Annons:
Etikett10-amning
Läst 2103 ggr
Surpan
4/25/17, 7:00 PM

Hormonplitor / Mjölkprotein

Jag var hos BVC idag med min 6 veckor gamla son. När vi var där förra gången (4 veckors kontrollen för två veckor sedan) så kommenterade sköterskan sonens hormonplitor som hon kallade för "heeelt normala". Nu när vi var där så tog hon upp att utslagen kan bero på mjölkproteinallergi och att man kan testa två veckor utan mjölkprotein. Hon måste sett på mig att jag tvekade för hon gav mig sedan två veckor att fundera på det, och för att se om utslagen blir bättre. Jag känner mig helförvirrad. Sonen är lite smågrinig ibland men jag uppfattar det inte som att han har en massa magproblem. Jag har också fått uppfattningen att hormonplitor är normalt? Jag tycker dessutom att han har färre nu än för två veckor sedan. Att sluta helt med mjölkprotein känns alldeles för stor för att "bara testa" och jag känner faktiskt att det skulle ta mycket av det bra/trevliga/praktiska från amningen. Jag känner mig uppgiven och känner mig egoistisk som tycker att det är en så stor grej. Någon med erfarenhet?

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
4/25/17, 7:38 PM
#1

Vid fyra veckor är det vanligt med mycket hormonplitor och de brukar försvinna sedan. Om det är så att du inte känner att sonen har några större problem så kan du nog avvakta ett par veckor och känna efter. Mjölkallergi är ganska vanligt, men de flesta barn klarar när det kommer genom amningen. Du kan ju undvika att dricka mjölk i alla fall. Min son hade mjölkallergi och han hade mycket hormonplitor men också väldigt ont i magen och var otröstlig innan vi uteslöt mjölkprotein.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
4/25/17, 7:44 PM
#2

Enligt 1177 så är det ganska ovanligt med mjölkallergi under amningen men såklart blir man nojig när BVC tar upp det… Han är lite gnällig på kvällarna men han är aldrig otröstlig. På dagarna är han världens snällaste och sover gott och lugnt. Jag upplever honom som snäll. Han går upp mycket i vikt och äter bra.

/Surpan

OlgaMaria
4/25/17, 7:49 PM
#3

Det är ganska ovanligt, men den vanligaste överkänsligheten hos spädbarn. Det låter som ni kan avvakta lite :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
4/25/17, 9:31 PM
#4

Jag hade avvaktat så länge det inte verkar som om han har problem/ont i magen.

oh-la
4/26/17, 10:42 AM
#5

jag uteslöt mjölkprotein för vår tjej, men hon var otröstlig! hon skrek så hon krampade, var svullen i magen och pruttig, lös i magen. jag drog på att sluta med mjölkprotein så länge det gick, men tillslut fick jag bara inse att det var till att sluta och testa. förutom mjölkprotein uteslöts lök, soja, vitlök, stark mat, skaldjur, citrus och äpple. ett tag åt jag i princip stekt kyckling med potatis i ugnen. det var skitjobbigt och jag funderade verkligen ärligt på att lägga ner och ge ersättning många gånger. verkligen inget jag skulle göra bara för att barnet har hormonplitor, för det är verkligen skitjobbigt. har bebis så ont som vår tjej hade är det där emot att välja mellan två onda ting, däär sömnlösheten liksom är mest ont. vet dock många med samma bekymmer som la ner och körde ersättning istället, och det håller jag inte emot dem för fem öre när jag vet hur det är att leva på typ havregrynsgröt med havremjölk och stekt kyckling… vår bvc-sköterska såg verkligen det som sista alternativet att testa, och då hade vi som sagt otroligt jobbigt. 

skulle det komma dit ändå att ni behöver utesluta mjölk och du vill testa kan jag ändå trösta med att jag upptäckte att det finns enormt bra substitut. oatlys produkter hade jag mycket hemma och de funkade super. smör finns mängder av helt mjölkfria alternativ som faktiskt är goda. 

vår tjej fick massor av prickar av äpple och citrus. äter du mycket sådant? det är ju lättare att testa att utesluta sådant om man nu vill utesluta.

Surpan
4/26/17, 4:39 PM
#6

#5 Jag förstår verkligen att man testar när bebisen har de problemen som er tjej hade, men som du säger så är det ingen lätt uppgift. Vår sköterska på BVC sa det ungefär som att "det är bara att testa"… Jag kommer att avvakta. Jag har en kontaktperson på Karolinska sjukhuset då vi och sonen är med i en studie om eksem och födoämnesallergi. Jag tänkte att jag kan ringa dom och rådfråga om BVC-sköterskan fortfarande vill testa mjölkfritt vid nästa besök.

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
4/26/17, 4:50 PM
#7

Dock, om bebis har påtagliga besvär, så märker man ofta förbättring inom ett par dagar med helt mjölkfri kost. Skriver inte det till dig TS utan till andra som kanske läser tråden. Det kan kännas oerhört jobbigt att ändra på kosten, men man kan tänka att man ska testa i ett par dagar bara. För vår del var det jobbiga med att byta kost inte jobbigt jämfört med hur jobbigt det var när jag ätit något som sonen blev dålig av. Eksem kan förstås ta längre tid innan de försvinner, men magont borde bli mycket bättre inom något dygn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: