Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 913 ggr
[Nalaa]
7/31/17, 7:17 PM

Ekonomi tvåbarnsfamilj

Hej! Snart kommer vår lilla bebis ut till oss och då blir vi en tvåbarnsfamilj. Hur funkar det ekonomiskt för er som har två barn? Hur räknar ni med blöjor, välling/ersättning, kläder med mera till två barn?

Annons:
Lilolizeit
7/31/17, 9:48 PM
#1

Än så länge (yngsta 1 månad, stora 2 år) så är de inte mer än blöjor som varit extra utgift, allt annat har vi haft. Kanske något plagg till henne, men då från loppis så 10kr hit och dit.. säljer av efter de växer ur så de brukar bli plus-minus-noll typ.. tänker att de kommer märkas mer skillnad om några år, men har svårt att se att de blir någon större skillnad närmsta 2 åren i alla fall.. När de sen kommer till mat så har vi till 2 åringen aldrig köpt färdig välling, gröt eller barnmat utan gjort allt själv, så en person mer gör nog ingen större skillnad heller på lång tid.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
7/31/17, 10:14 PM
#2

Hur gör man egen välling? Och vad för sorts gröt gör ni till tvååringen?:-)

fluffis
8/1/17, 7:24 AM
#3

Jag säger likadant som Lilolizeit. Det år mest blöjorna som kostar. Kläder har ärvts och så har vi fått lite. Och den lille, 3 1/2 månad, har för det mesta bara blöja på sig. Tycker inte att det känns lönt att krångla med kläder, förutom om vi ska iväg. Han får panik om man drar något över huvudet så det gäller att ha kläder som går att knäppa framtill.  Välling tänker vi inte ge det här barnet heller.

Det kommer säkert att bli dyrare längre fram när det är dags för förskola och behövs ytterkläder, fler ombyten osv.

Velinga1984
8/1/17, 9:11 AM
#4

Jag ammade inte mitt andra barn. Han var otroligt matglad så hans ersättning och blöjor var runt 1000 kr i månaden tills han började äta riktigt mat. Så med kläder (född i december) så blev det ytterligare 500 kr i månaden då han växte snabbt. Han hade tex stl 62 när han var 2 veckor ;) En del kläder fanns sparat men vi köpte ändå en hel del nytt då det skiljer 9 år på dem. Vi behövde även köpa allt nytt som säng, sängkläder, babyskydd osv. Däremot 3e barnet var billigare ;)

Lilolizeit
8/1/17, 9:35 AM
#5

#2 han har alltid ätit havregrynsgröt, har haft i mixade pumpakärnor för extra järn. Även haft i aprikospuré (gjord på aprikos och lite nyponskalspulver) för mer järn.. Välling gjorde vi på bovetemjöl, vatten, kanel å havremjölk.. ibland hade vi qinoamjöl eller havremjöl istället.. men bovetemjöl var populärast..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
8/1/17, 2:35 PM
#6

Jag räknar med en tusenlapp extra på blöjor och eventuell ersättning (tänker ju amma om det går men det get man ju inte). Sen blir det ju en försäkring extra i månaden plus förskoleavgift nu för dottern. Så lite skillnad räknar vi med att det blir. Plus 500 kronor i sparande till bebisen eftersom det är vad vi sparar till dottern varje månad:-)

Annons:
MikaelaS_
8/2/17, 9:06 AM
#7

Våra är tre och två och det är först för några månader sedan jag började märka någon större skillnad egentligen. Det blev ju blöjor extra såklart och en till försäkring. Köpte några plagg när lillebror kom men mycket fick vi och sen hade vi ju kvar från storebror. Men kanske 400 extra i månaden när han var nyfödd. Sen blev det ju en extra uppsättning ytterplagg och sånt såklart men det är ju pengar man lägger en gång per säsong och inget jag tänker på så. Nu däremot har jag börjat märka skillnad i matkostnad. Kan t ex inte köpa en hel kyckling längre utan måste köpa två. Gör sås på mer mjölk osv, blir väl inga jättestora summor men tillräckligt för att man ska lägga märke till det.

Destany
8/2/17, 9:26 AM
#8

Sonen e blöjfri men.äter fortfarande välling. Så vällingen till honom kostar ju. Dottern äter ersättning välling o vår mat. Så.lägger nog iallafall 1000 kr på blöjor o.mat till dem båda i.månaden

fackdack
8/2/17, 11:02 AM
#9

jag fick min andra dotter då nästan min större dotter slutat med blöja gjorde bara stor där inne så i blöjans sätt blev det inget och jag har gett mjölkersättning till båda. min stora dricker bara på kvällen natten Fälldin O'boy 😂 men för mig i då sätt blev det ingen extra kostnad då den stora precis slutade med allt. kläder har jag en hel mängd från stora systern både med prislapp kvar så jag köper inga kläder så det är mer sambon som kan komma hem med en ny klänning men för tillfället är det bara för den stora som får nya kläder då hon växer så snabbt. men har ju blivit nya leksaker ny säng gå stol osv . det är väll det som har vart dyrast :o men denna gång behåller jag allt tills nästa :')

[Thiah]
8/3/17, 6:24 AM
#10

Största kostnaden blir nog maten här. Joel har enbart nattblöja så dom kostar inte mycket medan bebis nu ska här blöja jämt. + Ersättningen som vi kommer ge. Kläder kommer kanske blir en grej sen när liten ska börja dagis för då behöver han rejäla ytterkläder men vi ska se. Finns mycket sparat i skåpen och sen får jag ju mammalådan (http://www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen) där en overall finns så länge den passar.

[Nalaa]
8/3/17, 10:08 AM
#11

Tyvärr kommer den här bebisen i en helt annan årstid (skiljer ett år och fem månader på dem) så vinterkläderna till dottern kanske inte passar till bebisen:-p Men vi får se! Vi köpte ett regnställ och en vinteroverall till dottern på Gekås för totalt 550 kronor så det är ju inte farligt:-)

Upp till toppen
Annons: