Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 876 ggr
tlover
5/30/17, 8:37 AM

Barnmat eller vuxenmat?

Jag har fått för mig att barn som äter "vuxenmat" äter bättre, mer varierat och är mindre kräsen. Men jag vet inte om det bara är för att dom som serverar "vuxenmat" är snabbare att säga det eller om det faktiskt är så.

Med "barnmat" menar jag mat som tex pannkakor, korv, fiskpinnar, köttfärssås, köttbullar, kokta morötter, minimorötter, majskrokar, smoothie osv

Med "vuxenmat" menar jag tex sill och potatis, sushi, stark mat, bönor, grytor, kokt/stekt fisk osv (Vuxenmaten kan vara mixad och viss mat utesluten för riktigt små barn)

Såklart kan man äta "barnmat" då och då även om man äter vuxenmat och vice versa men jag menar på det man äter mest.
Man behöver såklart inte heller äta allt under "vuxenmat" även om man äter "vuxenmat" (det finns lite för vegetarianer bland exemplen tex) utan det är mer för att visa vilken slags typ av mat jag menar.

När jag menar att barnet äter bra, dåligt eller ibland bra/ibland dåligt så är det också generellt. Alla har vi ju någon dag då vi äter dåligt även om vi vanligtvis äter bra och vice versa. Ibland bra, ibland dåligt är närmast 50/50 alltså

Edit om ni har flera barn och alla äter olika så kan ni svara under annat. annars om dom äter ganska lika kan ni tänka att det står "mina barn" istället för "mitt"

l'm back

Annons:
tlover
5/30/17, 8:40 AM
#1

Min dotter har alltid ätit "vuxenmat" i början var det bara mer eller mindre mosat. Tex var hennes favoritmat i minst ett år stekt sill och potatis 😃 Hon gillar även saker som bönor, grapefrukt, oliver osv

l'm back

[Thiah]
5/30/17, 12:07 PM
#2

Vi har nog alltid ätit samma mat. Däremot äteri, enligt denna lista, mycket barnmat… Joel äter starkare mat än jag och vi brukar inte ta ut något alls ut maten. Salt är jag normalt restriktiv med från i alla fall 1 års ålder har han ätit precis samma mat vad vi än äter. Innan dess har han fått smaka på allt. Och Joel äter precis allt idag. Okräsen till 100%

soundtrack
5/30/17, 12:20 PM
#3

Vår dotter åt allt som serverades när hon var mindre med god aptit. Vid 2 år hände nått o nu är hon kräsen som fan (fyller 3 i sommar) Är inte mycket som faller damen i smaken. Blir tyvärr mycket pasta, korv o pannkakor hemma… men hon gillar fisk, ärtor o sojabönor i alla fall, alltid något ;)

[Smulan_88]
5/30/17, 4:38 PM
#4

Vi äter varierad mat, skulle kunna plocka både från vuxen och barnmats sidan. Men med första så hade vi oturen att få en otroligt kräsen tjej, som låg på längsta kurvan på längden och låg på kurvan under medel på vikten så LÅNG och smal. Så med henne för att inte hon skulle minska i vikt fick vi under hennes andra år äta samma (dvs favorit maten) var 2:e-var 3:e dag. Väldigt tråkigt!! Men så kom en lillebror som direkt fattade galoppen med mat han spottade och fräste om han blev serverad en barnmatsburk. Så han ville ha vanlig (osaltad) mat delad i bitar redan från start. Han äter ovanliga saker (han är 2,5 nu) grillat vi kött med pommes bea och grönsaker så kan han sitta och bara äta kött och grönsaker. Pasta ris och potatis är han inget jätte fan av… så barn är olika, på samma. Is som vi vuxna.

mollyt
5/30/17, 4:44 PM
#5

Dottern är 14 månader och har från start ätit "vår mat", hon gillar mycket smak och äter gärna även om det är mycket vitlök, kryddor, chili osv. Favoriten är dock broccoli, hehe. Vissa perioder äter hon mycket med stort intresse medan andra så ammar hon desto mer och pillar mest i maten. Men hon är ju inte så gammal ännu så vi tar det i hennes takt.

[Smulan_88]
5/30/17, 4:51 PM
#6

#5 det måste vara något speciellt med just broccoli, det har bägge mina rent utsagt VRÄKT i sig med!! De kan äta mängder!

Annons:
MikaelaS_
5/30/17, 7:18 PM
#7

Våra två har ätit som vi har gjort sedan start, minus saltet i början då. Den store är kinkig och har alltid vart medan den lille äter allt han kommer över. De har ätit alla måltider (och samma mat) med oss och ammat däremellan bara. Jag har aldrig lagat någon egen mat till dem. Antar att vi äter både barnmat och vuxenmat om vartannat allihop :)

JeFo
5/30/17, 10:46 PM
#8

Våra har också alltid ätit som oss. Nu är de 11, 8 & 3 år. Lagar jag något nu så försöker jag ju laga det jag vet att de äter. Kinkiga allihopa. De skulle lätt kunna äta bara frukt och grönsaker… Äter vi spaghetti & köttfärssås kan ibland 2 hoppa över såsen och bara ta riven ost på för att nästa gång ösa på med sås. Tycker de blivit bättre sedan de började skolan & fått testa på massa nytt. Är inte nå orolig. Jag var själv väldigt kinkig som liten sedan vände det. Idag äter jag det mesta med några få undantag. Hoppas mina barn också blir såna med tiden 😊

Velinga1984
5/31/17, 11:38 AM
#9

Dom små barnen på 3.5 är och snart 15 mån älskar korv. Gärna kokt, och där har ofta ingen av dom något stopp. Däremot den minste äter inte pannkakor, majskrokar, morötter eller hemmagjord köttfärssås. Han har alltid varit matkräsen och vi har haft svårt att hitta mat som han vill äta. Han har vidgat sina fruktvyer från banan till att även äta vattenmelon, om han får äta själv! Han äter gärna grytor av olika slag, även hemmagjorda och på burk. Han vill gärna äta själv med händerna. 3.5 åringen åt allt som liten; kallt eller varmt, burkmat eller hemlagat spelade ingen roll. Nu däremot äter han inte grönsaker och helst inte kotletter eller dylikt. Däremot älskar han tunna revben. Vi äter varierat här hemma; ifrån pannkakor till långkok.

Pontiac57
5/31/17, 12:56 PM
#10

Våran son har fått prova det mesta från start då han alltid velat ha det vi äter. Han har blivit lite kinkigare med tiden men jag tror det är viktigt att man vänjer dom vid all sorts mat från början för att ge dom förutsättningarna i framtiden istället för att begränsa. Våran son är tyvärr kinkig när det gäller frukt och kalla grönsaker/ kall mat och vill gärna ha tillagat men vi kommer fortsätta erbjuda frukt och kalla grönsaker ändå så han i framtiden kanske lär sig uppskatta det

jackiejohn
5/31/17, 1:31 PM
#11

Hon äter allt, aldrig gjort mig till och lagat speciell barnmat endast plockat av hennes portion och sedan saltat resterande. Nu är hon 2,5 år så nu plockad inget av i i förtid heller längre. Vet ju inte riktigt om jag kallar hemmagjorda köttbullar, potatismos, sås och grönsaker för barnmat för mig är det lika mycket husmanskost som älgstek med råstektpotatis och sås….hon äter i vilket fall allt. Halvfabrikat vi köper är väl falukorv/grillkorv typ….pommes ibland….annars görs allt i från grunden. Ren och närproducerad mat, kött från egen gård och väljer närproducerat på allt annat i djenmån det går, svenska råvaror är ett "måste". För mig är det det viktiga, att de får i sig näringsrikt "ren" mat som är svensk närproducerad.

fluffis
5/31/17, 2:15 PM
#12

Svårt att svara på frågan eftersom vi äter blandat. Köttfärssås är gott tycker jag, fastän jag är vuxen :) Däremot gillar jag inte sill och stark mat blir det tyvärr inte eftersom jag har ibs (känsliga tarmar). Före ett års ålder åt sonen allt han fick äta, förutom philadelphiaost :) Nu nio månader senare så äter han fortfarande det mesta och vill oftast ha mer.

Lakritsstjärna
6/11/17, 10:12 PM
#13

Mina barn är kräsna i bland men äter de inte maten det bjuds på så blir det inget annat. Så då får de gå hungriga från matbordet. Jag brukar sedan ställa in deras mat i kylen. När de kommer sen och säger att de är hungriga så tar jag fram maten i kylen och värmer på till dem. Då brukar de äta.

Annons:
Scorpio97
6/13/17, 4:16 PM
#14

Jag är och har alltid varit den mest kräsna personen jag känner till… Jag har fått "vuxenmat" sen jag var liten och har aldrig varit förtjust i typisk barnmat. Vägrade äta exempelvis välling, gröt och köttfärssås och inte ens pannkaka var särskilt gott. Föredrog smakrika saker samt så "ren" mat som möjligt (inte massa saker blandat ihop, ingen sås och inga mosiga saker). Jag ville ha en smak i taget och kunna se vad jag åt helt enkelt. Men gärna mycket kryddor och jag har alltid gillat råa grönsaker exempelvis. Och det gäller väl i stort sett fortfarande även jag kan "lära" mig äta saker om jag får göra det i min takt samt för att jag själv vill det. Men grytor och rätter som köttfärssås kan jag fortfarande inte smaka utan att schöjas. 

Min mamma provade att låta mig gå hungrig och erbjuda samma mat senare, men jag gick hellre hungrig än att äta något jag redan hade tackat nej till. Min mamma gav upp innan jag gjorde det så jag vet inte hur längre jag hade vägrat att äta annars. Jag har hört att inget barn svälter sig själv frivilligt, men jag hade nog kunnat göra det av ren trots/tjurskallighet. 
När jag blev tillräckligt gammal att laga mat så började jag göra mat åt mig själv, så jag fick det som jag ville och mamma slapp laga två rätter :)


//Jessie

Lojs
6/13/17, 5:18 PM
#15

#14 Du har inte funderat över om du kanske har vad som kallas för "selektiv ätstörning"? http://www.selektivatstorning.se/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Scorpio97
6/13/17, 5:54 PM
#16

#15 Jag har hört om det tidigare men inte riktigt satt mig in i vad det betyder. Det är absolut möjligt att jag har det :)
Om det är ett krav att ens kost är "extremt begränsad" (som jag uppfattar det i länken) så tror jag dock inte jag har det. Min kost  är relativt varierad och jag får i mig allt jag behöver. Egentligen handlar det mer om tillagningssätt än råvaran, jag äter exempelvis ingredienserna i köttfärssås men inte i form av köttfärssås. Men det är en hel del som passar in från länken också. 

Jag ska kika lite mer på det, tack för länken! :)


//Jessie

Destany
6/13/17, 7:12 PM
#17

Har gett barnen det vi äter ingen av dem har gillat burkmat. Sonen på 4 år har selektiv ätovilja. Dottern på 1 år äter allt.

Ria74
6/15/17, 11:22 AM
#18

Dottern har alltid ätit samma som vi äter minus salt när hon var liten. Numera vid 4 års ålder är hon mer kräsen och äter helst "barnmat" som korv, spagetti, fiskpinnar och liknande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: