Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 981 ggr
Eda
7/3/17, 8:41 PM

Tips muggar, bestick & tallrikar vid rörelsehinder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Foto: Etacs hemsida
_

För såväl barn som vuxna finns speciella muggar, tallrikar & bestick som underlättar vid rörelsehinder. Dessa kan naturligtvis också användas av små barn utan rörelsehinder som också har svårt med koordinationen. Om ni använder diskmaskin kolla då före köp vilka matredskap som tål maskindisk, alla gör inte det. Något annat man bör tänka på är att modellerna varierar beroende på om barnet äter själv eller blir matad.

Även färger kan ha betydelse för barns matglädje, de flesta tycker att det är roligare att äta med färgglada muggar och tallrikar. (När det gäller dementa är det också bra med färger, för många med demenssjukdom har svårt att hitta maten om maten är placerad på en vit tallrik som är placerad på en vit duk.)

När det gäller muggar finns olika typer av muggar. En del har varierande piphålsstorlek beroende på om den skall användas till dryck eller soppa. Vinklade muggar finns för barn som har svårt att böja huvudet bakåt.

Tallrikar finns av olika slag t.ex. sådana som står extra stadigt och sådana som har termoeffekt för barn som äter långsamt.

Barnbestick finns av olika slag också vinklade.

Grodan på bilden är ett underlägg för att tallriken och muggen skall stå stadigt på bordet.

Mer om hjälpmedel för att kunna äta och vilka butiker som säljer dessa har jag skrivit i om min blogg: Se: Att kunna äta och dricka

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: