-09-23 23:47
#1

Dottern är 4 år nu och har fått remiss till logoped. Hon babblar mycket men många gånger så otydligt att man inte förstår. I 2-års åldern pratade hon inte mycket, mamma, pappa, hej, ja, nej, kaka och lite sådana saker bara.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

teezan
2017-09-24 10:48
#2

Det kan också vara en idé att kolla öronen, kan vara att det är vätska i öronen som medför att barnet hör sämre. Detta kan då åtgärdas. Om inte annat kan ni utesluta att det är orsaken. Sen tror jag att det kan vara normalt också att talet kommer sent, och det behöver inte vara något "fel". Men just för att du låter lite bekymrad så tycker jag att du bör kontakta Bvc för vidare utredning (om det behövs).

MikaelaS_
2017-09-24 19:28
#3

Vår första son var väldigt tidig med talet, pratade meningar vid femton månader och har alltid förvånat BVC med sitt tal. Men sen kom lillebror, och var totalt tvärtom. kunde kanske fem ord tills strax innan han fyllde två. Ganska precis en månad innan födelsedagen lossnade talet mer eller mindre över en natt, två dagar därpå pratade han med tre-och fyraordsmeningar. Chockade oss alla minst sagt. Detta är två månader sedan nu och idag pratar han mer eller mindre obegränsat. Jag var också orolig och undrade om det var något fel. Mest för att storebror var så himla tidig kanske och att jag inte hade fler barn att jämföra med. BVC var däremot inte oroliga, lyfte saken snabbt en gång när vi var där men sköterskan (som är väldigt bra och jag litar fullt på) sa bara att om jag fortfarande upplevde problem vid hans treårsdag så skulle vi gå vidare med saken. En del barn suger nog bara på karamellen lite längre. Men att få prata med BVC eller logoped kan ju vara skönt, för sin egen oros skull :)

JazzBass
2017-09-25 10:25
#4

Vår son var väldigt sen med talet, så vi konsulterade talterapeut via rådgivningen ifjol höstas när han var omkring 2½ år. Han talade både lite och extremt otydligt. Hade stora problem med att uttala största delen av alla bokstäver. De tre besöken hos talterapin gav utdelning (Han blev inte beviljad mer talterapi då han inte uppfyllde kraven bl.a. p.g.a. mycket god förståelse) och han gjorde en del framsteg under senhösten-våren, men vi var ändå mycket oroliga i våras för att han skulle ha stora problem att börja dagis till hösten. Under sommaren hände det dock jättemycket i språkutvecklingen, och han talar nu ganska långa meningar. De flesta konsonanterna och vokalerna kan han uttala nu även om artikulationen inte är den bästa ännu. Talet är alltså långt ifrån perfekt, men nu förstår också andra än mamma ofta(st?) vad han säger. 

Mycket har på sistone handlat om att aktivt jobba bort hans gamla sätt att uttala många ord, då muskelminnet sitter i så starkt. Han sade exempelvis väldigt länge nåt i stil med "mvvvvm" när han menade mommo. Men utvecklingen är helt klart på rätt väg, och fast han är rejält mycket senare i talet än de flesta så är vi inte oroliga för framtiden speciellt nu när han börjar kunna göra sig förstådd på ett helt annat vis än tidigare. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Juvela
2018-04-22 07:53
#5

Hur har det gått för er? Min yngsta är snart 18 månader och de kommer mest ga, go, gö och nåt som låter som gott. För nån månad sen var de både mamm o papp, men det har försvunnit. Ringde bvc, för vi hade ännu inte fått vår 18-måns kallelse och han nämnde ev remiss till nån, då dom förväntas kunna 8-10 ord nu.

Upp till toppen
Annons: