Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1031 ggr
teezan
3/1/17, 3:01 PM

Barn & jobb.

Då var det dags för mig att komma ut i arbetslivet igen efter studier och mammaledighet. Jag har redan sökt tre jobb varav jag redan haft en intervju och ett annat av jobbens slutdatum har ännu inte nåtts, men jag tror jag kan ha en chans där. Nu till grejen: Arbetstiderna, och framför allt arbetstiderna kombinerat med familjeliv och barn. Det jobb jag haft intervju hos, vi kan kalla det jobb 1, ligger på 32h/vecka. Måndag till torsdag, 7-16, eller möjligtvis 8-17. Det andra jobb jag tror jag har en chans hos, jobb 2, ligger på 20-25h/vecka fördelat på 3 veckodagar 13-20 samt varannan helg (troligtvis både lördag & söndag) 10-18. Jobb 1 har fördelarna att jag inte jobbar helg, mer regelbundenhet, chans till familjetid varje kväll (fast dottern lär vara väldigt trött och behöva sova tidigt) och helg, och jag ser även chanser för mig att utvecklas och jobba med något jag tycker är roligt. Men tiderna innebär också att dottern kommer få gå långa dagar på förskola då pappan jobbar samma tider, och eftersom det inte är obekväma tider uteblir också den ersättningen = dåligt betalt. Eventuellt får jag tillägg på någon tusenlapp i månaden på grund av extra ansvar. Det fanns chans att jobba extra på helgen men låter inte så lockande. Vill se den tiden som kvalitetstid med familjen och återhämtning. Det är dessutom bara ett vikariat på 1,5 år. Jobb 2 verkar också vara ett roligt jobb men mer oregelbundet. Jag kommer dock ha möjligheten att vara ledig 4 dagar eller 2 dagar per vecka och dottern kommer inte behöva gå på förskola mer än 3 dagar per vecka, med start innan eller efter lunch beroende på hur tiderna på förskolan ser ut. Och det är ett upplägg jag verkligen skulle kunna trivas med. Dock tråkigt med helgjobb, men det ger också en lön på några tusenlappar mer i månaden i jämförelse med jobb 1 (samma kollektivavtal). Och jag får mycket tid med dottern, mindre med hela familjen, men dottern får ju tillgång till pappan de kvällar och helger jag är borta. Jag är även van vid att jobba kvällen och helger sedan tidigare så det är ju inga problem så sett. Tjänsten verkar vara en fast tillsvidareanställning . Jag vet inte ens om jag kommer ha möjlighet att välja men leker med tanken. Vad skulle ni valt? Det som ni helst vill och tycker verkar roligast eller det ni tror passar familjen (även dig) och barnet bäst tidsmässigt (få ihop "livspusslet")? Hur mycket roll spelar inkomsten för er?

Annons:
AnnaFagerell
3/1/17, 3:13 PM
#1

Jag hade valt jobb 1 om man fick välja. Både du och barnet mår säkert bättre av fasta rutiner även om barnet vistas mer på förskolan. Eftersom det kunde bli lite mer oregelbundet på nr 2 verkar det som. Lönen för mig har ingen betydelse. Väljer det som jag anser vara bäst, om det inte skiljer alldeles för mkt i lön. Du verkar ju redan inställd på att helst inte jobba helg.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
3/1/17, 3:20 PM
#2

Jobb 2. Ju mindre timmar inom barnomsorgen medan barnet är litet desto bättre.

Maria
3/1/17, 3:40 PM
#3

Jag hade definitivt valt det jobb där barnet hade vistats minst till i förskola.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

teezan
3/1/17, 3:55 PM
#4

Tack för era svar, intressant :) och förstår att det är väldigt individuellt hur man tänker här. Både vad gäller en själv & barnet. #1 förstår hur du tänker, samtidigt kan säkert jobb 2 ge andra rutiner. Rutiner där dottern nattas av pappa tre kvällar i veckan & får mer kvalitetstid med honom. Är jag hemma väljer hon mig före honom och jag tar lätt på mig ansvar för hem & barn, något han skulle bli tvungen att göra om jag skulle jobba. Det är också en aspekt jag glömde räkna med :) tror vårat förhållande skulle kunna utvecklas på det viset. Men det är möjligt att vi skulle dela upp det bättre även om vi var hemma samtidigt på kvällarna. #2 & #3 måste erkänna att det väger tungt.. Är rädd att långa dagar på förskolan skulle ge mig stress och dottern hade med all säkerhet också uppskattat tiderna jobb 2 innebär. Det går ju inte att förneka att föräldrarna är det bästa för barnet, och dottern är bara 17 månader nu och ammas fortfarande. Kvälls-och helgpassen hade inneburit möjlighet för sambo och dotter att åka in till mitt jobb om hon saknar mig/brösten för mycket ( till en början tänker jag, bor två mil från jobbet).

teezan
3/1/17, 3:55 PM
#5

Tack för era svar, intressant :) och förstår att det är väldigt individuellt hur man tänker här. Både vad gäller en själv & barnet. #1 förstår hur du tänker, samtidigt kan säkert jobb 2 ge andra rutiner. Rutiner där dottern nattas av pappa tre kvällar i veckan & får mer kvalitetstid med honom. Är jag hemma väljer hon mig före honom och jag tar lätt på mig ansvar för hem & barn, något han skulle bli tvungen att göra om jag skulle jobba. Det är också en aspekt jag glömde räkna med :) tror vårat förhållande skulle kunna utvecklas på det viset. Men det är möjligt att vi skulle dela upp det bättre även om vi var hemma samtidigt på kvällarna. #2 & #3 måste erkänna att det väger tungt.. Är rädd att långa dagar på förskolan skulle ge mig stress och dottern hade med all säkerhet också uppskattat tiderna jobb 2 innebär. Det går ju inte att förneka att föräldrarna är det bästa för barnet, och dottern är bara 17 månader nu och ammas fortfarande. Kvälls-och helgpassen hade inneburit möjlighet för sambo och dotter att åka in till mitt jobb om hon saknar mig/brösten för mycket ( till en början tänker jag, bor två mil från jobbet).

teezan
3/1/17, 4:14 PM
#6

Kan tillägga att jag troligtvis "valt" jobb 1 om jag inte haft barn. Eller om barnet var äldre, typ skolålder.

Annons:
Ria74
3/1/17, 7:01 PM
#7

Hade absolut valt jobb nummer 2.

Barnen är små så kort tid att jag har valt att vara hemma så mycket som möjligt med min dotter under denna tiden. När hon blir äldre kommer jag att gå upp i tid igen 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
3/1/17, 8:12 PM
#8

Jag säger varken bu eller bä, men kan berätta hur bra det funkar med skift här. Jag har ganska fria arbetstider men försöker hålla mig till kontorstider och kvällar hemma efter dottern somnat om jag måste jobba lite mer i perioder. Killen jobbar 8 kvällar per 2 veckor och någon tidig dag. Han är ledig några vardagar. När han jobbar kväll börjar han oftast runt 13. Det här gör att han lämnar på dagis de flesta dagar. Då börjar hon vid lunch. Då har de morgnarna tillsammans själva. Jag åker så tidigt jag orkar om jag inte jobbar hemma, då är jag i stallet när de fortfarande är hemma. Jag hämtade oftast vid 17 och de vardagar killen är ledig är hon hemma med honom. Innan hon började var jag lite rädd för att jag skulle känna mig som ensamstående eftersom jag är själv med henne så många kvällar. Men det har blivit väldigt bra. Hon går på dagis 4 dagar i veckan 6-7 timmar per dag. Vi har båda egen kvalitetstid med henne och vi har båda utrymme att hålla på med våra egna hobbies. Hade vi båda haft kontorstider hade vi inte haft samma utrymme för allt vi vill.

AnnaFagerell
3/1/17, 9:22 PM
#9

#5 glöm bara inte vad DU vill när du tänker på ditt barn eller familjesituation. Vill Du jobba dessa tider? Vill du att sambo nattar barnet och vill du kunna amma ditt barn kvällstid hemma i lugn och ro. Vilket jobb vill Du trivas med och tror du att du kommer trivas med. Kanon att alla ser till barnets förskoletider men ofta glömmer man sig själv i all hast. Jag skulle aldrig ta ett jobb jag inte velat ha tex. Man får väga för och emot men inte glömma bort i slutändan vad man själv vill. Själv har jag en dag ledigt mitt i veckan. Barnen har varit långa dagar på förskolan övriga dagar och jag har trivts på jobbet. En liten kompromiss kan man säga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MikaelaS_
3/6/17, 9:45 PM
#10

Jag jobbar mycket helg, mer eller mindre varje helg, och maken jobbar vardagar 7-16. Vi hatar det båda två. Visst att vi båda får mycket egentid med barnen som inte behöver vara mer än ca 12 timmar i veckan på förskolan. Men familjelivet, där vi båda är närvarande och kan umgås allihop blir lidande. Och tid för hobbys kan vi mer eller mindre bara glömma. Nu har jag eventuellt möjlighet att byta jobb och jobba dagtid vardagar jag också, och jag håller tummarna för detta. Har hellre ungarna lite mer på förskolan, där de ju gillar att vara och leka, och får mer familjetid än tvärtom. Förskola är ju inget dåligt, jag var rätt negativt inställd innan de började. Fick dåligt samvete och hade mig, men nu tycker jag bara att det är positivt. Det är kul när barnen pratar om dagis och gärna vill åka dit, och när de springer in snabbt som attan när vi kommer dit 🙂

teezan
5/5/17, 12:26 PM
#11

Tack för alla svar! Har glömt att svara vidare i den här tråden :) Kaxig jag var i trådstarten, jag fick faktiskt inget av jobben. Istället kommer jag jobba halvtid på ett annat jobb fram till i höst och sedan är det osäkert. Då kör vi inskolning på lillan som fram till dess är hemma med pappa eller med sin mormor de timmar jag jobbar. Jag kommer jobba 4 vardagar ena veckan och 1 vardag plus lördag och söndag andra veckan, och så börjar det om på vecka 1. Tror att halvtid är en bra start, men kommer det upp något med fler timmar känns det kanske mer okej efter sommaren då dottern nästan är två år. Jag tyckte det kändes tidigt för henne att börja förskolan nu vid 1,5 år. Vi lär oss successivt att vara ifrån varandra istället för att jag börjar med en mer omfattande tjänst direkt.

fluffis
5/5/17, 2:44 PM
#12

#11

Det lät inte kaxigt. Du skrev att du hade en chans och det hade du säkert också :) Men det är ofta hård konkurrens idag och inte lätt att få jobb.

Låter bra med halvtid. Vi skolade in redan när vår pojke var ett år men vi började med halvtid i tre månader. Det kändes viktigt för oss med halvtid i och med att han var så liten, plus att vi inte är världsvana någon av oss i familjen. Vi gillar att vara hemma och håller på en hel del med vårt hus. 

I början var han väldigt trött, det märktes. Det blir ju nya intryck, nya rutiner..  nytt allt. Därefter utökade vi till att jag hämtade honom när jag slutat skolan, vid halv fyra och tkl två en dag i veckan. Det blir ändå många timmar på förskolan med halv åtta till halv fyra men ändå betydligt bättre än om det blivit 7-18 vilket det ungefär blir om man jobbar 8-17 på annan ort.

Med detta i åtanke så vill jag att antingen jag eller maken arbetar endast 75 % de närmaste åren medan barnen är små.

Upp till toppen
Annons: