Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 1135 ggr
Anonym
Anonym
2017-06-11 19:51

Fördelning mellan er.

Hur gör ni när det kommer till nattning, nätter och tidiga mornar? Jag har under de senaste 9 månaderna fått göra allt i stort sett. Jag har viårt barn vid nattning, nätter och tidiga mornar och jag är ett vrak nu. Har inte fått sova ordentligt på snart 1 år. Jag vet att min sambo har det alldeles för lätt. Idag fick han ta våran bebis och han är helt knäckt, han har fått huvudvärk, är trött och mår illa. Och det av endast ett tillfälle. Jag hoppas att han förstår vilket jobb jag har gjort tidigare.

Annons:
[Thiah]
2017-06-11 20:08
#1

Vi delar för det mesta. När jag var mammaledig tog jag vardagarnas mornar/nätter oftast men sen har vi försökt dela. Maken har alltid sovit mindre än jag + senare på kvällen medan jag är morgonpigg. Men helt jämt har det inte blivit och ibland har jag bara velat strypa honom för att han är så seg på morgonen (maken alltså, inte sonen ;) )

Ria74
2017-06-11 22:02
#2

För oss har det varit ungefär 90-10 där jag tar mest. Mannen jobbar borta i veckorna så jag tar allt söndagkväll till fredagkväll. Sen tar han läggning ibland fredag eller lördag och morgon ibland. Numera är dottern snart 4 år så hon kan själv bestämma vem som läser saga därav att mannen blir tvingad att ta mer. När hon var upp till 2 år tog jag i princip alla nätter och nattningar även när han var hemma.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
2017-06-11 22:40
#3

Jag vet inte varför jag tillåter att han inte behöver göra något. Känns som att jag blir utnyttjad till max. Men från och med nu blir det varannan dag (få upp tidigt på morgonen /lägga) när han är ledig. Nu är det nog. Jag håller på att sluta amma nu.

Lilolizeit
2017-06-11 22:51
#4

I början så tog jag absolut den stora ansvaret över nattning och nätterna i och med att jag ammade och sonen somnade vid bröstet. Min sambo har inte kunnat ta den biten men har istället skött mer av hushålls sysslorna, så som tvätt, matlagning osv, så att jag kunnat få vila på dagen när sonen sov och inte behövt tänka på disk och städ..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
2017-06-11 23:12
#5

När hag va föräldraledig (fram till sonen va 7 månader) tog jag nätter och läggning så länge jag ammade och skötte det mesta överlag men såfort vi började med ersättning på kvällen övertog gubben läggning. När han blev föräldraledig skötte han der mesta. Jag va noga från start att ha honom involverad så han knöt an till sonen han också och han hade förvisso intresseret att hjälpa till

teezan
2017-06-11 23:21
#6

Tagit alla nattningar, nätter & mornar, dels för att sambon jobbade natt första 16 månaderna av dotterns liv och dels för att hon ville att det skulle vara jag (hon ammas mycket på nätterna). Han hjälpte förstås att ta henne så jag kunde sova ostört om jag behövde men det hände faktiskt sällan att jag bad honom . Nu jobbar killen dagtid istället och har tagit några mornar på helgen men det är fortfarande jag som tar nattning och nätter då det är så dottern vill ha det om jag är hemma. Hon är snart 1 år och 9 månader. Jag började jobba för någon månad sen och killen har varit hemma med dottern de dagarna och det märks att de fått en annan relation sedan dess, vilket är kul att se.

Annons:
tlover
2017-06-11 23:32
#7

Då mannen får hjärtklappning och andra hjärtrytmrubbningar av att sova dåligt så är det jag som tagit kväll, natt och morgon i princip hela tiden. Så det är lite drygt 2½ år sen jag fick sova en hel natt (hon sparkade så mycket i slutet av graviditeten att jag inte kunde sova pga det).

Visst det är väl inte "jämnställt" men jag tar hellre nätterna än att bli änka.

Min man har däremot tagit ut majoriteten av föräldraledigheten från start (jag jobbar hemma så han kunde komma med henne då hon blev hungrig då vi helammade länge).

Edit dessutom så nattammade hon läääänge så det var också en av anledningarna. Det kändes dumt att han skulle behöva vakna bara för att väcka mig

l'm back

Surpan
2017-06-12 00:47
#8

Jag skulle tro att vi delar rätt lika på hushållsansvaret. Sonen är 3 månader och jag är hemma på heltid men jobbar några timmar i veckan hemifrån. Mannen är föräldraledig måndagar och jobbar tisdag till fredag (dagtid). Jag tar oftast hela nätterna själv de nätterna han ska upp på morgonen men får hjälp vid jobbigare nätter. Dagtid så gör jag enklare sysslor i hemmet som att plocka i och ur diskmaskinen eller förbereda middagen. Storstädning/storhandling gör vi tillsammans när mannen är hemma. Nätterna delar vi när han är ledig. Oftast tar han "alla" blöjbyten och hjälper till om sonen är orolig. Jag ammar. Minst en morgon får jag sovmorgon. Då får jag vara ifred i sovrummet någon timme eller två och ibland får jag frukost på sängen (lyxigt!). Mannen har också tagit hela nätter själv, bland annat då jag druckit alkohol och inte vill ha det yttersta ansvaret. Då när sonen ska ha mat så lyfter han bara upp honom och "sätter fast" honom på bröstet på mig. :) Funkar väldigt bra. Klart jag är vaken men man kan slumra igenom det lite och slipper lyfta barnet upp och ned. TS - Om du känner att du inte orkar så tycker jag att du ska prata med din sambo. Ni är ändå två föräldrar och två i hemmet. Du behöver ju inte bråka och skrika om det, säg bara att du inte orkar allting och att han får ta över syssla A, B och C. Är han lite vettig så förstår han. :)

/Surpan

mollyt
2017-06-13 16:41
#9

Vi är rätt ojämställda i "föräldrarrollen" fortfarande, jag tar

alla

nattningar och nätter då dottern fortfarande ammar i anslutning till detta. Morgonen är det ganska jämnt numer, när maken jobbar och säger att han behöver sova mer så går jag upp med dottern (hon är morgonpigg och vill upp vid 05), men han är snabb med att erbjuda sig att gå upp med henne på helgerna eller om han inte ska iväg så tidigt till jobbet om jag behöver sova mer efter en tung amningsnatt. Jag brukar sen försöka sova middag med dottern på dagen för att ta igen lite sömn. Hon blir 15 månader.

Dagtid är jag föräldrarledig på 100% så då tar jag såklart allt ansvar för dottern, men min man gör annat såsom till exempel att fixa i köket och sånt när han är hemma. Det blir lite skevt när jag känner att jag är mamma alla dagar i veckan medan min man är mer "pappa på helgen" när han är hemma. Men jag antar att det är så… i höst kommer han att börja vara hemma lite själv och jag går tillbaka till jobbet på deltid. Så får se hur det blir då…

Jag tycker i vilket fall att ni behöver prata om er situation. Säg att du behöver avlastning, om han inte tror dig att det är krävande att "vara hemma" så erbjud honom att testa vara själv med ert barn en dag så att han får en känsla av vad du gör på dagarna.

Sarah
2017-06-13 22:03
#10

Vi har delat 50/50 på det mesta men killen har tagit ut fler föräldradagar. Jag har tagit i princip alla läggningar då dottern har velat det och jag har jobbat mycket och vill ha den stunden med henne, men nu börjar hon säga ok till att pappan tar en del. Jag är dock den som vaknar på nätterna, men det är inte mycket att göra åt då dottern väljer att väcka mig om jag är där. Vill jag sova ut lägger jag mig i ett annat rum. Tycker att jämställdhet är väldigt väldigt viktigt, både för ens eget mående och för att vara en förebild för barnet. Jag hade aldrig accepterat att det inte jämnar ut sig även om man gör olika mycket i perioder.

Destany
2017-06-14 09:42
#11

Jag gör allt här hemma. O det har tyvärr gått så.långt att jag funderar på att lämna sambon för jag gör ju ändå allt själv. Det enda sambon.gör e att natta sonen o även det försöker han slippa undan.

soundtrack
2017-06-14 11:08
#12

Jag tog alla nattningar och nätter med äldsta dottern tills hon blev 1 och slutade amma. Det var bara så hon kunde sövas och lugnas tills dess så sambon hade inte kunnat göra så mycket. Efter det delade vi rätt lika på nattningarna men i perioder har det bara varit jag som fått natta. Lillasyster är 2 mån och ammas också till sömns så upplägget lär bli samma där tills vidare. Skulle hon bli jättestökig på nätterna skulle han såklart hjälpa till med avlastning om jag bad honom. Jag brukar ligga kvar och dra mig på helgerna om det varit jobbiga nätter. I övrigt delar vi rätt lika på hushållssysslorna. Sambon är den som städar mest och helst, jag tar tvätten. Jag sköter oftast maten på vardagar för sambon kommer inte hem förrän närmre halv 6 och då behöver vi äta. Han lagar mat oftare på helgerna istället. Nu försöker han avlasta mig genom att ta huvudansvaret för storasyster när han är ledig men hon är tyvärr väldigt mammig så det funkar inte fullt ut.

liljegren
2017-06-15 12:07
#13

Maken har eget företag och jobbar väldigt mycket. Vi gjorde ett aktivt val att kunna hålla vår kille hemma längre vilket då medförde att maken behövde jobba mer. För att han ska orka behöver jag ta nätterna. Men för det mesta sover han rätt bra så det stör mig inte :)

Annons:
JazzBass
2017-06-15 14:52
#14

Min fru har varit hemma i ett sträck sen första graviditeten och har skött barnen på heltid hela tiden. Sonen är tre år, dottern 10 mån. Jag har dock dragit mitt strå till stacken så långt som möjligt hela tiden vad gäller barnskötseln, och mitt arbete har hållit familjens ekonomi flytande. Våra barn favoriserar ingen av oss föräldrar i något som helst avseende och det är speciellt jag, som den mer frånvarande av oss två, mycket glad för. Naturligtvis delar vi på så gott som alla sysslor under den tid jag inte är på jobb, annars skulle det inte vara så pass bra ställt med den här saken som det faktiskt är. 

Ett (1) barn var ganska lätt att ta hand om när man hjälper varandra så mycket som möjligt, men med två blev det väsentligt tyngre och utmanande. När frun höll på att gå in i väggen i vintras/våras, med stora sömnproblem och extrem trötthet som symptom (gick inomhus med solglasögon) så vi såg gemensamt ingen annan lösning än att jag börjar axla ett större ansvar de tider jag har möjlighet. Sedan dess har det varit jag i regel som sköter barnen nattetid (dottern kräver dricka en gång per natt ännu, sonen sover i regel hela nätterna), och jag stiger upp med dottern när hon vaknar tidigt på morgonen för att frun ska få sova så länge som möjligt. Ett tag sov hon på soffan också vilket var väldigt bra för hennes sömn. Det hela har hjälpt upp situationen väldigt mycket och alla orkar och mår bättre utom möjligtvis jag själv, men jag klarar mig bra ändå. Parförhållandet mår också mycket bättre när båda mår bra.

Man skaffar barn tillsammans och då tycker jag man ska ta hand om dem tillsammans också. Småbarnstiden är tung på många vis, man är trött och har svårt att få slantarna att räcka till, men det är trots allt en övergående tid. Vi har valt att ha barnen hemma till åtminstone 2 år ålder trots de ekonomiska uppoffringar det innebär, men nu har sonen förstås fått vara hemma längre än det då dottern föddes. I höst får han dock börja dagis på deltid, vilket torde underlätta livet för oss alla, och han är i en sån ålder att han börjar vara i behov av det också.

TS: Din sambo måste börja axla ett större ansvar tycker jag, precis som du önskar. Hur har det gått sen det du skrev i #3?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: