Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1692 ggr
tlover
5/15/17, 6:40 PM

Hur aktiva är era barn (2-3 år)?

Vi vet inte riktigt om vår dotter är "normal" eller om vi bör söka någon form av hjälp (var har vi ingen aning om).

Hon är dryga två år och är inte ett dugg trött efter att hon varit 8h på en aktiv förskola, på helgen så kan vi inte på något sätt få henne nog aktiverad även om vi verkligen försöker utan vi måste stå ut med skrik, slag, att hon bits osv osv för att hon är för understimulerad. Hon är vårt första barn och hon är det första barnet i hennes generation (alltså inga av våra syskon har barn) så vi har inget att jämföra med så vi vet inte om detta är normalt eller om vi för hennes skulle behöver söka hjälp.

Det är inte sockerchock, det enda raffinerade socker hon får per dag är en matsked sylt till gröten och hon får max två frukter men många dagar får hon inte ens det. Hon lever inte på smoothies och majskrokar om man säger så.

Så, hur aktiva är era 2-3 åringar?

l'm back

Annons:
Destany
5/15/17, 8:19 PM
#1

Oscar blev aldrig trött i den åldern. Vi aktiverade med allt möjligt o han sprang rundor o hade sig ändå. Nu när han e 4 har han blivit lite lugnare.

Destany
5/15/17, 8:20 PM
#2
PogoPedagog
5/15/17, 8:37 PM
#3

Jag trodde mitt barn behövde mer aktivering i den åldern av samma skäl som ni. Det visade sig vara tvärtom. Han var överstimulerad och agarade helt bananas pga detta. Det märktes först efter 4-5 lugna dagar hemma, så lång tid tar det för honom att återhämta sig. Så mitt tips till er är att testa en vecka helt hemma så snart det går och se om ni också får ett helt nytt harmoniskt barn.

tlover
5/16/17, 8:48 AM
#4

#1 Tack, då är det kanske inte helt galet. Jag tänker att mänskligheten borde inte ha överlevt om alla barn vore som vår dotter hela tiden 🥵

#3 Det har testats i perioder och hon blir alltid värre än vanligt av att gå hemma länge. Däremot så har det blivit ännu på senare tid (sen hon blev 2) men hon blir alltså värre än vad som då är hennes normala eller vad man ska kalla det.

Men snart ska vi flytta så då blir det automatiskt så att vi kommer att ha henne hemma ca 1 mån. Att frivilligt ha henne hemma innan dess kommer att innebära att vi inte kommer att klara av flytten.

l'm back

Ria74
5/16/17, 12:45 PM
#5

Olika barn har olika behov av stimuli, vissa kan sitta och pyssla och tycker det är lugnande, andra målar medan en tredje behöver fysiskt röra på sig för att må bra.

Jobbar på förskola och ser dagligen hur olika det är.

En del barn mår bra av struktur även hemma. Exempelvis: Frukost klockan 8 även hemma, sen gå ut, hem för mellanmål, måla eller pyssla innan lunch osv.

För mycket stimuli kan dock göra att dom blir överstimulerade och agerar utåt  eftersom dom inte kan hantera allt nytt på en gång.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

MikaelaS_
5/16/17, 2:14 PM
#6

Har en tvååring och en treåring och de är båda så, speciellt treåringen. De börjar ofta på förskolan vid 09.30 och blir sedan hämtade vid 16.30, lång dag för så små. Men de är inte det minsta trötta när vi kommer hem. Tvååringen sover en timme efter lunch på förskolan men inte stora killen, han kör på i 200 hela dagen. Sen vill han oftast inte sova förrän efter tio på kvällen. Helt galen vissa dagar, och lillebror hakar på såg gott han kan. Det som faktiskt finskt bäst här är att treåringen börjat få lov att kika på plattan en stund framåt kvällen, då slappnar han av och somnar relativt lugnt. Annars är han högt och lågt tills han tvärdäckar.

Annons:
Sarah
5/17/17, 9:21 AM
#7

Jag är själv en aktiv person och dottern är väl som mig, har svårt att avgöra om det är mycket eller lite för barn. Killen är mindre aktiv som person och han är helt slut efter en dag med henne, medan jag inte är det. E är inte heller speciellt trött efter förskolan utan rusar fram när vi kommer hem, tills läggdags. En stor skillnad mellan mig och killen som jag tror gör mycket för hur vi orkar är att jag är mer flexibel men också mer konsekvent. Jag kör minsta motståndets lag förutom några få saker som är viktiga för mig. Där vet hon att hon inte kan få igenom sin vilja och försöker därför inte heller. Killen är mer nej nej men ger upp lätt. Tycker oxå att plattan är bra för att få dem att varva ner lite på kvällen, men det har ni säkert testat. Vi har en bamseperiod nu och så sitter hon så lugnt och stilla :p

Linala78
8/5/17, 8:38 PM
#8

Jag har en dotter på 2 år och 4 mån, hon sitter inte still 1 sekund. Hon har inte heller sovit en hel natt sedan hon föddes och pratar eller sjunger konstant. Vi har också funderat på om detta verkligen är normalt för hon kan verkligen inte slappna av eller koncentrera sig på något hon håller med utan leker med allt samtidigt (5 sek sedan något nytt) 😳😅🤔

JossanH
8/20/17, 1:15 PM
#9

Har ett barn som nyligen fyllt 3. Visst har hon energi till övers ibland men tack hare att hon har storasyster så leker dom väldigt mycket hela dagarna. Vi bor också på landet med stor trädgård så dom springer och rör på sig mycket utomhus. De har aldrig gått på förskolan men kan bli trötta nog av ett par timmar på öppna förskolan. Har vi varit iväg och gjort mycket saker så kan vi behöva vara hemma en dag efter för att de ska få varva ner och vila hjärnan lite. Var iväg på semester till Liseberg och massa andra äventyr tis-tors och nu är det söndag och de är fortfarande lite slitna efter resan märker vi.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: