Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1536 ggr
Carmarino
4/15/17, 10:52 AM

6 idiotiska saker som vuxna säger till barn

Hittade den här listan från Hemmets Veckotidning. Tycker den är en bra påminnelse till oss vuxna att tänka på vad vi säger till barnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Anonym
Anonym
4/15/17, 7:01 PM
#1

Detta PK samhälle…. Vill alltid klaga på allt och alla.

Ria74
4/15/17, 9:07 PM
#2

Jag tycker det är en ganska bra lista. Kanske något vi alla skulle tänka på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fluffis
4/15/17, 9:34 PM
#3

Tänkvärda fraser tycker jag.

Sarah
4/16/17, 9:16 PM
#4

#1 detta pk-samhälle är fullt av människor som hela tiden anstränger sig för att andra ska få det bättre och att samhället ska utvecklas mer humant. Jag är stolt över det och du borde skämmas över din fåniga kommentar som du så fegt kläcker ur dig bakom anonymitet.

Carmarino
4/17/17, 11:19 AM
#5

#4 ❤️🌺Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anonym
Anonym
4/17/17, 8:42 PM
#6

#4 Och du har precis svarat på ditt eget inlägg varför folk väljer att inte svara här eller väljer att  svara anonymt. Inte en fråga om vad man menar med sitt inlägg, utan rakt på aggressivt anklagande påhopp. Ingen får ha en annan åsikt? Alla ska bara nicka? Mycket humant. 😎 Jag valde att svara här, men vill inte bli påhoppad för att jag har ett annat tankesätt om denna artikel. Jättebra att man tänker på detta som de tar upp, men kanske ska det tänkas lite mer över det man kommit fram till innan man verkställer en ny form av uppfostran. Det kan leda till något helt annat än vad man tänkt sig

Annons:
Sarah
4/17/17, 9:01 PM
#7

Man får absolut ha en annan åsikt. Dock har du inte kommit med en annan åsikt, du har bara anklagat folk för att gnälla på allt och alla.

Anonym
Anonym
4/18/17, 10:55 PM
#8

Skrev precis en åsikt men ja haha🤔

felucca
4/25/17, 3:17 PM
#9

Rätt självklara grejer kan jag tycka, behövs verkligen en "påminnelse"? Folk som gnäller på färgen på barnkläder och pratar över huvudet på barn lär fortsätta med det ändå. Andra punkter är lite småkonstigt formulerade - klart man inte ska tvinga till sig kramar, men "kom och ge mig en kram!" kan man väl säga så länge barnet har rätt att säga nej.

JazzBass
4/26/17, 8:54 AM
#10

Punkten om kramar ter sig märklig för mig. Så länge man inte tvingar barnen så ser jag absolut inte nåt fel alls i att uppmana barnen att ge en kram nu och då. Alltid vill de inte och det ska respekteras, men hos oss har vi alltid kramats mycket och barnen ger mer än gärna kramar på uppmaning åt en själv och andra. (Eller åtminstone storebror gör det, lillasyster är ju bara knappt 9 mån). Det är bra att barnen lär sig kramas, men när de blir äldre kan det vara skäl att minska rejält på uppmaningarna i alla fall, så det inte blir några negativa känslor kopplade till dem.

Vad gäller de flesta punkterna så är ju den springande punkten om man respekterar barnens känslor och viljor (och personlighet vad gäller punkten om blyghet) eller inte. Gör man det är det inte fel med en uppmaning eller en peppande fras nu som då när man känner att det behövs, även om jag nu också tycker att frasen i punkt 4 inte är nåt bra alls.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
4/26/17, 3:59 PM
#11

Tror att det finns allt för många som nästan kräver en kram av ett barn, utan att ta hänsyn till om barnet själv vill. Var själv väldigt blyg som barn, och ville absolut inte krama någon om det inte var någon jag kände väl.

När jag var kanske 2-3 år hade min bror och jag kommit överens om att vi skulle krama jultomten innan han gick. Min bror gjorde det, men jag vågade aldrig göra det, trots att det var vi själva som bestämt det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Andreasss
5/7/17, 1:20 PM
#12

I punkt 1 och 4 så håller jag med delvis, alltså säg varken det var inget eller ge sympati. När man tycker synd om ett barn kan de börja tycka synd om sig själva. Istället kan man förmedla att det är okej att slå sig. Barnet får hantera det som denna vill.

Aleya
5/8/17, 4:35 PM
#13

Den där sista fattade jag då inte alls. Aldrig ens hört det i hela mitt liv. Men det kanske var för att folk fattade att mössa var nått jag tog av mig för jag har så tjockt hår att jag svettas. Blyg det fattade jag inte riktigt heller. Men jag vet folk som lyckats göra barn blyga utan att ens säga ordet att dom är blyg. Men det är en annan femma. Det där med att slå sig eller vara ledsen… Ja det är ju lite sårande kan jag ju tycka, folk brukar ju fråga hur det gått om man ramlat och det är vuxna men barn ska tydligen härdas. Men sammantaget vet jag inte om jag känner att denna saken är skriven av rätt person. Med det menar jag att det låter mer som en person som bara behöver få ur sig en massa ilska och inte har någon grund att stå på(nu menar jag mer att denna personen inte har någon direkt utbildning i typ psykologi för barn och ungdomar) Men visst, vi borde alla mer tänka på hur vi säger och kanske tänka mer på hur vi själva vill bli bemött. Oavsett om det är barn eller vuxna vi tänker på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: