Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 698 ggr
lkmf
7/1/17, 4:59 PM

Respekterar inte våran syn på socker till sonen

Vi har valt att försöka undvika onödigt socker till vår son på 1,5. Vi tycker inte det finns någon anledning att ge glass godis och kakor till honom när han är så liten. Problemet är att många i vår omgivning har svårt att respektera detta. "Men klart han ska ha lite…" eller "Lite …. skapar väll inte" är kommentarer som sagts. Är det någon som har samma problem?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
[Thiah]
7/1/17, 5:04 PM
#1

Jag tror väldigt många har samma problem vilket är väldigt trist. Finns ju massor av annat att ge barn förutom kakor och godis. Om man prompt vill bjuda på något extra menar jag.

Herveaux
7/1/17, 5:13 PM
#2

(Ramlade in via Nya Inlägg och har inte barn själv.)

Urk, det går inte att jämföra såklart, men jag har haft liknande problem med folk som vill bjuda min hund på godsaker som jag inte vill att han ska äta. 😕

Kan det fungera att ha något bättre alternativ i beredskap och säga "Du kan få ge honom en … / en bit … istället." Om det är nära och kära kanske tom "Ge honom en kram / puss istället, det är ett bättre sätt att visa att du tycker om honom."

Lider med dig och alla andra som tampas med "välmenande" människor!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lilolizeit
7/1/17, 5:55 PM
#3

Vi hade liknande ett kort tag, bland annat mormor "tyckte synd" om sonen som inte skulle få glass och liknande. Jag sa bara att om du har svårt att acceptera det så får han inte vara hos dig när du Tycker att han borde få glass, typ när det är varmt.. jag har gett henne förslag på annat han kan få och köper gärna med melon eller liknande en varm dag. Idag, sonen är 2, så har alla i vår omgivning accepterat våra beslut. Det kanske verkar lite väl hårt men så får det vara. För mig blir det inte bara sockret i sig, utan att familj och övriga ska respektera mina beslut för mina barn. Samma självklarhet som att dom inte ger mina barn kött (är vegetarian) när jag inte är med. Kan dom inte respektera våra val så får dom inte ha sonen själva.. Efter diskussioner så förstår dock alla i familjen våra val och det är inget konstigt längre..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Surpan
7/1/17, 7:21 PM
#4

Jag tycker att det är sådär om allt. I samma sekund som man blir gravid så är det massa åsikter. "Klart du kan äta lite mögelost", "Ett glas rödvin är bara bra", "På min tid var man inte lika nojig för allt". Sen fortsätter det när man fått barn med saker som "ska han verkligen sova såhär länge, han kommer inte sova någonting i natt!", "plocka inte upp honom för minsta lilla!"… osv osv. Folk har mycket åsikter. Säg bara att dom har redan fått uppfostra sina barn på sitt sätt och nu är det din tur.

/Surpan

[Thiah]
7/1/17, 7:49 PM
#5

#3 säg åt mormor att hon gör egen glass vettja. Vi gör av frysta bär som mosas ihop. Använder Ikeas formar och dom är toppen. Joel älskar de glassarna och dom är enbart gjorda på bär/frukt så helt nyttiga att äta. :)

Lilolizeit
7/1/17, 8:08 PM
#6

#5 numera gör hon sån glass, hon har fattat hur vi tänker och gillar läget. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
fluffis
7/1/17, 8:58 PM
#7

#0 Japp, vi har samma problem. I vårt fall är det svärföräldrarna, eller åtminstonde den ena, som inte lyssnar. "Det är ju så gott med kakor/tårta."

[Thiah]
7/2/17, 5:36 AM
#8

#6  Vad bra :D

Upp till toppen
Annons: