Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1337 ggr
jackiejohn
2017-03-28 08:58

Hålla barn hemma från förskolan

I detta fallet så är det inte vi som är sjuka utan det är "förskolan som är sjuk"… Jag bad dom om att säga till ifall de fick magsjuka eller andra smittsamma jobbiga sjukdomar där nere efter jag fick mini för att inte släppa ner L till förskolan och risker få hem skiten. Funkade bra i början och visst har vi klarat oss men nu börjar jag seriöst fundera, i januari var L på förskolan 6 tillfälle (hon var hemma när maken hade sina 10 dagar) i februari 2 och i mars (än så länge) 4 tillfällen. Frågar man dagis om de har nån sjukdom på tisdag så har de magsjuka och när en frågar 2 dagar senare så är magsjukan ett minne blott men då är det scharlakansfeber och nästa vecka är det magsjuka+vattkoppor, sen bara vattkoppor och sen magsjuka igen och sen RS virus och sen är de friska på förskolan och L får gå en dag bara för att 30min efter jag hämtat henne skicka ett sms där det står att det går tex magsjuka på förskolan. Börjar tvivla på deras ärlighet helt ärligt, visst att mycket basilusker far omkring men att det skiftar så och att fröknarna dessutom verkar "se sjukdomarna olika" pratar du men en fröken så är det så illa så illa och sen kommer nästa fröken och säger "sista magsjukeutbrottet var för 1 vecka sen på *****avdelning". Förra veckan så gick det vattkoppor på förskolan och veckan innan dess magsjuka, frågade igår om hur läget ser ut och fick till svar "magsjuka och vattkoppor lång inkubationstid vet du"  Självklart ligger inte ansvaret enbart på förskolan att hålla efter smitta utan mycket ligger på föräldrar också. Men jag ifrågasätter hur personalen kan få lov att ha ringar/klockor, lång naglar/nagellack/ långärmade fluffiga tröjor etc när de serverar mat, byter blöjor, torkar snor m.m det är inte hygieniskt för 5 öre och nej de fröknar jag sett använder inte handskar vid blöjbyte. Ska jag släppa iväg L som älskar sin förskola för att jag helt enkelt misstro deras ärlighet angående sjukdomar en smula eller ska jag glatt hålla henne hemma och betala 800kr/månaden för en plats som inte brukas? (Att säga upp platsen är uteslutet då det är mycket svårt att få dagisplats här, närmsta förskola ligger 3mil enkel väg bort och är i motsatt riktigt till våra jobb) Några kloka synpunkter?

Annons:
Ria74
2017-03-28 09:25
#1

Jag jobbar som vikarie på en förskola och i princip går det alltid nånting där. Är det inte magsjuka så är det förkylning, mask, löss, vattkopper eller bara feber. Det behöver inte vara så att förskolan ljuger utan att något av barnen faktiskt är sjuka. Som förälder får man kalkylera risken, är det ett barn som kräkts så får man kanske chansa. Det är högst sällan alla barnen är friska samtidigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jackiejohn
2017-03-28 09:31
#2

1# Visst har du rätt i att någonting alltid går iprincip det som fått mig att tvivla på sanningshalten är att fröknarna säger olika, och att finns det magsjuka på förskolan på tisdagen så är den inte borta på onsdagen för att då är det scharlakansfeber istället och på torsdag är det magsjuka igen och ingen scharlakansfeber längre.. när det svänger på det viset början man fundera. Ska diskutera med maken i eftermiddag, mini är ju 3 månader nu så vi kanske ska släppa iväg L och hoppas på det bästa.

tlover
2017-03-28 09:47
#3

En sak värt att komma ihåg är ju att vissa virussjukdomar smittar i flera veckor efter att man tillfrisknat. Då det är få föräldrar som kan vara hemma så länge med sina barn och man aldrig vet om det är just en sån sjuka som smittar länge som just ens eget barn har så väntar många föräldrar bara de 48h som är obligatoriskt (om ens tyvärr) och då kan samma sjuka gå runt så är nått barn hemma en vecka och kommer tillbaka nästa vecka (då istället scharlakansfeber går) så kan det barnet smitta ett nytt barn som insjuknar i slutet av veckan.

Så det är inte alls omöjligt att det "byter". Kanske finns det barn hemma med båda också men eftersom du redan vet om scharlakansfebern så kanske dom bara säger den nya sjukan?

l'm back

jackiejohn
2017-03-28 10:04
#4

3# Det ligger nåt i det du säger, men det förklarar inte varför en fröken säger att det är lugnt på sjukdomar och en annan säger att det finns tex magsjuka? Vem ska man lita på? Nu har det florerat magsjuka och vattkoppor de senaste 3 veckorna innan dess har det varit lite varierat men magsjuka är starkt återkommande den november. Jag trodde förskolan hade lite förpliktelser angående hygienen också, spelar ju inte roll om föräldrar gör sin del med sina barn hemma om det inte städas och finns strikta hygienrutiner på förskolan? För när jag frågat på vår förskola så får man lite svävande svar att en städerska torkar golven på morgonen. Jag jobbar själv inom vården så jag vet hur dessa vanliga sjukdomar härjar men jag ifrågasätter ändå för jag får inte ihop det.

tlover
2017-03-28 10:15
#5

#4 Det beror kanske på hur dom ser på det, det kanske går en sjukdom på förskolan men på en annan avdelning så ena svarar "ja" på frågan om det går sjukdomar eftersom det går på en annan avdelning och en annan tänker mest på sin egen avdelning och svarar nej.

Nu menar jag inte att det måste vara så men hur man säger saker kan ju tolkas olika av olika människor, det är ju inget nytt.

Ang hygienrutiner så kan det bero på tex många vikarier tex (som inte riktigt har koll på rutinerna). Helt kan man inte hindra smitta däremot då barnen går omkring och slickar på saker, kramas osv som vuxna människor på sjukhus sällan gör

l'm back

[Thiah]
2017-03-28 11:02
#6

Angående hygienen på förskolan så får vi inga arbetskläder. Det är helt vanliga, vardagskläder som gäller. Och då har man på sig det man vill/är bekvämt. Sen har jag aldrig hört talas om strikta hygienregler förutom när vi haft massutbrott av t.ex. streptokocker. Vi är ju en förskola och ingen vårdinrättning. Men kanske vi i Finland är slappare än Sverige där? På Joels dagis florerar det hela tiden något. Han går på en stor enhet och det är alltid lappar på dörren om än det ena och än det andra. Jag som jobbar på en liten enhet har inte haft lika mycket utbrott av sjukdomar. Det är ju lite konstigt att fröknarna är så olika men dom kanske ser allvaret i sjukdomar på olika sätt? Någon kanske är superförsiktig eftersom de vet att ni har en liten hemma medan en annan inte tycker att det är så noga att säga?

Annons:
fluffis
2017-03-28 11:26
#7

#0 Jag tycker det låter helt rimligt med sjukdomarna som du beskriver det. Det är ju sällan så att det enbart är en sjukdom som härjar samtidigt. Och om någon t.ex. mår illa, vem vet om det är kräksjuka, magsjuka, något tillfälligt eller bara något konstigt man ätit? Och värre med feber. Feber kan ju bero på tusen olika anledningar. Man vill ju gärna veta vilken sjukdom man har men jag har själv gett upp att analysera eftersom man ändå sällan kan vara säker. Lägger man till i ekvationen att det mesta smittar innan det bryter ut, så känns det helt omöjligt att skydda sig från att bli smittad, åtminstone på en förskola, tycker jag. Jag försöker se det som att varje sjukdom gör vår son starkare i slutändan, även om det är jobbigt i stunden. Däremot tänker jag som du när det kommer till de allra minsta att de kan man försöka skydda. Nu när jag ska föda om en vecka så är vår 1 1/2-åring hemma. Vi betalar ca 1300 kr i månaden för att behålla platsen på förskolan och planerar att fortsätta med att ha honom hemma tills mini är ca 3-4 månader gammal. Det är sura pengar men vi tror att det är värt det :)

jackiejohn
2017-03-28 14:57
#8

Var nog otydligt i första inlägget..jag är helt införstådd med att det mer eller mindre jämnt florerar nån sjukdom på förskolan, det är ju givet. Det som får mig att tvivla/ifrågasätta är att fröknarna ger olika bud. Hur kan en säga att det är tex vattkoppor och en annan säger att det inte är det? Vem ska man som förälder lita på? Det är ur min synpunkt orimligt att fröknarna svänger så olika mellan sjukdomar/icke sjukdomar. Det är detta som får mig att ifrågasätta inte att det florera sjukdomar på förskolan, men att fröknarna ger olika bud gör mig gråhårig.. Att L blir får dessa sjukdomar är väl ingen big deal men mini är lite liten tycker jag, visst vi kan få med det hem från Konsum också men ja. Jag tycker det är bedrövligt att det är inte arbetskläder till personalen, vet inte riktigt vart man kan vända sig för att kritisera det? Tror inte det är hygienrutiner här heller men jag tycker det borde vara nån form av hygienrutiner på förskolan just med tanke på att barn gärna stoppar allt i munnen och med smittor…(är väl arbetsskadad…) Var mest bitter i stundens hetta över att betala och hålla henne hemma för jag vet inte vilken fröken jag ska lita på. L älskar sin förskola annars hade hon mer än gärna fått vara hemma på heltid men hon tjatar om att få åka till dagis :p

jackiejohn
2017-03-28 15:03
#9

Vet inte om vår förskolan klassas som stor eller liten.. men det finns 4 avdelningar med ca 15-20 barn på varje. Alla barn leker ute tillsammans och vi på en liten ort där alla känner alla, haha alla vet att jag fick en tös strax för nyår innan jag hann hem från förlossning typ ;) För att förtydliga så vill jag inte smutskasta och baktala förskolan och dess personal, jag är bara helt enkelt en förvirrad mamma som inte vet vilket jag ska tro på eftersom det är så olika bud från fröknarna. Och undrar hur ni hade gjort? Hade ert stor barn fått gå eller inte?

[Thiah]
2017-03-28 16:34
#10

#8 vilka sort hygienregler skulle du vilja se? Vi är de som ska städa avdelningens alla leksaker själva och det hinner vi inte med direkt ofta så blir gjort en gång om året. Där jag jobbar är det vi som byter lakan, som ska torka barnens hyllor, borden och sopa golvet efter varje måltid. Då blir det ibland lite si som så gjort för tiden är knapp. Känner inte heller någon som har handskar vid vanligt blöjbyte. Tror inte ens min chef skulle gå med på det då handskarna borde bytas mellan varje barn och vi byter 12 barns blöjor minst 3 gånger per dag. Ekonomin styr mycket tyvärr. Men nog är det ju konstigt att T.ex. vattkoppor inte är allmänt känt i hela byggnaden . Det smittar otroligt snabbt och har lång inkubationstid. Magsjuka borde ju också vara allmänt känt i huset.

jackiejohn
2017-03-28 17:10
#11

10# Ja du…först och främst tycker jag att personalen skall få arbetskläder. Sen tycker jag att en allmänt regel borde vara att inte ha långa/målade naglar och ringar på arbetstid. Dels pga hygienen men sen också för att barnen kan riva sig på smycken/ringar och eftersom ni byter otaliga blöjor per dag samt delar mat/matar till alla barnen så känns det mest fräsch att inte ha sånt på sig. Visst att man tvättar/spritar sig men under en nagel/ring finns otaliga basilusker.. Sen ska inte allt städandet läggas på fröknarna utan jag tycker i min drömvärld att det borde finns städpersonal till att skura hyllor/golv, leksaker, tvätta leksaker.

[Thiah]
2017-03-28 17:20
#12

#11 ja i drömvärlden skulle det få storstädas oftare än 1 gång per år(vi har det iaf så) samt att vi skulle slippa ha så mycket med städning att göra. Sen tror jag att så länge förskolan klassas som skola/pedagogisk miljö så kommer man inte heller har sådana hygieniska krav som i sjukvården. Jag vet inte själv hur jag skulle ställa mig till att helt plötsligt behöva ha samma hygienkrav som en sköterska med liknande arbetskläder.

jackiejohn
2017-03-28 17:35
#13

11# Drömma kan man ju alltid göra.. Nej att förskolan ska ha exakt samma hygienrutiner som en skötserska menar jag inte men grundläggande hygienrutiner som inte långa naglar/nagellack/ringar och sånt tycker jag är rätt basic men jag är nog kanske arbetsskadad :p haha Men hur funkar det med kläder? Får ni nån form av kompensation för era kläder? Det måste ju ha blivit ett antal plagg förstörda på jobbet för er menar jag. Färg och annat kladd.. arbetskläder då tänkte jag mig kanske såna där funktionsbyxor/tröjor inte sjukhuskläder :p

Annons:
[Thiah]
2017-03-28 17:39
#14

#13 jag vet inte hur svenska kommuner gör men jag får inte något alls i kompensation. Varken för inne eller ute kläder. Köper billiga mjukiskläder på tex HM att ha på jobbet. Jag skulle få tillbaka på skatten för kläderna men det behöver vara så stora summor för att löna sig och det man får tillbaka är så lite. Min vän som är fsk lärare i Stockholm har inte heller fått något. Kan man kanske deklarera arbetskläder?

jackiejohn
2017-03-28 18:16
#15

14# Det känns ju som att man borde kunna deklarera det på nåt sätt? Måste finnas någonstans man kan lämna en protest mot detta eller liknande? Här i våran kommun får de vinterytterkläder (Jacka och thermobyxa) de kläderna är iaf märka med "***** kommun"det är ju alltid nåt men ändå för dåligt tycker jag.

[Thiah]
2017-03-28 18:31
#16

#15 ja det är ju bättre än inget men ändå inte direkt tillräckligt. På nått sätt är man så van att få betala allt själv. Kollega köpte svindyra utekläder som hon kunde deklarera lite på. Hon cyklar året om till jobbet så för henne lönade det sig. Men jag har inte runt 5000kr att sätta enbart på utekläder :(

jackiejohn
2017-03-28 18:36
#17

#16 Nej det är ju så otacksamt att lägga stora summor på kläder att ha i jobbet som blir förstörd/utslitna i förtid utan att få nån form av kompensation :(

Sparven88
2017-03-30 06:37
#18

#13 Jag jobbar som förskollärare i en liten ort i skaraborg, inte heller vi får arbetskläder, eller fotriktiga inneskor/skor heller. Det enda vi "får" är kläder att ha på oss utomhus. För mig vore det självklart att ge personal arbetskläder. Ett barn råkade kissa ner sig i knät på min kollega, det är mycket som kan hända under en dag på förskolan, mat spills, barn kissar ner sig, målarfärg målas med etc etc. Appropå det här med sjukdomar, det är jättesvårt att vara helt friska på förskolan. Vi har haft fall av magsjuka på vår fsk, i över 4 veckor nu, vattkoppor, löss och annat smått och gott. Att pedagogerna säger olika kan vara för att pedagog A vet att det var ett fall av magsjuka för två veckor sen; och anser att den "smittan" är borta, medan pedagog B fortfarande anser att den smittan kan finnas kvar och orsaka fler utbrott.

fluffis
2017-03-30 08:43
#19

Nu sitter jag vid datorn och kan äntligen förtydliga vad jag menar :)

På ett sätt håller jag med dig jackiejohn och har förskolan sagt att de kan hålla dig informerad om sjukdomar så får de ju göra det, kan man tycka! :)

Å andra sidan tycker inte jag att det är rimligt att ställa dessa krav på förskolepersonal. De ska inte behöva ställa diagnoser om sjukdomar. De arbetar med barn, inte med sjukvård. Löss, mask och dylikt måste de känna till visserligen, anser jag, men mycket annat kan vara väldigt diffust känner jag. Nu har jag visserligen inte själv erfarenhet av specifika sjukdomar typ RS och scharlakansfeber…  De känns lite allvarligare och borde kanske hållas mer koll på, det vet jag inte.

Men allt däremellan tänker jag på. Vad definierar egentligen en maginfluensa och hur vet man att man har den? Efter första kräket? Efter andra kräket? Ett dygn efteråt när man har en mer tydlig bild av sjukdomsförloppet? Och hur får förskolan reda på detta? Ringer man som föräldrar till förskolan och berättar att "nu verkar mitt barn ha denna och denna sjukdomen och det har utvecklat sig si och så"? Själv hade jag inte gjort det, jag hade fokuserat på att ta hand om mitt barn.

Jag kan berätta om ett exempel med min egen son. Jag hämtade honom på förskolan en fredagseftermiddag. Jag såg en flicka som höll sig för magen och grät. Hon såg inte ut att må bra. När jag hade fokuserat på min son och fått på honom kläderna så såg jag att samma flicka stod i famnen på en av personalen som höll upp en termometer och sa till sin kollega "den här flickan har feber så vi får ringa hennes pappa".

Dagen efter, på lördagen, kräkte min son efter maten. Min första tanke var någon sorts kräksjuka, men han piggnade till rätt bra och kräkte inte igen. Han ville bara inte äta. Dagen efter kräkte han igen. Denna gång hade han bara druckit och kräket verkar vara mest slem. Då började jag istället tänka att han kanske var svullen och slemmig i halsen och att det var det som fått honom att kräkas.

Summa summarum…. Beroende på när jag fått frågan om vad det fattades min son och hur jag tolkat signalerna, så hade man förmodligen fått olika svar från mig. Kräksjuka ena gången och halsont nästa.

Det måste vara jättesvårt att som personal hålla koll på sjukdomar tror jag. Det man kanske vet är att ett barn har blivit hämtat pga. feber, sen inget mer. Då kan man tolka den febern som olika. Kanske barnet har blivit smittad av barn X som precis haft influensa? Kanske inte? Och det är inte säkert att all personal får information om att barn X blev hämtad pga feber. Det finns ju så mycket annat att fokusera på på en förskola känner jag.

Jag hade själv inte ens kunnat drömma om att fråga min förskola vilka sjukdomar som florerar runt, eftersom jag helt enkelt känner att det är en djungel och att jag kan få svar lite hur som :)

Vad jag försöka säga är att jag inte tycker det är konstigt alls att du får olika svar av olika personer i personalen. Alla har förmodligen inte samma erfarenheter och kännedom och inte samma kunskap heller.

jackiejohn
2017-03-30 09:09
#20

19# Jag har aldrig sagt att förskolepersonalen ska sätta diagnoser. Det är helt befängt att de ska göra det. Men föräldrar iaf här brukar vara noggranna och tala om vad deras barn lider av och inte bara " mitt barn är sjukt" jag har bara frågat förskolan iaf de vet om ifall nåt barn är sjuk och det är de som talat om vilken sjukdom de i såna fall känner till. Har ett barn kräkts/haft kraftig diarré så är det 48h för magsjuka kan yttra sig på hur många olika vis som helst, men dagis över landet har kanske olika policy? För att förtydliga jag ställer inte några krav på att personalen ska ställa diagnoser, absolut inte! RS kan vara riktigt ugget för barn under 6 månader att få, för äldre barn yttrar det sig som en vanlig förkylning. Scharlakansfeber är samma basilusk som halsfluss enda skillnaden är att barn om de får scharlakansfeber får röds utslag. Behandlas på samma sätt som halsfluss. Jag hade nöjt mig med att få veta om nåt barn var sjukt, men nu berättar de vad för sjukdomar som går, har ingenting med diagnos ställande att göra. Det som fått mig att fundera på vad som är vad är just att ena fröken kan säga att det är fritt fram medans andra fröken säger att det går nån sjukdom (som drabbat fler är 1 barn..) då undrar jag vem jag ska lita på? Men det kanske är så enkelt att vi alla ser saker och ting olika om det är magsjuka barn (tex!) på en avdelning men inte på min dotters så är det fritt fram enligt en del. Ska prata med dom till veckan denna veckan kom vi i samråd fram till att L inte ska gå då det är flertalet barn som är hemma med vattkoppor. Och vi har dop i helgen så inget förskolan denna veckan. Förstår inte hur du kunde få det till att jag har diagnoskrav på personalen eller att de ska vara lika pålästa som vårdpersonal.

Annons:
fluffis
2017-03-30 10:11
#21

Du pratar ju om sjukdomar och ja…. man måste ju i princip ha diagnostoserats för annars vet man inte vilken sjukdom man har, om man ens har någon…Typ så tänkte jag. Men nu vet jag att du inte menade så så jag släpper det :)

Hade det varit jag så hade jag inte litat på någon personal alls angående detta, men det är ju jag. Alla gör som de vill och jag beundrar dig för att du försöker.  Det märks att du vill det bästa för dina barn. Lycka till med dopet! :)

jackiejohn
2017-03-30 20:35
#22

#21 Ja men då förstår jag hur du menar men vi missförstod varandra :) Ja jag vill ju verkligen se till att ha en bra och ömsesidig dialog med fröknarna men blev/blir som sagt rätt kluven när man fått så olika bud vem/vad ska jag tro på liksom… Har helt missat att det står "HALLÅ barn hemma från förskolan" i rubriken autokorrekt måste flikat in…ska ju stå "HÅLLA barn hemma från förskolan" givetvis!

Ria74
2017-03-30 21:59
#23

#22 Har fixat rubriken åt dig nu.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jackiejohn
2017-03-30 23:08
#24

#23 Tack så mycket! Rubriken gav ju en helt annat intryck än vad jag menade..

[Thiah]
2017-03-31 05:21
#25

#24 haha jag reagerade inte ens på det!

jackiejohn
2017-03-31 08:57
#26

#25 Inte jag heller förrän jag igår satt vid datorn…sände junior nåt helt annat haha!

OlgaMaria
2017-03-31 10:26
#27

Alltså. Det är alltid NÅGOT som går på förskolan och det är helt naturligt att fröknarna har lite olika uppfattningar - de ser och hör olika saker och har olika sätt att bedöma. Tror inte att någon ljuger, MEN du är utlämnad till deras subjektiva bedömningar. Det kommer helt klart låta olika beroende på vem du frågar.

Sen att förhindra smittspridning är typ omöjligt. Tror det bästa de kan göra är att vara ute mycket vilket de säkert är den här tiden på året.

Jag skulle vilja påstå att det är meningslöst att förlita sig på att det är tryggt att gå till förskolan utifrån vad någon fröken säger. Smittor smittar som mest precis när en sjukdom bryter ut och då vet ingen att det är på väg. Vill du vara på den säkra sidan, håll ditt barn hemma. Det skulle dock inte jag göra mer än max 2-3 månader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jackiejohn
2017-03-31 10:53
#28

Jag är fullt medveten om att det i princip alltid går nångonting på förskolan, men jag ser gärna till att bygga upp en bra och pålitlig relation med min dotters fröknar sen är jag inte dummare än att jag förstår att de inte kan garantera något :) Jag undrade hur andra föräldrar skulle tänka/agera i min situation. Tror inte fröknarna ljuger fel formulerat av mig men jag blir kluven när de säger så totalt olika, vilket jag inte tycker är konstigt att jag blir. Därför frågade jag också här hur andra föräldrar skulle tolka och agera. Men antagligen uttryckte jag mig helt uppåt väggarna för de flesta tycks ha missförstått min undran. Jag passade på att fråga om hygienrutiner då jag vet att det finns ett par här som jobbar på förskola, men jag ska fråga våra förskola igen bara för att jag tycker det är intressant att veta, aldrig menat att de ska ha lika strikta hygienregler som vården men jag trodde det fanns någon typ av riktlinjer gällande hygienen på förskolor Jag är fullt medveten om att L kan bli sjuk i vad som helst om hon går till förskolan och det inte finns några kända utbrott av magsjuka,vattkoppor,halsfluss osv hon kan bli sjuk av att gå till affären med mig också. Men att medveten skicka ner henne när personalen vet om utbrott gör jag inte, det som gjort mig kluven är som sagt att personalen gett så olika bud det senaste så jag vet inte vad jag skulle tro. Mini är 3 månader nu och stor och stark så riskerna för att hon ska bli oerhört dålig minskar ju successivt också. Har ingen större lust att förklara vad jag menar igen då jag uppenbart uttryckte mig fantastiskt dåligt i 0# vet inte om jag kan skylla på nåt heller? Dålig grammatik eller trött ammande småbarnsmamma som inte har haft nån direkt avlastning alls och som försöker ordna ett dop samtidigt som en nära släktings bortgång gör sig påmind då det är första gången familjen samlas i kyrkan sen begravningen? Vet inte jag lägger ner detta nu ska prata med vår förskola på måndag om hur det ser ut då och så får vi fortsätta så och jag får sålla lite i information jag får :)

Destany
2017-03-31 15:09
#29

På sonens förskola e de duktiga med att skicka sms om det går magsjuka eller nåt annat väldig smittosamt. Har precis gått magsjuka, svinkoppor o halsfluss. De sätter även upp lappar i kapprunmet. Eb fröken sa idag att det nog går vattkoppor oxå nu. Så återstår o se om sonen klarar sig.

Upp till toppen
Annons: