Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9596 ggr
Low
8/23/17, 11:05 AM

Bebis undviker ögonkontakt

Min son på snart 2,5 månad undviker ögonkontakt. Så fort man tittar på honom vänder han bort blicken. Han är intresserad av lampor, fönster, tapeter och saker med starka kontraster, men är inte alls intresserad av människor. Däremot gillar han att vara intill. Han ler ett par gånger om dagen och gjorde det första gången när han var 5 veckor, men det var inte mot en människa utan något i taket. Han har gett ett leende några gånger mot mig men det sitter riktigt långt inne. Börjar bli riktigt bekymrad över det här. Någon som känner igen detta?

Annons:
Tusen
8/23/17, 11:15 AM
#1

Har du tagit upp detta på BVC? Om inte så gör det. Jag säger inte att det behöver vara några problem men ett barn i den ålder bör söka ögonkontakt. Så detta är nog rätt ovanligt. Men, som sagt, kontakta BVC.

Isolede_Aurora
8/23/17, 11:32 AM
#2

Min ena dotter sökte inte heller ögonkontakt. Jag var orolig att något var fel men nu när hon är över året har hon börjat titta oss i ögonen.

fluffis
8/23/17, 5:43 PM
#3

Jag tycker också att du ska prata med barnsjuksköterskan. Man brukar ju säga att en bebis tittar bort när den inte orkar titta någon i ögonen mer. I ditt fall tittar visserligen inte bebisen i ögonen överhuvudtaget, men det kan inte vara så att bebisen är för uppskruvad? Vi själva tog det väldigt lugnt med intryck de två första månaderna med våra bebisar, innan vi så sakta introducerade saker som rörde sig, starka kontraster m.m. Det är jobbigt att vara bebis :) Vill tillägga att det bara är en tanke från min sida. Jag är lekman.

Candela
10/11/17, 12:45 PM
#4

När min son var i den åldern och BVC-sköterskan inte fick ögonkontakt med honom uttalade hon viss oro över det och nämnde autism. I övrigt var han en väldigt glad unge som skrattade ljudligt redan vid någon månads ålder. Nu visade det sig dock ändå att han hade autism (fick diagnos som 10-åring), men jag vet inte om det finns något samband med det de noterade när han var bebis. Om det finns autism så börjar det dock märkas mer ordentligt när barnet är några år gammal och man kan se hur samspelet med andra barn ser ut.

Sarah
10/11/17, 1:14 PM
#5

#4 av det jag läst så kan det finnas samband, men många slår ifrån sig den första oron.

Upp till toppen
Annons: