Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 762 ggr
teezan
7/21/17, 9:30 PM

Förskola- inkomstuppgifter & schema

Skolar in min dotter i höst och behöver ange inkomstuppgifter & schema innan starten. Min sambo har fast inkomst och arbetstider så det var ju inga problem. Jag däremot har vaken fast jobb eller inkomst vilket försvårar. Får jag helt enkelt gissa min slutgiltiga bruttoinkomst för året? Sedan ansökte vi om högst 15 h/vecka i och med osäkerheten kring mitt jobb men fick placering på mer än 15 h/vecka. Jag ändrade der beslutet till mindre än 15h/vecka, så kan vi ändra tillbaka om vi skulle få ett större behov senare. Men det kanske ändå var ett misstag. Som det ser ut nu en månad framåt behövs det som mest 11 timmar en vecka och minst 2 timmar en annan. Men då kan jag ju chans att bli inringd, och 4 timmar att spela på den ena vecksn är ju inte så mycket. Samtidigt är det väldigt sällan jag jobbar så hon behöver lämnas mer än 15 timmar. Eller i så fall är det långt under 15 timmar veckan därpå, men de är kanske noga med det där, att det är per vecka och inte utslaget på två veckor (30h/ två veckor, om ni förstår hur jag menar). Blir bara förvirrad över hur jag ska göra. Hur har ni andra gjort? Hur gör man om man blir inringd dagen innan, brukar det vara problem? Har haft svårt att få tag på någon som kan svara på mina undringar i semestertider, och antar att det ser lite olika ut i olika kommuner, men vore intressant att höra hur andra kunnat göra :)

Annons:
Pontiac57
7/22/17, 10:44 AM
#1

Inkomstuppgifterna kan jag inte svara på, vi hamnade på högsta på bara en lön så för oss hade det inte spelat någon roll. Men med tiderna tänkte jag iaf att eftersom i våran kommun betalar man för platsen och inte timmarna så reserverade jag sonen för fulltid trots att han gått 25.5 h i veckan. Jag tänkte så att arbetsförhållanderna kan ändras så fort och eftersom det kan bli strul med vissa dagis om man vill öka tiden så ville jag va på säkra sidan, dvs att han får gå heltid om det behövs

soundtrack
7/22/17, 1:32 PM
#2

Normalt sett innebär 15 h/v att ni inte får välja tider barnet ska vara där själv. Det brukar vara antingen sk allmän förskola (som är gratis) och då går barnen 3 timmar/dag 5 dagar i veckan. Annars brukar 15h-barn gå 5 timmar/dag 3 dagar i veckan (vilka dagar varierar från förskola till förskola. Även tidpunkten kan variera men 9-14 är vanligast). Denna plats är inte gratis men prisreducerad. Jag skulle inte välja 15h-plats om jag vore er.

teezan
7/22/17, 9:35 PM
#3

#2 okej, då förstår jag! Det är nog därför vi fått det beslut vi har fått, troligtvis får vi inte igenom ändringen då med tanke på de tider jag lagt in i schemat. Och det är nog bra som ni båda säger, att ha över 15 timmar/vecka så det blir mer flexibelt. Får försöka ringa kommunen på måndag och hoppas jag får tag i någon som kan hjälpa mig, annars borde de ju höra av sig/avslå min ändring av omsorgstid. Dumt av mig att ändra och krångla till det för oss, tänkte att jag inte ville betala för nåt vi inte kommer utnyttja om jag bara kommer jobba de timmar jag gör nu (har bara 5h fast i veckan). Men handlar bara om 0,5% av lönen i skillnad, så det får väl vara okej.

MikaelaS_
7/24/17, 8:41 PM
#4

Våra barn har stått som 15/h-barn fast jag jobbat och de inte vart där de vanliga 08.30-11.30 fem dar i veckan. Har gått över och hamnat på kanske 20 timmar någon vecka men här räknar de ut snitt per sex veckor så det har inte vart några problem alls. Jag har många gånger blivit inringd en timme innan jag behövs men det är aldrig några problem. Mina chefer ändrar tiderna friskt mellan varven men det är bara att ringa så är barnen välkomna :)

Upp till toppen
Annons: