01 - Allmänt om barn

Snackistråd #8

2017-06-08 12:56 #0 av: fluffis

Jag tycker också att det var nyss du fick barn :)

Min man var hemma 4 veckor i samband med förlossningen: en vecka innan och tre efter. Sen har han jobbat halvtid. Det är skönt.

Ti är två månader och har växt ur sina kurvor :) 5,4 kg och 59 cm lång. Vi måste redan ta ur den extra kudden i babyskyddet. Känns som om vi har fel babyskydd till barn med långa överkroppar.

Anmäl
2017-06-08 14:34 #1 av: soundtrack

Oj, lång kille! Idun var bara 55,5 cm för en vecka sen (1,5 månad då). Men jag undrar om sköterskan verkligen mätte rätt för jag upplever henne som längre. Har besök om en vecka igen så får väl se då.

Anmäl
2017-06-08 15:34 #2 av: fluffis

Det är ju som det är det här med att mäta... Inte så tillförlitligt. Ändå är det lika spännande varje gång :)

Hur går det med Iduns öra?

Jag är kort (155,5) och maken rätt lång (186) så barnen kan bli lite hur som helst :)

Ti har knappt använt några kläder hittills fastän vi har jättemycket i 50/56. Det är ju ändå varmt och så byter man blöja och kräkkläder hela tiden så jag skiter mer eller mindre i kläder. Men nu börjar kläderna bli för små redan och vi har inga i storlek 62. Känns lite snopet. Vi sparade fel storlek efter storebror, haha. Man behöver ju ändå kläder ibland... :)

Anmäl
2017-06-08 15:49 #3 av: soundtrack

#2 vi har ny koll på onsdag.

Jag var duktig o sparade alla kläder efter Alice.
Vi har smått börjat gå över till strl 62 nu. Alice drog 56 tills hon var nästan 4 månader, heh 😬 lite därför jag inte köper det här med längden heller...

Anmäl
2017-06-08 17:45 #4 av: Dexterr

Här har vi precis börjat lite smått med stl 62. För ca två veckor sedan vägde E 4960g. Så gissar på att hon är över 5kg nu. Ska bli spännande o se på måndag när vi har bvc o dags för 5mån sprutan!

Man märker verkligen hur stor hon har blivit nu! Har fått knyta upp babynestet, i början försvann hon typ i den haha :)

Anmäl
2017-06-08 17:51 #5 av: fluffis

Jasså oj, redan 62 :)

Asså vi fick inte plats att spara. Men vi har så mycket i 56 och en del av dem är stora i storleken. Men snart får vi nog ändå ha lite nytt. Det ska bli kul att shoppa :)

Anmäl
2017-06-08 17:55 #6 av: fluffis

Vi har också fått lossa på babynestet lite. Emellanåt växernde verkligen fort :)

Anmäl
2017-06-08 22:32 #7 av: jackiejohn

Min lilla är nu 5 1/2 månad och drar stl 74 till sina 8kg och 66cm....
Stor liten dam ;) hehe

----------

Annars lullar livet på, storasyster har vart lite på dagis igen. Vet inte om hon blir överstimulerade med fullfräs hemma + dagis? Hon är på så galet dåligt humör när vi kommer hem från dagis och slåss, något hon aldrig gjort när vi "gått hemma", så funderar på vad hon försöker ge uttryck för? Så nu testar vi att varva ner från 14.00 tills middan och se om de hjälper. Inte bara jag som reagerat på henne förändrade beteende efter att hon började gå till dagis igen... någon med liknande erfarenhet?
Tilläggas bör att är hon hemma med mig och lillasyster i 1 vecka så är hon sitt vanliga lugna, glada jag igen... Så jag känner mig lite förvirrad på detta beteende.
Är hon svartsjuk på att lillasyster får vara hemma med mamma eller blir det för mycket att ha fullfräs med lillasyster här hemma + dagis eller nåt annat?

Anmäl
2017-06-10 05:55 #8 av: Thiah

#7 jag tror att det kan vara en av de två saker du nämner. Det kan bli för mycket med dagis + fullfräs hemma och att hon kan vara avis.

Men det kan också vara hennes sätt att reagera på att vara tillbaka på dagis denna gången. Ni var väl ändå hemma ganska länge?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-06-10 12:24 #9 av: jackiejohn

8# Ja hon var hemma i drygt 2 månader från dagis.. när hon lämnats och hämtas är hon sprudlande glad och hon säger att hon vill till dagis. Pratade med en av pedagogerna igår om de märker nån skillnad på henne där nere men de tyckte hon var som vanligt "glad, sprallig, snäll och mysig" men klart hon ger säkert utlopp i hemmet trygga famn :)
Undrar mest hur jag ska hjälpa henne hitta an balans? Nu igår hade hon sovit på dagis och när vi kom hem tittade vi på film då var dagen bra rakt av..

Jag har superdåligt samvete av att ha henne på förskolan när jag är hemma men samtidigt har vi absolut inte råd att bli av med platsen heller...men snart är det semester för maken :D

Anmäl
2017-06-10 12:57 #10 av: Thiah

Ge henne tid när hon kommer hem. Tycker det låter toppen med lugn och ro hemma efter dagis. En vuxen som bara finns där gör mycket. Och ha tålamod, hon menar ju inget illa.
Men ni verkar redan har en bra inställning till det här så det går säkert bra. :)
Ni har säkert inte värst långa dagar?

Anmäl
2017-06-10 14:26 #11 av: jackiejohn

11# Nej hon menar absolut inget illa mest jag som funderade på hur jag skulle "hjälpa henne" på bästa sätt men tror vi kör på stenhård nedvarvning när vi kommer hem huruvida jag kan sitta med och mysa beror ju på lillasyster men ja de löse sig :p

Nä 9-14 tre dagar i veckan så alldeles lagom och hon är sällan där alla tre dagarna då vi har annat skojigt för oss nu i sommartider :)

Anmäl
2017-06-10 14:33 #12 av: Thiah

#11 låter bra :)

Anmäl
2017-06-10 15:18 #13 av: fluffis

#9 #11
Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete över att lämna fastän du är hemma. Hoppas det löser sig med att varva ner.

Anmäl
2017-06-10 22:31 #14 av: MikaelaS_

Vi får också köra på nedvarvning och bara mys efter förskolan, annars är det 300 km/h som gäller tills de tvärdäckar och det orkar varken vi eller dem egentligen.

Har inte heller råd att förlora våra platser, känns fånigt att uppta plats när man är hemma men vad ska man göra?

Anmäl
2017-06-11 18:10 #15 av: fluffis

Vi var på förskolan och hälsade på förra veckan. Fick reda på att man inte får ha 15-timmarsbarn på förskolan under sommaren. Så det blir 21augusti som V ska tillbaka. Mån , tis och ons kl 9-14 är det som gäller.

Svartsjukan har slagit till. Igår när Ti var i sin pappas famn så fick lille bebis en leksak kastad rakt i huvudet. Ajaj, ledsen bebis. Taskiga Vibjörn. Det verkar vara okej när jag är med Ti, men när Vibjörns pappa har honom så har det gått för långt, tycker Vibjörn.

Vibjörn har rejäla problem med två tänder som kommer upp. Stackars. Köpte en bitleksak för kindtänder men den är inte intressant.

Ti har börjat dregla nu vid två månader.

Anmäl
2017-06-11 18:26 #16 av: soundtrack

#15 hos oss tror jag man får ha 15 h på sommaren också. Men eftersom det inte är aktuellt för oss så har jag inte forskat så mycket i det.

Den där svartsjukan är inte rolig :/

Har börjat dregglas för fullt här med, och tuggas på händer.

Anmäl
2017-06-11 18:31 #17 av: MikaelaS_

Här är 15-timmarsbarnen lediga alla lov, det är bra tycker jag :)

Anmäl
2017-06-11 18:52 #18 av: soundtrack

Har man 15 h allmän förskola så är man ledig alla lov, men betalar man för sig så får man vara där på loven, iaf höst, sport o påsk. vi fick en lapp att fylla i om schema inför sommaren så det borde gälla sommar också, så länge den andra föräldern jobbar då såklart.

Anmäl
2017-06-11 19:38 #19 av: jackiejohn

Här får de vara alla lov, sommarlov inkluderat fylldebi sommarschema här för ett tag sen med vilka veckor maken har semester. Tycker det är bra ändå jag menar jag betalar lika mycket för min plats sommar som vinter..

Anmäl
2017-06-12 11:14 #20 av: Destany

Här får inte 15 timmars barnen vara på.förskolan v 28-31.
Nu har min älsta blivit 4 år. Helt galet känns som igår han.föddes.o yngsta blir 1 om en vecka. Känns som detta året bara försvunnit.

Anmäl
2017-06-12 11:33 #21 av: Thiah

#20 va, är hon redan 1?!

Anmäl
2017-06-12 13:29 #22 av: Destany

#21 ja den 20/6 blir hon 1. Känns som detta året bara försvunnit.

Anmäl
2017-06-14 15:45 #23 av: soundtrack

Idag är Idun 2 månader. Det harvi firat med att äntligen bli godkända på hörseltestet!
Vi har varit på bvc också. 58 cm lång och 5,8 kg tung är hon nu.

Jag räknade ju med att hon skulle vara liten som syrran sin och köpte en Aldoria trikåsjal som jag räknade med att kunna ha hela sommaren. Eller hur... den är pensionerad redan, så nu försöker jag bli sams med en vävd sjal istället. För bära gör jag mycket. Vagnen är inte jättepoppis just nu, men jag hoppas det vänder. Kommer inte palla bära konstant i högsommarvärme.

Anmäl
2017-06-14 16:09 #24 av: Surpan

#23 Grattis och grattis. :)

Jag har också sjalproblem. Var hemma hos snälla mollyt och testade och klämde på sjalar. Nu är jag helt inställd på att jag vill ha en vävd sjal men det finns så himla många olika. Och så ska man hitta någon till ett okej pris också.

Jag vill bara ha en sjal idag! Vore så praktiskt att ha i midsommar när vi ska ut på landet och fira. Använde trikåsjalen idag och sonen sov så fint i den. Tills han vaknar och skriker när det blir för varmt stackaren....

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2017-06-14 16:57 #25 av: soundtrack

Jag köpte en begagnad little frog i bomull/bambu för en relativt billig peng. Kändes som en bra förstasjal, ganska tunn och sval. Men så som hon växer lär hon snart vara för tung för den också, heh.

Anmäl
2017-06-14 17:54 #26 av: Surpan

Hm... Låter som en bra sjal. Vart kom du över den? Facebook?

/Surpan

Anmäl
2017-06-14 17:58 #27 av: fluffis

Yeah, vad skönt att ni är godkända på hörseln!

Här är det inte sjalen som är problemet utan det är jag som är för varm :) Och kanske bebis också :)

Vi har varit på babymassage idag. Med föräldragruppen. Det var mysigt.

Ti har sugmärke på armen så det är inte bara händer och fingrar han smakar på :)

Anmäl
2017-06-14 18:02 #28 av: fluffis

Jag har bl.a. en MySak-sjal. Köpte på tradera. Den är tunn, mjuk och billig. Lite sladdrig men funkar bra till första tiden.

Anmäl
2017-06-14 18:44 #29 av: soundtrack

#26 ja men little frog är inte jättedyra nya heller. Kollade på en helt ny först, hade kostat drygt 600kr tror jag inkl frakt. Nu hittade jag en för 500 plus frakt och slipper besväret med att mjuka upp den :)

#27 Jag tycker att det funkat fint att bära trots värmen faktiskt. Lite jobbigt när det varit 30 grader, men det lär det ju inte vara hela sommaren..
Jag har också en mysak hemma, köpte den när Alice var liten. Men har inte ens testat den den här gången. Dom verkar variera i materialet, min är rätt tjock och stum.

Anmäl
2017-06-15 09:21 #30 av: Sarah

En nära vän ska föda vilken dag som helst nu, vi pratade länge om hennes förberedelser igår. Det var fyra saker hon inte visste som blev hela samtalet tillslut. Köp laxermedel så det finns hemma, vitt på tungan + svid i bröstet = svamp kolla upp direkt så det inte får fäste, ha lite ersättning hemma om amningen inte funkar och sista, det är ok att inte känna sig förälskad i sitt barn direkt när hen kommer ut. Anknytning kan ta lite tid och det är normalt. Så himla positivt samtal :D

Anmäl
2017-06-15 09:22 #31 av: Sarah

Vad skönt att hörseln är ok nu!

Anmäl
2017-06-15 11:09 #32 av: Thiah

#30 skönt att du kunde berätta det i alla fall. Just det där med förälskelsen direkt när bebisen landade på börstet upplevde jag aldrig så jag trodde det var fel på mig. 

Men det är ju helt normalt så man ska inte ha skuldkänslor. 

Anmäl
2017-06-15 14:54 #33 av: Surpan

Woops då "råkade" jag köpa en bärsjal. Det blev en BB slen i 100% bomull. Köpte begagnad trots ganska kasst pris, det är rea på dom nya på babyland. Men den här hade helt rätt färger för mig! :D

Vi var på bvc också idag. Han fick första vaccinsprutan och var jätte duktig!

Vår redan långa kille börjar dra iväg i längd, trodde det skulle plana ut sig men han växer fortare än sin egen kurva. 65cm nu (tre månader imorgon).

/Surpan

Anmäl
2017-06-15 15:00 #34 av: soundtrack

#33 även om den var dyrare så "vinner" du på stt den är begagnad för då är den förhoppningvis rejält mjuk :)

Anmäl
2017-06-15 15:16 #35 av: Surpan

#34 Jag hoppas på det. Och att få tillbaka några hundringar om jag skulle sälja den. :) Den var inte så dyr heller egentligen, det var mest i jämförelse med reapriset.

Borde man börja med att tvätta sjalen, eller sliter tvätt onödigt mycket?

/Surpan

Anmäl
2017-06-15 16:28 #36 av: Sarah

#32 ja det är viktigt. Jag kände inte heller ngn överväldigande kärlek. Hade precis gått igenom det värsta dygnet i mitt liv, det fanns inte plats för kärlek :)

Anmäl
2017-06-15 20:25 #37 av: Destany

Fick idag reda på att jag fick nattvikariatet som jag sökt . Så när jag kommer tillbaka.från mammaledigheten ska jag äntligen få jobba natt.

Anmäl
2017-06-15 20:44 #38 av: soundtrack

#34 du behöver inte tvätta den om du inte vill. Dom blir lite stela igen när dom tvättas så det är bättre att göra så sällan som möjligt. Väljer du att tvätta så kommer sjalen mjuka upp sig med användning dock.

Anmäl
2017-06-18 09:03 #39 av: Surpan

#38 Tack, då struntar jag nog i det om den känns fräsch. :)

Igår fick vi reda på att lilleman ska få inte mindre än tre kusiner i år! Dvs ALLA våra syskon ska få barn samma år som vi! Haha många barn blir det!

/Surpan

Anmäl
2017-07-09 10:31 #40 av: fluffis

Tiden går! Ti är tre månader redan. Han har en del problem med kräk men när han är glad är han världens mest underbara. Det bästa är att vakna på morgonen och upptäcka att han har krypit nära nära :)

Anmäl
2017-07-09 15:46 #41 av: soundtrack

Ja det är faktiskt smått galet vad fort det går, snart 3 månader här med! Dom första 3 månaderna med Alice kändes evighetslånga, dessa har bara swishat förbi...
Vi har en riktig glad-fis här hemma, är väldigt sällan hon är missnöjd. Det skrattas och pratas konstant när hon är vaken (vilket inte är så ofta i och för sig, hon sover fortfarande mycket dagtid). Det enda som är "besvärligt" är att hon fortfarande inte trivs nått vidare i vagnen, så bärandet fortgår.

Sambon har varit hemma i 2 v nu och har 6 v kvar, det är så obeskrivligt skönt!

Anmäl
2017-07-09 19:48 #42 av: Destany

Vi har köpt hus. Flyttar om 2 månader. Ska.bli så.skönt o äntligen få en trädgård o.ett stort hus.

Anmäl
2017-07-11 12:50 #43 av: fluffis

#39 Mycket kusiner där :)

#41 Ja, håller med. Med första barnet stod tiden nästan still :) Vad lyxigt med båda föräldrarna hemma :) Är Alice fortfarande mammig eller går hon till pappa nu?

#42 Grattis! Det är härligt med hus. Fast det kan vara mycket jobb emellanåt också. Eller rättare sagt hela tiden, i alla fall för oss :)
----
Ti tar inte napp och vill mest sova i min famn med bröstvårtan i munnen. Hur ska det gå. Om en månad börjar jag skolan. Vi har börjat ge Ti lite ersättning för att få en mjuk övergång. Lite nervöst är det. Helst skulle jag vilja vara hemma och kramas hela tiden istället :)

Anmäl
2017-07-11 12:56 #44 av: soundtrack

#42 grattis! Vi köpte hus för snart 2 år sen, helt underbart! Mycket jobb ja, men det vägs upp av friheten :)

#43 hon är rätt mammig men pappa funkar för det mesta. Eller mer - han måste funka. Jag kan inte hjälpa henne hela tiden som hon helst vill o hon har börjat förlika sig med det.

Idun tar inte heller napp längre (hon gjorde det dom första veckorna). Men hon är inte alls lila snuttig som Alice var så det är helt ok ändå. Bara nattetid det är lite jobbigt.
Vagnen är fortfarande impopulär dessutom. Det är mysigt att bära men vissa dagar önskar jag att hon kunde sova i vagnen en stund iaf, inte minst när det är varmt ute som idag.

Anmäl
2017-07-11 14:18 #45 av: Surpan

Gud vad kul med hus! Det stressar mig som tusan ibland det där med hus, för vi kan inte köpa hus i den kommunen vi bor i, så vill vi följa husdrömmen måste vi byta kommun, men vi trivs så himla bra här... :/

Vår lille kille är snart fyra månader, och i helgen så kom första lilla tanden upp! Stackarn, det verkar klia och spänna för han är där med handen och känner hela tiden..

/Surpan

Anmäl
2017-07-11 15:10 #46 av: fluffis

Vi har varit på BVC idag nu när Ti blivit tre månader. 6630 g och 63 cm. När vi skulle iväg fick jag en smärre chock när jag insåg att selen vid axlarna i babyskyddet var på tok för låg. Så nu har vi flyttat upp till översta (det finns bara två hack). Får se hur länge det varar.

Jag är lite stolt för jag klarade av att vara där när Ti blev vaccinerad. Är man så känslosam som jag är och dessutom lite rädd för sprutor så är det hemskt att se sin lille sötis bli stucken.

Anmäl
2017-07-11 17:23 #47 av: soundtrack

Vi verkar hålla på med tandsprickning här med.. hade gärna väntat några månader till med det.:

Anmäl
2017-07-11 17:27 #48 av: Surpan

#46 Jag förstår det där med sprutorna, på BB så satt jag utanför vid varje provtagning. Så jag är också stolt över att klara vaccineringen. :) Hur funkar det där med axelremmarna? Hur ska de sitta? Nu känns det som jag missat nått, sonen var 65cm vid tre månader och vi har inte ändrat något ännu...

#47 Samma här, känns lite tidigt... Och alla tjatar om att jag kommer behöva sluta amma nu men det hoppas jag inte. :/

/Surpan

Anmäl
2017-07-11 18:12 #49 av: soundtrack

#48 får man en bitare kan det ju vara så att man inte pallar, men alla bits ju inte. Storasyster fick sina första strax före 6 mån tror jag, jag ammade tills hon var 1 år (och vid det laget hade hon fått en hel del tänder). Hon bet bara nån enstaka gång.

Anmäl
2017-07-11 18:19 #50 av: fluffis

Axelremmarna ska sitta i höjd med axlarna. De får inte gå underifrån så att de liksom går över axlarna. Hellre då att de sitter en bit ovanför, om det inte finns ett läge som passar exakt.

Anmäl
2017-07-11 19:02 #51 av: Surpan

#49 får hoppas det blir så :)

#50 Tack! Ska kika på det. :)

/Surpan

Anmäl
2017-07-11 19:39 #52 av: fluffis

UPP över axlarna, skulle jag skrivit.

Jag kan förresten igen, liksom med förra barnet ställa upp i VM i att tappa hår. Jag går med flätor jämt och det blir mer och mer glest mellan hårtvättningarna.

Anmäl
2017-07-18 16:25 #53 av: soundtrack

Idag var det Iduns tur att vaccineras. Hade glömt bort hur hjärtskärande dom kan skrika ;( men det går ju över fort som tur är. 6,5 kg o 60,5 cm. Hon har lugnat ner sig lite med viktuppgången nu, hoppat ner från +2 till +1. Känns mer lagom ;P

Anmäl
2017-07-18 18:39 #54 av: fluffis

Ja, det låter verkligen hjärtskärande.

+1 låter lagom. Tror Ti ligger där också. Framförallt så ligger hans kurvor jämt mellan längd och vikt. Det gjorde inte storebror. Han var (och är fortfarande) lite tyngre än vad han är lång.

Anmäl
2017-07-21 11:57 #55 av: fluffis

Nu är vi nog inne i en ny utvecklingsperiod. Det går inte att lägga ner Ti överhuvudtaget nästan. Han blir helt förtvivlad. Morgonhumöret är bäst. Idag kunde han sitta i babysittern en stund medan jag åt frukost. Sen borstade jag tänderna medan han låg på golvet. Vi pratade lite emellanåt :)

Efter mat och sovande var det dags att ge storebror mellis samt att hänga tvätt. Det gick sämre. Man behöver liksom båda händerna när man hänger tvätt :)

Men han växer och frodas den lille parveln och sover rätt så bra på nätterna och det är det viktigaste :)

Anmäl
2017-07-21 12:38 #56 av: soundtrack

Vi är ju inne i samma språng. Det har inte satt sig så mycket på humöret än, men det är ett jäkla bestyr att få ungen att sova på dagarna. Hon är så jäkls nyfiken på allt! Som tur är funkar sjalen oftast bra till slut.

Anmäl
2017-07-21 15:19 #57 av: Lilolizeit

Då får man hänga med i tråden som tvåbarnsmor då. Lillasyster blev två veckor i förrgår och går äntligen upp i vikt som hon ska. Storebror är så himla fin med henne så man blir rörd.
Han klappar å kramar och är inte alls svartsjuk.
Är hon ledsen och gråter så ropar han "mamma, mamma kom! Tutt!" Så ska jag komma med tutten så hon får äta.. haha
Han är dock inte jätte nöjd med vårat eventuella namnval utan vill att hon ska hete "apa"..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Anmäl
2017-07-21 16:06 #58 av: fluffis

Naaw. Ja, Apa är ju fint. Eller så. Host :)

Två veckor för att gå upp i vikt. Vaddå äntligen? Tror att det dröjde typ eller fem fyra veckor innan min lille plutt gick upp. Jag tar inte så hårt på det där. Han var inte direkt undernärd heller. Det dröjer väl bara några år så kommer de med pekpinnar för att ungarna inte ska gå upp för mycket i vikt istället.

Anmäl
2017-07-21 16:09 #59 av: fluffis

Ja, det gäller att underhålla dem heeela tiden. Äter sämre gör han också. Och konstrar ibland vid bröstet. Gör din det med?

Anmäl
2017-07-21 16:41 #60 av: Lilolizeit

#58 haha, mm..;)

Jag tyckte inte heller 2 veckor var mycket men dom var så himla på från BVC med besök varannan dag å tjat om attbörja ge ersättning.. jag sa från början att min kropp kommer kunna ge tillräckligt med mjölk men ja måste få lite tid..

Anmäl
2017-07-21 18:53 #61 av: soundtrack

#59 japp! Får ju nästintill tvångsmata henne ibland :P känns väldigt ovant, Alice hade svårt att slita sig från bröstet istället.

Anmäl
2017-07-21 19:27 #62 av: Thiah

Vi älskar jordgubbar :)

Anmäl
2017-07-28 08:06 #63 av: Surpan

Lilla E har fått luftrörskatarr. :( Han har fått en liten andningsmask med astmamedicin i som vi använder. Återbesök sen om två veckor. Väldigt rädd nu att detta ska vara astma. Själv är jag kattallergiker och tyvärr så har alla i familjen katter (inte vi såklart), så vi träffar katter regelbundet. Vi ska göra pricktest vid 6 månader så får vänta och se vad det säger.

/Surpan

Anmäl
2017-07-28 11:41 #64 av: fluffis

Ajaj vad jobbigt. Hoppas han repar sig snabbt!

----
Själv har jag haft en såndär skitdag! Jag tappade vattenkannan i golvet och sen kräkte bebis i soffan.

Anmäl
2017-07-29 11:40 #65 av: soundtrack

#63 men liten då :( hoppas det inte är allergi!

-----
Här hemma råder kaos. Storasysters trots verkar peaka just nu, det är bara konflikter och en rejäl dos svartsjuka.
Idun fortsätt vara tillfreds med livet iaf, men sovkrånglar en del just nu. Senaste dagarna har det varit ett elände att få henne att sova mer än 30 min i stöten..

Uppepå detta så har familjen drabbats av en tragedi. I torsdags blev jag moster igen, min lillasysters tvillingar föddes. Tyvärr hade den ena somnat in i magen ;( så nu slits vi mellan sorg och lycka.

Anmäl
2017-07-29 15:53 #66 av: fluffis

Nä men vad hemskt soundtrack!

Ti sover heller inte mer än halvtimmar i taget. Fast då blir han så trött att han ibland sover 2-3 timmar i sträck på eftermiddagen- kvällen.

Anmäl
2017-07-29 16:36 #67 av: Surpan

#65 Grattis till systerbarnen, beklagar sorgen. :(

/Surpan

Anmäl
2017-07-30 22:33 #68 av: mollyt

#63 jag hade (rätt svår) infektionsastma som barn men den växte bort och jag är allergifri. Om astma skulle bli fallet så säg till om du undrar något eller vill ha bollplank.
PS: tänder behöver inte vara något problem för amningen - jag delammar fortfarande Miranda och hon har rätt många tänder nu, men hon bits inte så det är inga problem alls.

USCH #65 vad tragiskt!

Anmäl
2017-07-30 22:47 #69 av: Surpan

#68 Tack, ska komma ihåg det. :) Som tur är så mår han bra och är glad trots allt rossel så vi försöker vara positiva.

/Surpan

Anmäl
2017-08-01 12:56 #70 av: Lilolizeit

I morgon är dottern redan 4 veckor, går så fort!
Upplever att det händer så himla mycket hela tiden, jämför ju såklart med storebror (prematur) där det inte var så mycket "synlig" utveckling första 2 månaderna..
var på BVC igår och "lilla damen" har blivit drygt 53cm och vägde 5kg! :)

Anmäl
2017-08-02 09:23 #71 av: Destany

Nu e det exakt en månad tills vi.flyttar till huset. Tycker tiden går sakta dit.
Barnen här hemma bråkar nästan hela dagarna. Tycker det e tidigt att en 1 åring bråkar så.mycket med sin storebror. Elin har lärt sig klättra upp i soffan o sängen. Igår när jag var hos mina föräldrar så hade hon krupit upp deras trappa då de trodde hon var med mig o jag hjälpte storebror i några sekunder

Anmäl
2017-08-04 09:43 #72 av: fluffis

Vad tråkigt med så mycket bråk. Hoppas det blir bättre.
----
Ti har sovit från 20.30 till 6.30 inatt. Det brukar han inte. Igår på dagen sov han jättedåligt i korta ytliga stunder och måste ha varit jättetrött igårkväll. Han är jätteoregelbunden och svår att tolka. Själv längtar jag till vi kan ha mat- och sovrutiner. Då kan jag planera tiden :)

Det är bara en vecka kvar tills jag börjar skolan och vi är typ halvvägs komna i att övergå till ersättning. Det går jättebra att kombinera bröst och flaska.

Anmäl
2017-08-04 11:00 #73 av: Sarah

Idag är min sista semesterdag och nu ser jag fram emot att gå tillbaka till jobbet :) varit borta 6.5 veckor. De sista 4 veckorna har killen jobbat så jag och Elva har varit själva på dagarna. Åkte upp till sommarstugan själva några och det har varit så mysigt att få den här kvalitetstiden. Så kul med en tvååring! Allt prat och alla funderingar, hon har utvecklats så mycket under sommaren.

Beklagar soundtrack, fruktansvärt.

Anmäl
2017-08-04 11:28 #74 av: soundtrack

Igår hälsade vi på syrran för första gången. Lilltjejen väger bara 2,5kg, så himla liten! Idun blev en bjässe helt plötsligt 🙈
Känns som att vi tagit oss genom det här förhållandevis bra. Beundrar syrran o hennes man, dom är verkligen starka i det här - "accepterar" det som hänt, tillåter sig att sörja men samtidigt glädjas över det barn som fick komma till världen. Men visst kommer det alltid finnas ett stort tomrum i vår familj nu...

Imorse drog sambon till Göteborg o blir borta i 3 dagar. Jag är måttligt road över att vara ensam med barnen... Alice fortsätter att trotsa utan dess like och Idun fortsätter att sömnkrångla. Inte lätt att få till hennes sömn när Alice tycker att det är jättekul att väcka henne... 😣

#72 längtar också efter att vi ska falla in i rutiner. Nu är Idunrtt enkel ändå, hon hänger liksom bara på o är nöjd trots dålig sömn, men ändå. Jag gillar struktur 😏

Anmäl
2017-08-06 08:25 #75 av: MikaelaS_

Som genom ett trollslag har vi nu bara ett blöjbarn. Wilmer har inte alls vart redo för att sluta, inte ens på dagen utan man har märkt att han inte känt av det alls. Inte värt att försöka och tjata på honom har jag tyckt. Men nu slutade han helt plötsligt och är numera helt torr tydligen, både natt och dag, haha. Hängde inte riktigt med men det är ju toppen :))

Nu slipper vi i alla fall tre blöjbarn samtidigt, hade fått kramp av att släpa hem så många blöjor.

Anmäl
2017-08-06 08:58 #76 av: soundtrack

#75 visst är de skönt! Alice blev dagtorr i början av december o nattblöjan tog vi bort nån vecka efter Idun föddes (men då hade den varit torr i stort sett varje morgon sen o vintras). Är så glad att hon blev blöjfri innan Idun kom, det underlättar mycket. Inte minst stt slippa krångla med potträning när man har en bebis :)

Anmäl
2017-08-06 09:16 #77 av: Thiah

Åh vad skönt! Joel har varit dagstorr länge och det är så skönt. Nattblöjan går det si som så med men vi stressar inte :)

Anmäl
2017-08-06 09:17 #78 av: Thiah

Glömde skriva men nu är ju ett stort problem skapat dock... Vi har bara 1 toalett...

Anmäl
2017-08-06 11:13 #79 av: MikaelaS_

Väldigt skönt!
Vi har inte pottränat speciellt mycket direkt får jag väl erkänna utan tänkt att det kommer när det kommer, och det gjorde det ju med besked. Gjorde några halvhjärtade försök under våren typ men det sprack rätt fort varje gång.
Räknar ju med lite bakslag såklart men hittills går det väldigt bra.

Haha, vi har två toaletter men den där uppe använder bara Rasmus. Jag orkar aldrig springa upp.

Anmäl
2017-08-06 11:13 #80 av: MikaelaS_

Väldigt skönt!
Vi har inte pottränat speciellt mycket direkt får jag väl erkänna utan tänkt att det kommer när det kommer, och det gjorde det ju med besked. Gjorde några halvhjärtade försök under våren typ men det sprack rätt fort varje gång.
Räknar ju med lite bakslag såklart men hittills går det väldigt bra.

Haha, vi har två toaletter men den där uppe använder bara Rasmus. Jag orkar aldrig springa upp.

Anmäl
2017-08-06 12:37 #81 av: Surpan

Vi befinner oss i Finland på semester och imorgon åker vi hem. I ett infall av optimism så bokade vi båten hem från Helsingfors, istället för åbo som är närmare... Nu sitter jag och bävar inför bilrutan imorgon. 30 mil till Helsingfors.

/Surpan

Anmäl
2017-08-08 14:34 #82 av: fluffis

Ti blir fyra månader imorgon och har varit på BVC idag. Kurvorna fortsätter som de ska :) Bärandet och att konstant underhålla honom fortsätter men nu har vi börjat vänja honom vid att sova i spjälsängen på dagarna. Så att man kommer loss och kan leka med tvååringen. Han har i sin tur bestämt sig för att inte sova på dagarna. Eller nja, vissa dagar. Igår gick han själv och lade sig efter lunchen, men sen gick han upp igen och struntade i det.

Vad kul med barnen som når framgång. Jag tänker på Elva som utvecklats mycket och på Wilmer som slutat med blöja. Jag är lite avis för Vibjörn har halkat efter nu när lillebror har varit i fokus. Men men, det repar sig väl nån gång :)

Anmäl
2017-08-08 21:05 #83 av: MikaelaS_

#82 Det går ju väldigt i vågor det där. Här har det vart David som hängt lite efter, jämför med Wilmer i samma ålder, Wilmer bara rusade fram med David chillat. Men just nu har David ett megasprång, från att bara ha sagt kanske 8-10 ord så säger han nu allt. Lossnade för ett par veckor sedan och nu kommer det tre-och fyraordsmeningar sen några dagar tillbaka.

Verkligen som natt och dag i utveckling våra två barn. Gör inget lika alls.

David vill inte heller gärna sova på dagen nu men det slutar alltid med att han blir supersur vid fyra-fem. Inte så passande när han just nu redan är sur mest hela tiden, är nog jobbigt med supermegasprånget gissar jag.

Anmäl
2017-08-30 21:56 #84 av: Sarah

Idag lossnade räknandet för Elva och jag är stolt som en tupp :) Hon har kunnat en del siffror sen innan sommaren och hon har fattat hela grejen att även om en sak är en, kan en annan vara en osv. Hon har länge använt sig av en och två sagt när hon vill ha två saker, eller bara en. En i varje hand.
Men, idag satt det att räkna saker och det blev rätt :) 4 av en sak, 3 av en annan mm. Jag undervisar i bla matte på universitetet så det är stort för mig att hon är intresserad av att räkna :p

Anmäl
2017-08-31 10:39 #85 av: fluffis

Vad kul Sarah!

Här rinner näsan efter två veckor på förskolan. Stackars V. Minstingen blir snart fem månader. Tiden känns oerhört snabb med två småbarn. Jag hinner knappt med :)

Anmäl
2017-08-31 11:38 #86 av: Thiah

#84 hon är redan bättre på matte än mig alltså ;)

Anmäl
2017-08-31 13:00 #87 av: Sarah

#85 förstår att det är tufft med två småttingar, spec om de börjar bli sjuka :( 

#86 hehe :P hoppas att intresset ligger kvar sen, hon vill iaf räkna fingrar varje kväll innan hon ska sova :) 

Anmäl
2017-08-31 15:23 #88 av: MikaelaS_

Häftigt Sarah :) det är så kul när intressen går i arv :)
Här är minstingen galet intresserad av motorer och är gärna med när maken skruvar.

Här är barnen sjuka, jag är hängig och trött (och tjock) och maken har ont i halsen, fast han jobbar ändå. Försöker sysselsätta oss men orken tryter. Jag och Wilmer ska bygga matsalsbord idag i alla fall hoppas jag men sen blir det nog soffan igen.

Barnen var på förskolan två timmar i måndags och det räckte tydligen för att bli sjuka, om det nu är där det kommer ifrån då.

Anmäl
2017-09-02 09:09 #89 av: fluffis

V är nästan bara intresserad av fordon nuförtiden. Det är hans pappa också. Hoppas något av barnen får något intresse de kan dela med mig också :)

Ti har redan storlek 74. Känns galet.

Jag hade förresten en telefontid med min förlossningsläkare häromdagen. Jag ville forska mer i det här att jag inte rekommenderas få fler barn. Hur illa det skulle vara etc. Det visade sig att det inte finns något hinder för mig att skaffa fler barn. Jag har svag livmoderframvägg och mycket ärrvävnad men det viktigaste är att livmodern inte utsätts för något värkarbete. Hon menade att man skulle kunna göra ett kejsarsnitt 10 dagar före BF. Inte för att jag är direkt sugen på fler barn men ändå :)

Anmäl
2017-09-02 09:41 #90 av: Sarah

Vad skönt att höra Fluffis! Även om du inte känner att du vill ha fler nu så måste det kännas väldigt tungt att höra att man inte får/ kan.

Alla intressen verkar inte gå i arv :p Elva är också väldigt intresserad av fordon. Jag och hennes pappa är väldigt ointresserade. Vi får genomlida "Bärgningsbilen Tom" på Youtube så fort hon ser på TV. Väldigt sympatisk serie, men... Grävskopor är ngt magiskt som vi stannar och tittar på när vi får chansen.
Hon sitter gärna på en av mina hästar, men fordon är grejen.

Det är rörigt på förskolan här just nu, många nya barn och omflyttning av personal mellan avdelningarna. Tidigare har hon gått mellan lunch och stägning då hennes pappa jobbade kvällar, men nu har han nytt jobb och det blir längre dagar för henne istället. Förra terminen var det jättelugnt på eftermiddagen. Brukade vara Elva och två äldre tjejer bara. De hade jättemysigt. Brukade sitta i soffan och läsa tillsammans med en pedagog.

Nu är det ca 10 större barn kvar sent och E tycker att det är jättejobbigt. Igår fick hon vara med mig på jobbet istället och from måndag får jag ändra mina jobbtider så att hon slipper vara kvar efter 16.30 då avdelningarna slås ihop.

Anmäl
2017-09-02 10:30 #91 av: MikaelaS_

Vad skönt fluffis, även om man inte är sugen på fler barn så är det ju ändå något man vill kunna bestämma själv.

Sarah: låter jobbigt med förskolan. På vår är det väldigt lugnt just nu, de har skolat över och in sakta sedan i våras så barnen verkar inte ha märkt så himla mycket av det hela. Wilmer går på stora avdelningen numera, mycket mer pyssel och pedagogisk verksamhet. Verkar passa honom perfekt för han funderar väldigt mycket på ungefär allt, ställer många frågor om livet och vad som sker. Ibland vet jag inte ens vad jag ska svara.

Anmäl
2017-09-02 10:36 #92 av: soundtrack

Här hemma börjar det bli vardag igen efter vår långa ledighet.
Alice har också bytt till stora avdelningen nu och verkar trivas. Men eftersom hon bara går 15h så blir väl inte omställningen så stor ändå kanske och alla hennes kompisar har också flyttat upp. Största skillnaden är att hon med råge är yngst nu. Den som är nästyngst är drygt ett halvår äldre.

Idun växer och frodas och fortsätter vara allmänt nöjd med livet :) hon skattar mest hela tiden och tycker att världen är såååå spännande just nu. Allt ska tittas på och undersökas noga.

Anmäl
2017-09-04 06:34 #93 av: Destany

Har bott 2 dagar i huset nu. Jisses vad det kan knarra o låta lite här o var. Skön känsla att äntligen bo i hus. Vad roligt att era småttingar växer o frodas. Elin är nu 14 mån o håller på o lära sig gå. Hon har gått runt möbler i flera månader men inte velat släppa. Nu vill hon släppa så det går framåt iallafall

Anmäl
2017-09-04 07:01 #94 av: MikaelaS_

Här har vardagen också börjat rulla på igen efter semestrar och allt. Väldigt skönt tycker jag. Fast vi hinner bara få en månad med "normalt" innan jag går hem. Både längtar och inte..

#93 Gammalt hus? 😊 Vårt är 81 i år och lever ibland sitt eget liv känns det som.

Anmäl
2017-09-04 09:38 #95 av: soundtrack

Tidigt imorse åkte sambon på jobbresa till USA. Han kommer hem på lördagkväll... Jag och kidsen är ensamma hela veckan alltså. Jag kommer vara ett vrak när han kommer hem igen...

Anmäl
2017-09-04 21:03 #96 av: Destany

#94 från 60 talet. Så inte jätte gammalt. Mest från källaren det hörs. E inte van o bo så stort

Anmäl
2017-09-05 10:24 #97 av: fluffis

Det låter drygt soundtrack! Bär ni fortfarande runt på Idun? Vi bär Ti hela tiden eller så sitter han i knät när vi äter eller så. Det går inte att ha honom liggandes i babynestet på bordet ens, förutom en liten stund ibland. Lite drygt. Men han är glad rätt ofta så det är skoj :)

Just nu är hela familjen förkylda iofs... Fast det är inte den styggaste förkylningen som tur är.

Då blir det snart full rulle Destany. När de väl börjat gå så tycker man, åtminstone jag, att det var så lugnt och skönt innan, Skrattar

Anmäl
2017-09-05 11:02 #98 av: soundtrack

#97 bär mest när hon ska sova (men det kan ju bli några gånger per dag. Nu somnar hon visserligen i vagn också men jag tycker ändå det oftast är smidigare att bära). Hon är helt okej med att ligga på golvet och greja själv en stund. Just nu ligger hon och försöker åla sig framåt, går inget vidare :P har börjat ha henne i matstolen kortare stunder också när vi äter, för då vill hon helst inte ligga på golvet. Mycket roligare att vara med resten av familjen ju ;)

Anmäl
2017-09-20 09:12 #99 av: fluffis

soundtrack: Förresten hur gick det när sambon var i USA? Jag tänkte på dig.. 

Hemma hos oss tuggar livet på. Ti är fem veckor och verkar ha kommit in i en utvecklingsfas IGEN. Det går i ett kör. På nätterna ligger han gärna med munnen runt tutten konstant. Jag som trodde han hade slutat med det eftersom han i någon månad snuttat mindre och mindre och rätt ofta legat på rygg och sovit och sett avslappnad ut. Men det kommer och går i perioder, det är väl bara att acceptera :)

Min kropp har tagit stryk. Jag har fortfarande ont i höfterna, typ foglossning och mina knän får jag mer och mer ont i.  Har även ont i foten. Och magen har ballat ur helt efter två kejsarsnitt. Känseln har blivit uppåt väggarna och det känns väldigt obehagligt när något rör magen.

För kroppens skull är jag väldigt glad att jag går i skola och att det är min man som är föräldraledig. Då står han för det mesta av bebisbärandet. Samtidigt kommer jag hem hyfsat tidigt om dagarna och kan vara med barnen och sen plugga när de har lagt sig. Så det funkar bra. Dock ska jag ut på praktik i fem veckor så det blir längre dagar för mig under den tiden. Hoppas vi överlever det. Det gör vi nog :)

Anmäl
2017-09-20 10:19 #100 av: soundtrack

#99 jodå, vi tog oss genom veckan och det gick bättre än jag hade räknat med. Men visst var det påfrestande att aldrig riktigt få en chans att andas ut lite. Beundrar dom som är ensamstående!

Utvecklingssprång - skojar du!? Idun är som förbytt, haha. En himla massa gnäll och separationsångest och även här är nätterna påfrestande just nu. Hon har dessutom sadlat om till att bli vagnsbarn! Sjalen o selen är inte alls poppis just nu (men bli buren i famnen kräver hon typ konstant) men hon sover lätt 1,5-2 timmar i vagnen. Får se hur länge detta håller i sig.
Om en timma ska vi till bvc för vaccin.

Anmäl
2017-09-20 10:42 #101 av: fluffis

Oj, ser att jag har skrivit att Ti är fem veckor gammal. Jag menar förstås fem månader, haha.

soundtrack: Skönt att ni tog er genom veckan :)

Sömnen ja, hans sömn varierar hej vilt. Ibland sover han inte mer än en kvart och ibland en hel timme. Två timmar har han nog bara sovit 1-2 gånger :)

Ti blev vaccinerad förra veckan. Det gick bra. Han kändes lite varm två dagar efter men jag tog inte tempen.

Anmäl
2017-09-20 13:02 #102 av: Destany

Håller på o inskolar Elin . Tredje dagen idag o det går bra än så länge så det.närmar sig att börja jobba nu.

Anmäl
2017-09-20 15:45 #103 av: fluffis

Spännande Destany. Ska du jobba heltid eller deltid? Vilka tider får hon på förskolan?

Anmäl
2017-09-21 10:54 #104 av: soundtrack

#101 ja sömnen har varit halvkaos här hela sommaren, ett tag hon sov aldrig mer än 30 min i stöten. Som tur är påverka hon inte så mycket av det utan är glad ändå. Men nu verkar det som att sova en långkörare i vagnen på förmiddan är nya grejen, passar mig finfint! Man hinner få så myclet gjort hemma!

Vaccineringen gick bra igår, hon reagerade inte alls lika starkt denna gången. Däremot var vägning och mätning inte alls roligt, har inte varit med om att hon uttryckt missnöje mot det innan faktiskt.

Anmäl
2017-09-21 19:40 #105 av: Destany

#103 deltid 70% natt. Så de e bara 8 dagar i månaden på förskolan men då e de där mellan 6-15.30. Jo ska bli skönt o börja jobba igen.

Anmäl
2017-09-21 20:07 #106 av: fluffis

Skönt att vaccineringen gick bra soundtrack. Härligt att få lite gjort på förmiddagarna :)

Vad skönt med så lite förskola Destany, men när hinner du sova? :)

Anmäl
2017-09-23 13:13 #107 av: Destany

#106' när jag gått av natten förhoppningsvis annars får jag lära mig dricka kaffe eller energidricka hehe. Får se hur det går första månaden jag får ju lämna mer om jag vill

Anmäl
2017-09-29 19:49 #108 av: Destany

Varit hos tandläkaren idag med Oscar. Upptäckte en lös tand i underkäken imorse. Det e mjölktandslossningen.som.börjat redan hos honom. Han är 4 år. Tydligen beror det på att han fick sina.tänder när han var 3.5 månad.

Anmäl
2017-09-29 22:48 #109 av: Thiah

#108 oj visste inte att det hade betydelse.

Anmäl
2017-10-04 23:12 #110 av: Ria74

Vi har äntligen fått tid till logoped Glad

Dottern pratar en hel del men hon uttalar många ord fel så det är jätteskönt att vi får komma dit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anmäl
2017-10-08 11:52 #111 av: fluffis

Vad bra Ria74. Det hade varit intressant att höra vad som händer hos en logoped, så du får gärna uppdata om du vill :)

V har börjat köra runt Ti i gåstolsbilen. Ser så gulligt ut :) Det är nog första gången jag sett dem ha roligt tillsammans. Ti blir sex månader imorgon. Tiden tickar på.

Anmäl
2017-10-15 20:18 #112 av: JeFo

Oj så länge sedan det var jag var in här!
Försökt att läsa ikapp lite...

När är det dags för er att ha Thiah och Mikaela?

Mitt liv är verkligen upp & ner just nu.
Känns som oturen aldrig tar slut 🙁
Är sjukskriven sedan en månad tillbaka. Sprungit hos doktorn 1 gång i veckan sedan mars, är nu under utredning på akis. Allt tar sån tid. De trodde urinvägsinfektion men ingen antibiotika hjälper. Kissar & har ont.
Har även åkt på tinnitus.
Syster & hennes sambo har separerat och hon är knäck då sonen är allt annat än lätt.
För lite över en månad sedan var vi barnvakt åt makens systers dotter. Hon kom aldrig & hämtade! Så för tillfället är vi jourfamilj.
Som om inte detta räcker så ramlar pappa i fredags & bröt benet på två ställen....
Önskar bara att livet blev som förr väldigt snart!

Anmäl
2017-10-16 02:40 #113 av: Thiah

#112 wow vad ni har varit med om mycket på sista tiden!
Förstår att du vill att allt ska bli normalt fort.
Hur gammal är lilltjejen? Tar hon det bra att helt plötsligt flytta in hos er?

Jag är beräknad den 18nov så börjar se ljuset i tunneln. Borde få komma till förlossningen och prata igångsättningsplan inom en snar framtid.

Anmäl
2017-10-16 08:59 #114 av: MikaelaS_

#112 Men hjälp! Blir alldeles matt av att bara läsa om er vardag :o 
Undrar också hur tjejen tar det? Och vart har systern tagit vägen? 

Jag är beräknad femte december så räknar med typ luciabebis med lite tur. 

Snart fars dag och jag har spanat runt lite efter fin present, brukar bara köpa något litet till varandra men nu tänkte jag att han kunde firas ordentligt med tanke på att det snart finns ytterligare ett barn i familjen. Så klickade hem lite skäggvård. Betalade typ 600 kr och hem kom världens minsta flaska och burk, haha. Och en minikam. Blev så snopen och full i skratt när jag öppnade kartongen. Men är det snordyrt och pyttelitet så är det väl bra kan man hoppas :) 
Men tror ändå han kommer bli gladast över smörgåstårtan, haha.

Anmäl
2017-10-16 11:59 #115 av: JeFo

Ja här händer det grejer!
Man bara väntar på nästa grej.
Hon fyllde precis 4 år. Skiljer 6 mån på henne & Holly.
Hon har tagit allt förvånansvärt bra...
Holly är den som tagit allt hårdast tror jag.
Hon är van att få uppmärksamhet & nu helt plötsligt finns en till som även leker med hennes saker.

Hur har det gått för dig denna gången att vara gravid Thiah?
Är det lika som med Joel el bättre, sämre?

Pyttipytt är kanonbra grejer Mikaela!! 😋

Anmäl
2017-10-16 13:49 #116 av: Thiah

#114 för två år sedan beställde jag bland annat skäggolja från usa. Dyrt som fan ovh tog lång tid. Men oljan är så dryg att maken ännu har kvar. Och då odlade han nån sorts vikingagrej i fejset.

Jaadu allt är lite värre denna gång. Nu när jag ser ljuset känner jag att jag är lite gladare men innan det så urk.

Med Joel hade jag ett lungvärde på 47% i v. 37 nu hade jag 37% i v.34 så allt är ganska jobbigt. + att mycket annat varit jobbigt denna gång.

Men nu är det vara slutet kvar så jag är ganska nöjd. Vi har även fått lite ordning på lägenheten så jag har egentligen bara småfix kvar vilket är skönt.

Joel har också blivit duktigare på att sova nätterna igenom så jag känner mig ganska fräsch för att vara höggravid.

Anmäl
2017-10-16 15:59 #117 av: Sarah

#112?? Lämnade hon dottern och försvann? Har ni haft ngn kontakt med mamman? 

Anmäl
2017-10-16 20:20 #118 av: fluffis

Låter helt galet JeFo!
Kämpa på Thiah och MikaelaS!
----
Här hemma är småpojkarna sjuka. Hoppas vi vuxna klarar oss men nu har jag också börjat nysa och har ont i halsen, så vi får se.

Anmäl
2017-10-16 21:53 #119 av: JeFo

Ja hon stack.
Kopplade in soc dagen efter & de har gjort massa utredningar på oss för att kolla att vi ”duger”.
Har haft möten & hon har varit här och hälsat på 3ggr.
Har knappt pratat med henne. Inte värt å ta den fighten.
Känns bara så fel och så galet. Vi har såå mycket själva & så får man detta.

Bra kämpat Thiah! Snart får ni eran belöning. Imponeras!

Anmäl
2017-10-16 22:20 #120 av: Surpan

JeFo jag vill bara säga: Starkt jobbat. Tjejen har tur som kan vara hos er. Inget barn ska behöva bli övergivet men 'tur i oturen' att ni finns så hon slapp hamna i systemet. :)

/Surpan

Anmäl
2017-10-17 10:33 #121 av: MikaelaS_

Thiah: Jag hoppas dessa är lika dryga, fast maken är en riktig pillejox som kan stå och greja med skägget OFTA så vi får väl se Gapskrattar

Jefo: Låter ju helt galet alltihop, vad säger hon ens när hon kommer på besök då? Hon måste väl ha en förklaring till det hela? 

Anmäl
2017-10-17 12:06 #122 av: Thiah

#121 jag tror min make vinner skäggpillandet. Han är helt manisk, rakar, trimmar, friserar säkert 10-20 min nästan varje gång vi ska någonstans... jag blir tokig

Anmäl
2017-10-17 12:08 #123 av: JeFo

Hon säger inget alls. Jag håller mig undan.
Hennes svar på allt är att hon gått in i väggen.
Vill inte skriva här vad vi tror...

Anmäl
2017-10-17 12:18 #124 av: MikaelaS_

#122 Haha, låter precis som Rasmus. Slutar ofta med att vi andra står påklädda vid dörren medan han masar omkring för att klä på sig, bara för att fixandet dragit ut på tiden. Trots att vi började samtidigt, jag med mig själv och barnen och han bara med sig själv..

#123 Nä, det förstår jag att du inte vill. Hela situationen låter bisarr.

Anmäl
2017-10-17 12:45 #125 av: Thiah

#124 haha ja. Jag hinner tömma diskmaskinen, klä på oss, packa osv... sen är han tyå färdig. Om kläderna duget ;)

Anmäl
2017-10-25 01:48 #126 av: Ria74

Jippi magsjukan slog till nu inatt. Dottern har kräkts ner bpde mig, sig själv och vår dubbelsäng två gånger redan.
Känns som att det blir en lång natt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anmäl
2017-10-25 02:03 #127 av: Thiah

Åh nej :( kämpa på i natt.

Mår illa bara av tanken. Som tur är har sonen en förmåga att intr dra på sigkonsert magsjukor. Hoppas det håller i sigsig i framtiden..

Anmäl
2017-10-25 11:06 #128 av: JeFo

Magsjukan är hemsk 😷
Hoppas det ger sig snabbt!

Idag är regn och storm här, inte bra för humöret. Har tänt kaminen och ska till och baka lite. Blir en väldigt lugn dag idag.
Passar på att vila när de andra är i skolan för sen är det full rulle fram till 19.
Glad att de två minsta sovnar tidigt, behöver mina kvällar 😛

Anmäl
2017-10-25 13:16 #129 av: MikaelaS_

Jag är en sån där skum typ som älskar storm och rusk. Det vräker ner här idag, och jag skurar kylen. Ska åka och storhandla i eftermiddag.
Vill också baka något men det är slut lite här och var i skåpen, och fantasin tryter. Men köpta bullar är ju också goda :p

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.