Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 732 ggr
Surpan
2017-06-01 09:28

Köpa sjal?

Jag har fått låna en trikåsjal som jag brukar använda till min son. Nu funderar jag på att köpa en egen, dels för att kunna välja en som är mer i "mina färger" och dels för att sonen får två kusiner i höst och jag skulle vilja ge en sjal vidare i familjen. Grejen är att han är 2,5 månad och väger redan 6 kilo. Är det helt onödigt att köpa en trikåsjal? Eller ska man köpa en vävd sjal direkt? Jag kollar lite på tradera men det verkar inte säljas några vävda sjalar. Har ni tips på en bra vävd sjal?

/Surpan

Annons:
tlover
2017-06-01 11:10
#1

Har du facebook? Där finns en bra grupp som heter "Bärsjalar!" Där säljs ofta bärsjalar och andra ergonomisk bärdon.

Många börjar redan från nyfödd med vävd sjal och dom avlastar mycket bättre (säger jag som har en sydd av ett lakan, men den är ändå bättre än trikåsjalen) så jag tycker helt klart du ska testa med vävd sjal

l'm back

Ceciliaolucifer
2017-06-01 11:23
#2

Jag har en trikåsjal från Babylonia och det fungerar fint för mig och sonen. Han väger 10.3 kg :)

PerhapsimAnna
2017-06-01 11:32
#3

Som #1 sa, så finns det en fantastisk grupp på facebook för detta! Finns även en köp och säljgrupp för bärsjalar/bärdon!

Det du kan uppleva med en trikåsjal är att den nu till sommaren kan bli lite varm då du behöver ha flera lager på bebis samt att du kan uppleva att det blir lite ostabilt så jag hade rekommenderat att köpa en vävd sjal! Min nästa rekommendation är att du köper en begagnad/ingosad vävs sjal för det tar ett par månader att bryta in en sjal och att köpa den begagnad kommer spara dig den tiden det tar att få den sådär mysig och mjuk!

Surpan
2017-06-01 12:31
#4

Tack alla för svar! Har tyvärr inte Facebook :/ Är det mycket svårare att använda en vävd sjal?

/Surpan

PerhapsimAnna
2017-06-01 19:06
#5

#4 Det krävs helt klart lite övning innan man får till det. Finns väldigt många bra videos på youtube!

Denna är helt klart en utav de bättre sidorna för knyt, tips och trix enligt mitt tycke!

https://www.youtube.com/user/Bikerbaby2011

mollyt
2017-06-02 08:50
#6

Surpan, jag har 2 vävda sjalar, en meh dai (som är en blandning mellan sjal och sele) och sen en liten trikå också. Du får gärna komma över på en kopp kaffe och prova dem om du vill så får du känna skillnaden. Synd med Facebook - där kommer det upp nya annonser på sjalar varje dag (i huvudsak vävda då andrahandsvärdet är väldigt bra!). Jag tycker att en vävd sjal avlastar jättemycket mer och är därför skönare - men de är lite svårare att knyta eftersom man inte kan knyta i förväg och sen "stoppa in barnet" utan i den vävda sjalen (som är stum) måste barnet knytas fast direkt när man håller i barnet. Det kräver lite övning så jag förstår att många väljer bort dem till nyfödda bebisar när man aldrig testat att bära i sjal. En vävd sjal köper man också i bestämda längder beroende på önskemål om vilka slags knyt man vill göra (trikåsjalar framgår det knappt hur långa de är när man köper dem har jag tänkt på). En vävd sjal kan du dessutom böra barnet på ryggen vilket många gillar när man har större barn. Miranda är 14 månader nu och jag bär henne i sjal varje dag. Om vi ska handla, om jag vill tex laga mat och hon vill vara nära, eller om hon är trött och ska sova middag (och vi inte har vagn/säng).

Annons:
Surpan
2017-06-02 10:57
#7

#6 Tack! Vad snällt. :) Smsa mig om en dag så kanske vi kan hinna ses innan midsommar? Vore kanon att kunna testa!

/Surpan

Upp till toppen
Annons: