Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1212 ggr
fluffis
2017-07-10 10:14

Hur ofta badar?

Hur ofta badar/duschar ni era bebisar eller småbarn?

Annons:
tlover
2017-07-10 10:17
#1

När hon var bebis badade vi väldigt sällan, mer sällan än en gång/veckan iallafall. Vi använde tvättlappar istället, funkar lika bra men är inte lika uttorkande på huden tycker vi.

Nu när hon är äldre blir det mer efter behov. Vissa dagar lyckas hon smutsa ner sig så att det blir två gånger/dag, vissa gånger blir det varje vecka el så.

l'm back

JossanH
2017-07-10 10:39
#2

Minsta på 2 mån har badar en gång. Tvättar av med en blöt trasa vid behov bara. De som snart blir 3 och 5 år duschar/badar ibland 2 ggr i veckan ibland kanske var 10e dag.. Använder nästan aldrig tvål på kroppen/håret. På sommaren blir det mest bara bad i sjön.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2017-07-10 11:19
#3

Joel älskar att bada så ibland 2 gånger per dag ibland när håret är skitigt och står av sig själv typ… Händer att han somnar skitig efter en sen kväll ute, gör inte mig nått om det inte stör honom. Vi använder duschkräm om han vill leka med bubblor, annars är det olivtvål som gäller för kroppen (hemmagjord) och nån sorts balsam om håret ska tvättas.

MikaelaS_
2017-07-10 14:42
#4

Tvååringen och treåringen badar var tredje dag oftast, men nu på sommaren blir det ibland tätare då de brukar ha sand lite varstans. När de var bebisar badade de en gång i veckan, plus någon extra gång vid extrem spya.

[postmortum91]
2017-07-10 22:47
#5

vår dotter på 16 månader badar allt från 1-5 ggr /veckan. Det beror helt på.  Hon tycker om att bada och vill gärna vara med och bada när jag eller sambon badar, så då får hon ju det :)

Destany
2017-07-11 04:23
#6

1-2 ggr i veckan o vid behov

Annons:
Lilolizeit
2017-07-12 14:16
#7

Som bäbis ca 1ggr/vecka och nu som 2 åring kanske 1-2ggr/vecka. Efter behov. :) 2-åringen ritar på sina händer och armar så fort han får chansen, så blir ju mycket tvättande i handfatet också

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ceciliaolucifer
2017-07-13 09:10
#8

Här kan det badas 2ggr/dagen om det är så :) men han tvättas 1ggr/veckan kanske. Han fullkomligt älskar vatten min lillgroda!

fluffis
2017-07-14 08:01
#9

Jag tänkte väl att det inte är vanligt att bada varje dag, vilket jag stött på i Astrid Lindgrens bok "Jag vill också ha ett syskon". Den boken är från 1978 så det kanske var vanligare att bada varje dag då.

fackdack
2017-07-16 13:36
#10

min 3 åring badar/ducshar varje dag innan läggdags min 1 åring badar typ varannan dag efter behov kan hända mera gånger per dag med men ja :) badade ungarna väldigt ofta när dom var små då jag inte ville att dom skulle vara som deras kusiner ;) skrik slås osv för att dom inte vill bada nu är det dock tvärt om när jag får ut dom från badkaret blir det en himlans liv :') använder olja i badet varje gång så bäbis olja och godnatt bad :) väldigt trevlig och dom somnar riktigt fort och skönt efteråt :)

MikaelaS_
2017-07-16 16:53
#11

#9 Hade vi badat lillebror varje dag så hade han bara vart en smula vid detta laget, han är en riktig torris tyvärr.

[Thiah]
2017-07-16 18:34
#12

#9 Ibland när man läser på tex amerikanska forum verkar det också väldigt vanligt att bada varje kväll. Helst med lugnande lavendel och tjolahopp… För oss är det ingen rutin så vi skippar det. Det är också lättast att tvätta ungens hår när han duschar med mig och jag vägrar duscha oftare än 1-2 gånger i veckan. Min hud skulle klia sönder.

Lilolizeit
2017-07-17 10:30
#13

Min son blir ofta hyper aktiv efter bad så funkar inte som kvällsrutin här.. nu bor vi ju i Visby och det är stor vattenbrist på hela ön, så här badas det inte i onödan!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mollyt
2017-07-20 20:35
#14

När dottern var liten (typ första halvåret) kan jag nog räkna antalet bad på något enstaka finger i princip. Nu är hon 16 månader och älskar att bada, så hon får bada nästan varje dag eller duscha… Det har blivit en del av vår nattningsrutin att hon lekar lite med oss i badet(/eller duschen) innan vi borstar tänder och tar på pyjamas. Vi tvättar henne inte utan har bara vatten. Smörjer inte heller in henne men hon är inte minsta torr så det går bra för oss att bada så ofta.

Pontiac57
2017-07-21 10:24
#15

Vi badar sonen ungefär varannan dag. Han är dock en riktig kladdis och smetar gärna in mat i håret och lera och liknande över hela kroppen när vi är ute och leker. Har aldrig haft problem med att han blir torr el liknande

Upp till toppen
Annons: