Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1069 ggr
Lakritsstjärna
2017-04-22 20:35

Vaccinera mot vattkoppor

Jag funderar på att vaccinera mina barn mot vattkoppor. I vissa länder finns det med i vaccinations programmen men inte i Sverige så detta borde vara ett säkert vaccin. Är det någon som har erfarenhet av det vaccinet, vad tyckte ni om det och hur reagerade era barn? Har hört att man kan få någon koppa. Efter det här med svininfluensan så Känner jag att jag vill kolla upp alla vacciner som inte ingår i vaccinations programmet mycket noga. Mina är 7 och 2 år och den yngsta har aldrig lyckats få det när det gått vattkoppor på dagis har även hört att det är bättre att vaccinera än att få sjukdomen. Efter att de fått viruset så ligger det latent i ryggen i närvnutar så det bäst är ju om man aldrig får sjukdomen men de får ju de flesta förr eller senare. Får man det som vuxen så har jag hört att man blir mycket sjuk.

Annons:
[Thiah]
2017-04-23 06:28
#1

De barn jag känner som tagit vaccinet drabbades ändå värst när epidemin gick på dagis. Vaccinet är nämligen inte 100%. Vi har valt att bara ta de vacciner som är i nationella här i Finland och vattkoppor i går inte ännu. Nu fick sonen det för en vecka sedan och det har gått bra.

mollyt
2017-04-23 18:53
#2

Jag tycker att det är för nytt och kommer inte vilja ge det. Håller mig till de som ingår i vaccinationsprogrammet då vaccinet mot vattkoppor inte skyddar helt ovh dessutom verkar det oklart hur länge det sitter i. Bättre med vattkoppor som barn än att få bältros som vuxen. Jag har undvikit allmänna platser under värsta vitustiden på vinter/våren med nu när dottern är liten men tänker att det är lite "välkommet" sen när hon blir större och det går smitta på förskola.

Niini
2017-04-24 08:54
#3

#1 Har för mig att det skulle komma in i programmet redan i år om jag inte minns fel ☝️

Niini
2017-04-24 08:56
#4

#2 Bältros kan man få om man haft vattkoppor som barn, inte tvärtom som många tror :)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/vattkoppor-och-baltros-/

JossanH
2017-04-24 09:04
#5

Nu har jag tyvärr inte tid att leta upp exskt sida just nu, men som med alla vacciner så är det högst oklart hur väl det skyddar och under hur lång tid. Mycket bättre med genomgången sjukdom. Dessutom är det ett vaccin där man rekommenderas att vara hemma i minst 6 v efter vaccination pga risken för att smitta andra. Sedan har jag läst på flera ställen att bältros ökat lägre ner i åldrarna för barn där vattkoppsvaccinet administreras flitigt. Mina barn fick vattkoppor när de var 2,5 år och 6 mån. Båda klarade sig bra med knappt någon feber, men minsta fick väldigt många koppor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: