Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 4347 ggr
SoeN
2017-05-24 09:52

Till vilken ålder nattar man barn?

Hur länge nattar man barn utan att det kan "förstöra" deras eget sätt att somna på? Nu menar jag inte sitta vid sängkanten och prata om dagen som varit samt tankar och känslor, utan mer läsa bok och sjunga sånger?

Vår dotter är 9 år och min sambo ( då det är deras grej) läser och sjunger för henne varje kväll, ibland somnar hon till det, ibland efter. Men jag undrar om det på något sätt kan vara "fel" att göra det varje dag (förutom helg) och tänker om hon behöver lära sig att somna på egen hand, kanske en varannan-dag läsa/sova själv? Eller är jag fel ute?

Annons:
Sattyg
2017-05-24 10:27
#1

Jadu det där är svårt, vår dotter är 8 och hon behöver ha någon hos sig när hon somnar så vi ligger alltid bredvid henne och håller handen. Vi har känt att om hon behöver den tryggheten så varför ska vi beröva henne den.. Hon kan somna själv om hon vill men det blir oftast konflikter kring det om vi försöker mana henne till det. Jag tycker du kan låta det ta den tid det tar för ditt barn, förr eller senare släpper det. Tror inte vi kommer ha tonåringar i sängen senare 😊

Katthemsmatten
2017-05-24 10:29
#2

Barnet kommer se till att ni slutar när det känner sig moget. Man är inte så stor när man är 9 år. Ge henne den här tryggheten. Barn kan inte få för mycket av den varan säger en luttrad farmor.❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

SoeN
2017-05-24 10:37
#3

Tack för svar. Nej för oss gör det såklart inget, funderade bara på det eftersom hon inatt vaknade och inte kunde somna om själv, om det är på grund av att hon inte somnar själv, men det är nog bara hon som vill ha någon hos sig.

[Hayabusa]
2017-05-24 10:49
#4

Så länge man (och barnet i fråga) vill, tycker jag. Sedan kan själva "nattandet" ändra sig något beroende på ålder. En symbolisk ritual som kan sträcka sig till "God natt, sov gott" även för den som inte längre räknas som barn. Enligt min mening :)

AnnaFagerell
2017-05-24 10:57
#5

Min dotter som är 10.5 tog själv en dag initiativ å sa god natt mamma, du behöver inte komma upp till mig. Ibland vill hon man ska natta henne å prats en stund men sitter aldrig hos henne. Hon somnar själv. Min 7 åriga son vill att man ligger hos honom en stund så 5-10 min gör jag det å sen går jag ut även om han inte sover. Går ofta bra.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2017-05-24 16:12
#6

Så länge barnet vill skulle jag säga :) Vissa barn tycker det är mysigt längre upp i åldern än andra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Sarah
2017-05-24 23:18
#7

Kan väl omöjligt finnas ett rätt svar på frågan. Allt handlar ju om vad barnet vill ha och vad man själv är villig att ge.

Intehärutandär
2017-05-28 14:49
#8

Jag läste saga tills han var 10 år ungefär. Då ville ha läsa lite serietidningar och somna själv. 

Denna stund är den mysigaste på dagen där man har lugnet, tystnaden och kan prata om hur dagen varit. Om barnet har något speciellt den tänker på.

Upp till toppen
Annons: