Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 654 ggr
fackdack
6/30/17, 9:55 AM

äter inte

hej har haft problemet ett tag nu ca 2 månader. min minis här hemma är snart 1 år i augusti problemet är hon kan inte äta hin kan äta jätte fint helt och yoghurt och frukt men när jag ger henne glas mat som två första skedaena går bra sen sätts hon bara i halsen :/ så jag slutar ge henne då :/ Bvc säger att det är normalt. men jag tycker det inte är normalt min andra dotter vräkte u sig maten ! vad kan det vara kanske gillar hon ingen mat här i från tycker själv det är jätte äckligt men här aldrig gillat barn mat ! har ni haft samma problem vad kan man göra ? jag vill ju lixom att hon är mat med ! och inte bara välling yoghurt gröt och frukt :o

Annons:
[Wijnja]
6/30/17, 11:42 AM
#1

Vad gillar hon äta

fackdack
6/30/17, 12:50 PM
#2

hon gillar det som e kallt så som yoghurt frukt och kall gröt men hon kan även äta barn gröt testade med kall mat men det åt hon inte heller jag har testat allt som finns att köpa i hyllorna av barnmat ! från 4 till 6 månader vågar inte ge henne större bitar då hon ens inte klarar av och äta det minsta :/

fackdack
6/30/17, 12:51 PM
#3

varm gröt menar jag men skall då vara blandat med något inuti bara gröt så äter hon inte

[Wijnja]
6/30/17, 1:49 PM
#4

Skulle mosa maten

oh-la
6/30/17, 5:02 PM
#5

Har du testat att ge henne lite av er mat och inte burkmaten? Min 9 månaders tjej vägrar burkmaten. Hon tycker den är superäcklig (och det förstår jag, den är ju vidrig!!!). Är som dotter såpass stor kan hon absolut börja äta lite av er mat som ni mosar ordentligt. Även bebisar känner smak, och både konsistens och smak på burkmaten är vidrig. Ta ut lite av er middag och hacka ner fint med lite extra vätska och testa det istället. Tänk också på att små barn gärna spottar ut nya saker som dom inte känner igen riltigt. Det kan ta några gånger innan dom gillar en smak.

[Wijnja]
6/30/17, 6:31 PM
#6

Min syster son gillar inte banan

Annons:
[Thiah]
7/1/17, 5:14 AM
#7

#3 min son äter inte heller bara gröt. Ska finnas nått i tex sylt eller en rejäl smörklick.

Men jag skulle nog ta egen mat och mosa den.  Är hon intresserad av maten på er tallrik, när ni äter?

fackdack
7/1/17, 5:19 PM
#8

men med kryddorna med jag menar hon har ju inte riktigt ätit mat aldrig som sagt bara yoghurt osv. har försökt varje dag men hon sätter typ i halsen varje gång och då slutar jag ge henne ( blir ju skit rädd ) hon e riktigt intresserad av våran mat och speciellt stora syatrens tallrik, går alltid till stora syster i gå stolen när hon äter, ;)

lkmf
7/1/17, 5:25 PM
#9

Testa att göra egen mat till henne i stället för burkmat. Min son vägrade nästnästa all burkmat när han var yngre men åt mer än gärna det vi lagga själva

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[Thiah]
7/1/17, 7:52 PM
#10

#8 låt henne ta av era tallrik men mosa den innan hon sätter det i munnen. Tyvärr måste hon få öva sig i olika konsistenser för att klara av dem. Äter man aldrig bitar/gnager på bitar så blir de rmlätt så att man glömmer att tugga helt och bara sväljer. Sen kanske hon är intresserad av rejält kryddad mat? Joel har alltid velat haft mer kryddad mat än mig.

fackdack
7/2/17, 1:13 AM
#11

blir att testa och ge henne i morgon hoppas det går bra. ja hennes storasyster äter hellre starkt en så som mej tycker typ ketchup e starkt. så får testa spagetti och köttfärssås i morgon. så ni tror inte det gör något när jag ger henne kryddat mat ?

[Thiah]
7/2/17, 5:31 AM
#12

Nej kryddad mat är absolut inte farligt för barn. Det enda man ska undvika är saltet. 

Jag tror de flesta av oss, generellt är för mesiga med kryddningen.

oh-la
7/2/17, 10:01 AM
#13

#11 kryddor spelar absolut ingen roll! Bebisar gillar ofta smakstart mat. Du behöver kanske inte börja ge henne värsta chiligrytan, men mat som smakar tycker dom ofta är smarrigt! För övrigt, att hon sätter i halsen. Bebisar är mycket känsligare än vuxna och sätter lättare i halsen. Det är för att dom behöver öva upp hur man äter. Tänk på hur du tuggar något själv! Det är ganska komplicerat! Du flyttar maten med tungan in mellan tänderna samtidigt som du tuggar. Du sväljer mat som är lagom tuggas och inte i för stora bitar. Du biter av lagom bitar med framtänderna. Allt detta måste man köra sig som bebis, det är inget man kan automatiskt. Får man där emot bara lös, slät mat behöver man inte testa och tugga och använda tungan. Den är bara att svälja. Hon får alltså inte riktigt lära sig äta om du inte låter henne prova. Barn är konstruerade så att eftersom dom inte riktigt kan äta och måste lära sig, så sätter dom lätt i halsen, alltså dom hostar upp maten snabbt innan den hinner komma ner i halsen. Det försvinner ju äldre barnet är, men i början är det vanligt att dom sätter i halsen just för att dom är byggda för att hosta upp allt som kan sätta stopp! Det är självklart inte felfritt, så man ska aldrig ge saker som vindruvor och annat som kan fastna och tro att barnen är skyddade. Däremot är det normalt att dom lätt sätter i halsen. Mosa den mat du ska äta ordentligt med ex stavmixer. Se till att den nu i början inte är helt slät utan har lite struktur. Mäta långsamt, en sked i taget och låt dottern testa, flytta runt, smaka och prova att tugga i lugn och ro. Det kan vara så att hon är så van vid mat man bara sväljer att hon glömmer att hon måste tugga. Om hon sätter i halsen, bli inte rädd! Det är obehagligt, men testa igen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: