Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 871 ggr
Anonym
Anonym
4/26/17, 7:09 PM

Föräldrarna sjukskrivna = risk att förlora barnet?

Jag har hört talas om flera som förlorat vårdnaden av sina barn då dom fått diagnos eller då dom haft diagnos sen tidigare och den andra föräldern fått diagnos eller blivit sjukskriven.

Men det är så svårt att veta om det är en stor risk eller inte.

Problemet är att jag har diagnos (autism) och min sambo (och barnets pappa) är deprimerad och borde få hjälp för detta. Han är däremot rädd för att vi kan förlora vårdnaden av vårt barn om han söker hjälp så hur stor är risken? Vågar han söka hjälp eller ska vi fortsätta som förut (med risk för att det går riktigt illa)

Annons:
mollyt
4/26/17, 7:17 PM
#1

Usch vilken tung sits! Jag börjar med att säga att jag inte alls VET hur det fungerar men jag tycker det verkar jättedumt att det skulle vara så - så att man skulle bli rädd för att söka hjälp när man behöver. Ni kanske kan ringa anonymt först och fråga? Spontant tycker jag ju att det bästa vore att ni fick stöd och hjälp som hel familj. Kram och lycka till!

Sarah
4/26/17, 9:08 PM
#2

Det är väldigt svårt att förlora sina barn. De tar ibland inte barnen ens från föräldrar som är våldsamma. Det ska väldigt väldigt mycket till.

giffan
4/30/17, 10:18 PM
#3

Jag skulle söka vård om det känns som det är det ni behöver.

Som Sarah skriver så krävs det mkt innan de tar barnen.  Det ni verkligen kan vinna på att söka hjälp är att kunna få stöd medans ni kommer på fötter igen, kanske en stöd/kontakt familj.

Oavsett vad hoppas jag det löser sig för er.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Intehärutandär
5/1/17, 12:48 AM
#4

Nej, det är inte vanligt att förlora barnet pga detta. Socialen ska enligt sociatjänstlagen jobba för barnets bästa - och det är i första hand att barnet ska vara hemma hos sina föräldrar (om inte grövre brott ligger bakom som missbruk eller fysisk misshandel t ex). De ska erbjuda saker som föräldrautbildning, kontaktpersoner, kontaktfamiljer etc. Och då gäller kontaktpersoner Er med. Din kille är deprimerad och kan ha svårt att komma ut - då kan en kontaktperson hjälpa till och på den vägen få upp måendet. Ni kan få boendestöd som hjälper att påminna om städning, rensning, handling och personligt ombud som sköter samtal med myndigheter och sjukvård. Då man kanske har en diagnos, så man inte riktigt förstår allt - eller bara behöver avlastning en period (eller hela livet). 

Så…det ska hjälpa, inte stjälpa. Sedan finns skräckexempel.

Upp till toppen
Annons: