Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 845 ggr
hanna-jo85
2/23/17, 12:41 PM

Era bästa tips med nattning.

Har haft en jobbig start med min dotter nu snart 9 månader. Hade kolik och reflux och har periodvis bara sovit på mig eller i sele. Nu går det äntligen att natta henne i selen och sen lägga henne i spjälsängen. Men efter 9 månaders bärande och med ryggproblem och inflammation i båda knäna orkar jag inte bära mer.. dessutom vaknar hon allt från 5-20 ggr per natt. Ibland får hon ersättning och somnar om i sin säng, ibland får jag vagga henne till sömns. Ibland måste hon sova på mig för att kunna fortsätta sova. Jag vill nu gärna lära henne somna själv i sin egen säng.. gärna med mindre uppvak under natten.. nån som har bra tips? Hon brukar sova 2 gånger på dagen. Och den sista tuppluren är aldrig efter kl 16 för då har hon svårt att somna innan 22 på kvällen. Testade igår att lägga henne i spjälsängen istället för att sätta henne i selen till kvällen. Hon rullade, satte sig upp, gnällde från och till. 2 gånger blev det gallskrik och då tog jag upp henne och la ner henne igen när honom lugnat sig. Gnällde hon så bara jag strök henne över håret och pratade/sjöng för henne. Efter 55 min somnade hon.. lika många uppvak som vanligt under natten.. nått ni tycker jag ska göra annorlunda?

Annons:
hanna-jo85
2/23/17, 1:12 PM
#1

Har precis lyckats få henne att somna för sin första tupplur (vanligtvis brukar hon somna runt 10-11). Idag var det kaos. Selen funkade inte, när jag var bredvid spjälsängen och bar och vyssade henne ville hon ner i sängen, när hon låg i sängen grät hon och ville upp.. tillslut somnade hon av utmattning i spjälsängen gråtandes med mig klappande hennes rygg.. det skär i mig när hon skriker.

[GråHäxa]
2/23/17, 4:39 PM
#2

Funkar det att samsova? Det har garanterat varit räddningen här hemma. Dottern är snart 11 månader och hon vaknar några gånger under natten men somnar snabbt om. Ammar i sömnen och kryper tätt intill när hon behöver tanka närhet. De gånger vi testat spjälsängen har det varit många fler uppvak. Samsover ni så kan du ju ha henne mycket närmare när hon blir ledsen. Då kan du ha henne så nära det bara går men även vila ryggen. Vad har du för sele?

hanna-jo85
2/23/17, 7:05 PM
#3

Samsover när inte spjälsängen går alls. Men vi båda 2 sover så dåligt vid samsovning då hon vaknar av minsta lilla. Rörelser, knarrig säng, snarkningar m.m. Hon sover om jag ligger helt still.. Men då kan inte jag sova.. sambon har legat på soffan en månad bara för att inte väcka henne med snarkningar.. Har en ergobaby

Ceciliaolucifer
2/23/17, 9:21 PM
#4

Min son har också reflux, han sover bäst i sele eller i bilbarnstolen. Vi har bilbarnstolen på vagnen och nattar honom i den. Är det ngt som skulle kunna fungera för er?

VeronicaKahlbäck
2/24/17, 8:55 AM
#5

Jag är själv född med reflux vilket inte opererats utan något jag lever med och periodvis märks det mer. När jag får problem att ligga ner så hjälper det att ha många kuddar, blir som att ligga i en solsäng typ. Tror det finns kilformade kuddar för bebisar, finns ju även puckar och annat som man kan höja huvudänden på sängen med. Beroende på madrass så kan det gå att lägga något under själva madrassen med. Men i övrigt så undrar jag om ni får rätt hjälp om det just är refluxen som ställer till med så stora problem?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

hanna-jo85
2/25/17, 4:23 PM
#6

#4 hon har aldrig gillat varken vagn eller babyskydd/ åka bil så det går tyvärr inte. #5 hur mycket jag än försökt så har hon aldrig somnat på rygg tyvärr. (Magsovare) Och att då höja upp huvudändan tycker jag inte fungerar då hon ganska snart ligger diagonalt i fotändan då hon rör sig så mycket. Hon får nexium mot refluxen och egentligen vet jag inte om det är problemet längre för det har blivit så mycket bättre. Hon har inga symtom längre.. Men hon sover otroligt dåligt .. Dom 3 senaste kvällarna har jag lyckats få henne att somna i hennes egna säng och det har tagit 20-55 min för henne att somna.. dom två senaste nätterna nästan helt utan skrik så jag är väldigt nöjd med det. Men… Bara efter 1-4 timmar vägrar hon somna om, om hon inte får komma över och sova PÅ mig.. och hon vaknar ändå hela tiden.. inatt vaknade hon 15-20 ggr och jag hann aldrig ens somna om mellan gångerna så jag hann sova sammanlagt 20 min inatt och har migrän och är ett ras idag.. självklart jobbar killen helgen.. jag orkar snart inte mer.. behöver sömn..

Annons:
hanna-jo85
2/28/17, 12:14 PM
#7

Ingen med mer tips om nattning/sova bättre/omsomning på natten?

Sarah
2/28/17, 2:17 PM
#8

Jag tänker att sömnen fungerar bättre desto mer man förstår barnet och desto mer man ger upp till barnets egna ideer om hur sömn ska skötas. Behoven ändras och då underlättar det om man själv bara anpassar sig. 

Dottern har visserligen alltid sovit med oss. Hon är 19 månader nu och vi delar fortfarande säng och vi har skött nattningarna mer eller mindre likadant jämt. Först en flaska välling/ ersättning sittande lutande mot mig i sängen, sen prat mm tills det är sovdags. 

Hur hon vill ha detaljerna då det är sovdags ändras hela tiden och då ändrar jag mig med önskemålen. Just nu somnar hon bara om hon ligger på rygg med huvudet på min mage och med min vänstra (!) hand på rätt ställe på hennes mage. Är det inte rätt så håller hon på och krånglar och flyttar min hand och fixar i det oändliga. Är liksom inte värt för mig att försöka på ngt annat sätt. För en månad sedan hade hon större närhetsbehov och då var det groda på mig som gällde. Innan det var det groda på madrassen, med min arm under sig. Osv osv osv. 

Vi ger fortfarande en flaska när hon vaknar på natten. Orkar inte ta den fajten ännu. Hon vaknar ofta efter 4 timmar och är hungrig. Ingen ide att försöka få henne att somna om utan mat då.

Upp till toppen
Annons: