Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1057 ggr
sunflower185
3/5/17, 12:42 PM

Framåtvänd i bilen ibland?

I min bil sitter dottern bakåtvänd och hon åker 95% av gångerna med mig. I pappas bil är vi tvugna att ha barnstolen framåtvänd eftersom det helt enkelt är brist på utrymme. Dock åker hon i hans bil sällan och oftast korta sträckor. Dock gnager det mig lite att hon sitter framåtvänt eftersom jag vet att man borde ha dem att sitta bakåt så länge som möjligt (till åtm 4 år om jag minns rätt). Hon är ca 1,5 år gammal nu. Är det ok ändå att ha det så här? Vad tycker ni?

Annons:
[PeterTM]
3/5/17, 12:45 PM
#1

Finns väl en generell regel att barnet ska väga 20 kg eller nåt sånt innan stolen får vändas framåt. Det handlar om barns muskelutveckling i nacken bland annat om jag förstått det hela rätt.

sunflower185
3/5/17, 12:53 PM
#2

Ja så är det väl. En annan sak jag undrar är, finns det någon som ens kan använda framsätet när man har en bakåtvänd bilstol i baksätet? Som det är nu så har framsätet i min bil dragits fram så långt det går så att bilstolen ska få plats med lite lutning (så att ungen inte sitter spikrak i ryggen heller..), men det betyder också att ingen kan sitta i framsätet vilket ju är lite trist.. Och då har jag ändå en rätt "rymlig" bil skulle jag säga!

soundtrack
3/5/17, 1:32 PM
#3

#2 jag skulle aldrig våga låta dottern på 2,5 år att åka framåtvänd ens korta stunder. Jag (1,68 lång, lite korta ben) kan sitta i framsätet i vår bil med bakåtvänd stol bakom (Saab 9,5, maxi cosi mobi-stol). Det är inte superbekvämt för sätet måste vara väldigt upprätt, men en dryg timma klarar jag utan att behöva stanna och sträcka ut kroppen. Sambon som är drygt 1,80 kan inte sitta där, knäna slår i handskfacket.

[Thiah]
3/5/17, 1:33 PM
#4

Helst ska barn sitta baklänges så länge det bara går, oavsett ålder eller kilon. Barnets skelett är inte starkt nog för att klara av huvudet i en krock. Men, vi fuskar också ibland. Och Jo,vi kan sitta 5 personer i vår lilla Nissan trots stol :)

fluffis
3/5/17, 2:06 PM
#5

Om ditt samvete gnager i dig så mycket att du måste skriva här så kanske det är dags att göra något åt det? Om det nu gör det :) Samtidigt är det upp till er föräldrar tycker jag. I Sverige har vi lägst skadestatistik i hela världen inom den här ålderskategorin och det beror på bakåtåkandet. Allra helst bakåtåkande ända till fem år säger man idag. Fast det beror såklart också på barnets storlek. Har det vuxit ur så har det. Det är hopplöst det här med bilar. Plötsligt blir nästan alla bilar små när man ska ha bakåtvänd stol. Vi har skaffat en Toyota verso och det sved i plånboken men det är det värt för den är rejält rymlig i baksätet. Vill man ha en bakåtvänd bilbarnstol som tar riktigt snålt med plats så kan jag tipsa om Maxi cosi pearl. Den kostar en slant, ca 5000 kr inkl. bas, men behöver man plats så… och det blir förmodligen billigare än att byta bil :) Nackdelen med pearlen är att man inte kan använda den ända till fem.

Niini
3/5/17, 4:19 PM
#6

Finns oändligt många bakåtvända stolar att välja bland. Jag skulle personligen aldrig nånsin ha en 1,5 åring framåtvänd, köp heller en annan bakåtvänd stol då. Har själv en väldigt liten bil (Honda civic sedan) men har trots det rum med TVÅ bakåtvända stolar åt en 11  månaders och en 3,5 åring på drygt 100 cm.
Har ni testat en Britax Max-Way? Den är rätt smal i ryggen och brukar passa perfekt i mittensätet bak kilad mellan framsätena :)

Annons:
jackiejohn
3/5/17, 6:00 PM
#7

Svaret är nej absolut nej, jag skulle inte låta dom åka framåtvända. Det är liksom inte värt risken, för en dag så kanske olyckan är framme och om ditt barn satt framåtvänd så kommer du aldrig förlåta dig själv. Svar på din andra fråga, ja i våran XC70 och i våran 740 är det bra plats i framsätet trots bakåtvänd barnstol, men i Octavian (Skoda) så går det inte att sitta i framsätet.

Sarah
3/5/17, 6:16 PM
#8

Skulle oxå köpa en annan stol. Vi har köpt 3 olika stolar, en i min bil, en i killens och en i min mammas bil. Det är alla lite olika stora och vi har den största i min bil som är störst. De andra bilarna är mycket mindre men det funkar jättebra med lite mindre stolar.

fluffis
3/5/17, 8:11 PM
#9

#6 Blev nyfiken på vilka platser dina stolar sitter på? Får någon mer plats? :) #8 Om du vill får du gärna berätta lite om stolarna ni har.

Ria74
3/5/17, 8:13 PM
#10

Dottern blir 4 år till sommaren och hon åker bakåt. Skulle inte vågat chansa på att ha henne framåt om olyckan skulle vara framme. Vi har en ganska liten bil men det funkar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
3/5/17, 8:27 PM
#11

#9 hmmm. Vi har köpt alla begagnade och killen är prylansvarig i det här hemmet. Tror att alla är britax men ska inte svära på det. Mer än så vet jag inte :p Den i min bil (honda crv) har en bas och golvpinne, i killens bil (honda civic) är det ngn som fästes i bältet, i framstolen och med golvpinne. I mammas bil är det en äldre version av den som är i killens bil, men utan golvpinne.

Niini
3/5/17, 9:48 PM
#12

#9 Två max-way, en bakom föraren (mig) och en  mitten. Aningen problematiskt just nu ifall nån riktigt lång skulle få för sig o köra, den det blir bättre bara jag får minska lutningen lite nu när lillebror blivit större :) Hela sista platsen i baksätet är ledig + passagerarsätet. Så jaa, 5 pers ryms i min bil trots två stolar 😃 Det gäller att planera ;)

JossanH
3/5/17, 10:02 PM
#13

Vi fixar tom bakåtvända stolar i sambons gamla Cheva när vi åker finbil under somrarna :) Har en stor volvocombi och allt går in i en sån 😝 har provat och det kommer tom funka att ha 3 barnstolar och 2 vuxna i den i sommar, men då blir det lite trångt. Våra barn fyller 5 och 3 år i sommar och äldsta har åkt framåt vid några enstaka gånger när något riktigt kört ihop sig. Annars åker båda fortfarande bakåtvända.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Pontiac57
3/5/17, 10:32 PM
#14

Jag skulle personligen aldrig våga framåtvänt. Hellre 1 plats mindre i bilen och barnet åker säkert. T o m i min lille pendlarbil en gammal opel corsa är det inga problem med bakåtvänd stol, i den har jag en axkid wolmax som är ganska liten och i den andra bilen vi har en britax maxway som också är liten. Så jag tycker hellre ni provat ut en annan stol än att bara ha en framåtvänd stol i ena bilen

mollyt
3/7/17, 9:33 PM
#15

Personligen: absolut inte. Då hade jag hellre låtit bli att åka bil om det inte fanns möjlighet att åka bakåtvänt med ett så litet barn. Köp hellre en mindre modell av en bakåtvänd stol att använda i pappans bil de gånger han behöver köra. Åk till en butik och få hjälp av personalen att prova ut en stol som fungerar.

Upp till toppen
Annons: