Annons:
Etikett10-amning
Läst 1133 ggr
mikkan01
2017-08-19 15:06

Amning

Jag är nybliven förstagångsmamma och måste säga att jag har dålig koll på hur Amning funkar och jag blir så orolig över att produktionen ska bli sämre. Mjölken rann till efter 3-4 dagar typ och brösten blev sprängfyllda, ammar väldigt ofta tycker jag själv och försöker amma varje gång han verkar söka efter mat. Nu har högra bröstet blivit lika stort som det var innan jag var gravid, det kommer fortfarande mjölk ur det men sonen verkar suga sämre på det bröstet och blir inte riktigt nöjd. Andra bröstet är som det var när mjölken rann till. Minst dubbelt så stort som det högra. Kan det vara så att det är mindre mjölk och därför inte så fylligt på grund av att han suger dåligt på det bröstet? Kan man öka produktionen på något sätt?

~mikkan

Annons:
tlover
2017-08-19 15:08
#1

Testa att byta amningsställning, min dotter hade en amningsställning/bröst för att få det så bra som möjligt

l'm back

Surpan
2017-08-19 15:53
#2

Vissa barn tycker mer om att ligga på vänster eller höger sida, testa att amma honom i tvillingställning på högerbröstet och se om han suger tag bättre. :) Jag har missat att du fått din lilla, grattis!

/Surpan

JossanH
2017-08-20 09:27
#3

Jag tycker det varierar ofta. Ibland är brösten helt tomma känns det som och ibland är dom riktigt sprängfyllda. Låt bebisen tutta lite mer på det bröst som du upplever har minst mjölk, det ökar produktionen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mikkan01
2017-08-20 09:34
#4

Tack för era tips, har testat amma både liggande och i tvillingställning och han verkar äta mer än att snutta på de sätten. :) Erbjuder den med minst i först men han brukar bara somna efter någon minuts snuttande… Hade det hjälpt att få igång det om man pumpade ut lite eller är det bäst att få bebisen att suga ändå? #2 Tack! :)

~mikkan

Kyllan56
2017-08-20 19:01
#5

Det är fullt naturligt att inte brösten känns sprängfyllda längre. De ställer in sig när amningen stabiliserat sig.

Nu är det ju "hundra" år sedan jag ammade. Min dotter hade ett "favoritbröst" eller ställning. Jag löste det genom att hon låg åt samma håll när hon ammades. Då gick det jättebra. Lite bökigt på ena bröstet. Detta var innan de ypperliga amningskuddarnas tid.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Katti
2017-08-22 11:24
#6

Somnar han så kommer det säkert bra med mjölk! Är bröstet tomt eller att de får kämpa brukar de bli arga och definititvt inte somna.

Jag, som på den hade ganska stora bröst, klämde alltid ihop bröstet lite med två fingrar när barnet tog sitt grepp. Annars blev det inte bra och  jag fick även såriga bröstvårtor. 

Åh vad jag saknar amningen Glad!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: