Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3694 ggr
Lilolizeit
3/25/17, 4:32 PM

Bilbarnstolar i Volvo V50?

nu är det ett tag kvar tills detta blir aktuellt men tänkte ändå se om någon har erfarenhet av att ha 2 bilbarnstolar i en Volvo V50. Vi köpte bilen i god tro att det gick att stänga av airbagen fram och då i framtiden kunna ha två bilbarnstolar "på rad". Men det visade sig att det inte alls gick att stänga av, om vi inte lämnar in det och betalar flera tusen. Min sambo (som är själv med körkort) är ganska lång, (186cm) och behöver benutrymme. Vi har i dagsläget en maxi cosi bilbarnstol till sonen och den tar rätt mycket plats, (köptes efter att den var så himla bra i förra bilen). Kommer ju först nu ha babyskyddet å det tror jag går in bakom sambon, men sen när det är dags för bilbarnstol så undrar jag hur det ska gå. Hört att britax highway (?) är relativt liten. Någon som har erfarenhet av den? Eller någon annan liten stol? Någon annan med Volvo V50 eller halv-trång bil som hittat någon bra lösning för 2 bilbarnstolar bak? Förstår att det kanske är enklast att åka och pröva, men tänkte om någon hade löst det och jag bara kunde stjäla lösningen. Haha Annars är det ju bara att bita i det sura äpplet och antingen betala för att stänga av airbagen (och sen tillbaka med den för samma summa) eller byta bil.. igen.. :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
fluffis
3/25/17, 4:44 PM
#1

Asså jag upplever själv att babyskyddet tar hyfsat stor plats, typ som en mellanstor bakåtvänd bilstol. Har ni provat det i bilen?

Maxi-cosi pearl måste vara en av marknadens minsta bakåtvända bilbarnstol, på längden. Dock är den inte billig men vi har en och är jättenöjda. Den är väldigt säker med i-size och har ett fenomenalt bälte som "står upp" av sig själv. Det kanske det gör på er pebble också?

Lilolizeit
3/25/17, 4:56 PM
#2

Vi har ju babyskydd utan bas, så har upplevt det litet och tillochmed gått in i pappas pyttebil, så tror det ska vara lugnt. Jag kan sitta bakom sambon så borde funka, men bör absolut pröva. Är pearl:en mindre än pebblen alltså? Tyckte de såg lika stora ut i butik. Hur menar du på längden? Alltså jag tänker att det är att den är så "djup" i ryggen..? Pebble har inte sånt bälte, låter ju jätte smidigt!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
3/25/17, 7:54 PM
#3

Aha, har inte provat babyskydd utan bas, men det låter rimligt att det tar mindre plats. Vi har ett Maxi cosi cabriofix babyskydd. Kan ju finnas storleksskillnad mot ett pebble också. Har inte jämfört pearlen mot pebble så ingen aning. Jag tänkte på bilstolar 9-25 kg. Pearlen siter nära ryggstödet i bilen och många är oroliga för att det inte ska finnas plats för barnets ben men jag ror det är meningen att de ska få plats på var sin sida om mitten så att säga. Hoppas du fattar. Jag är inte världens bästa på att förklara :) Med "på längden" menar jag mellan framifrån och bakåt i bilen. Haha, den förklaringen låter knappt förståelig den heller :)

Madde
3/25/17, 11:30 PM
#4

#0: Jag har en V60 och jag använder nyckeln för att stänga av airbagen höger fram. Så jag behöver inte lämna in min bil. Borde ju vara något liknande i V50. Man får ta bort metallen på bilnyckeln som blir en nyckel. Skadar ju inte att kolla.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lilolizeit
3/26/17, 10:28 AM
#5

#3 får kika lite till på det tror jag. :) #4 var sätter man den nyckeln sen? Vi har inte hittat någon plats för det, funderar på om det är ett "tillval" att kunna stänga av airbagen, som inte finns till vår bil..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Madde
3/26/17, 10:31 AM
#6

#5: Så skulle det kunna vara. Men jag kan göra det på passagerarsidan till vänster. Trodde det var standard.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
3/26/17, 11:05 AM
#7

#6 vi får kika igen, men tror tyvärr inte vi har det, Kanske enklast att ringa/kontakta Volvo och höra om det annars går att välja till nu?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Nalaa]
3/26/17, 6:46 PM
#8

Tyvärr är det olika i olika bilar (även om det är samma märke och modell). Vi har lyxen att också kunna stänga av airbagen själva:-) Vi löste det så att vi köpte en ny bil, galet dyr lösning men kände att vi ville ha en säkrare än den vi hade innan och dessutom fick vi ju en större nu. Kommer ändå bli trångt med en bilbarnstol och ett babyskydd men förhoppningsvis kan bebisen sitta fram i babyskyddet, framför bilbarnstolen liksom. En kompis har en liten Skoda och får ändå plats med BeSafe iziPlus och Britax babyskydd i sätet framför:-) Och BeSafen är ju rätt stor… Du får nog prova och se hur det funkar med er längd också, kanske kan det gå att ha barnen på högra sätena alternativt babyskydd bakom föraren?

jackiejohn
3/28/17, 9:27 AM
#9

Har Volvo den dealen, när vi lämnaden in våran Octavia så betala vi typ 1000kr nånting och det är kostnadsfritt att slå på airbagen fram igen. Enda lösningen vi kan ha i Octavian är att ha barnen på rad…men i bÅde XC70 och 740 kan vi ha båda ungarna bak och gott om plats fram. Ett babyskydd med bas och en graco (stor historia..) Så enda rådet jag kan ge är nog att lämna in och stänga av airbagen eller köpa en ny större bil "/

Lilolizeit
3/28/17, 9:58 AM
#10

Vi ska åka å testa om det är möjligt med någon som helst stol bak. Pratade med Volvoverkstad igår och att stänga av airbagen skulle kosta 7000, samma för att sätta igång den igen. Känns ju lite väl saftigt.. :( Får nog bli en större bil om inte någon stol går in..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
3/28/17, 10:06 AM
#11

#10 Jäklar vad dyrt…då skulle jag nog satsa på en ny bil om det inte gick att trixa till de med två stolar bak.

Lilolizeit
3/28/17, 10:08 AM
#12

#11 ja, totalt 14.000kr för att få in en stol till känns inte rimligt.. får åka å kolla på stolar, nu är det ju långt från aktuellt, men lika bra att ha lite framförhållning :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
3/28/17, 10:11 AM
#13

#12 Ja, mycket bättre att spåna i god tid än att stress köpa nåt som man kanske inte blir nöjd med bara för att! Men vad trist att de tog så saftigt betalt, verkligen skillnad på bilmärke! Vår xc70 går ju två stolar in bak utan problem så har aldrig ens haft kontakten om det med Volvo…eller vänta! När vi köpte den fråga vi men kan ju inte minnas att det skulle kosta så mycket som 7000kr :(

Annons:
Lilolizeit
3/28/17, 10:14 AM
#14

#13 när ni har båda bak vad har ni för barnstolar då? Verkar ju skilja en del i storlekar på de också,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
3/28/17, 10:52 AM
#15

7000 kr!!! Det är nästan så jag har svårt att tro dig… låter helt galet.

Lilolizeit
3/28/17, 11:22 AM
#16

Vi blev också helt chockade av den summan. Jag menar det är inga pengar man vill lägga på något sånt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
3/28/17, 3:09 PM
#17

14# På babyskyddet är det axkid och på den stolen till L är det Akta Graco…*nåt* kommer inte på det just nu, köpte den begagnad av min moster. Den är rätt stor så vi funderar på att byta ut den när vi köper stor stol till mini också.

Upp till toppen
Annons: