Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1398 ggr
Sparven88
2/23/17, 10:55 AM

Dubbelsidig öroninflammation

Hej! I måndags var vi till läkaren med sonen efter 6 dagar med feber, varav 2 dagar med hög feber. Läkaren kunde konstatera dubbelsidig öroninflammation och peniccillin sattes in. Nu har vi alltså gett med. i några dagar och sonen verkar piggare och har inte feber hela tiden, utan lite på kvällen bara. Hur är det med dusch/bad vid öroninflammation? Är det alltid så att trummhinnan spricker eller kan det liksom stoppas eftersom peniccillin sattes in? Första barnet, första öroninflammationen, alltså är jag en riktig rookie :p

Annons:
Vixxen
2/23/17, 11:23 AM
#1

Trumhinnorna behöver inte ha gått sönder, men låt bli att få in vatten i öronen tills sonen är helt frisk från öroninflammationen för säkerhets skull.

giffan
2/24/17, 1:12 PM
#2

Håller med #1

Har många öroninflammationer i bagaget :(

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Sparven88
2/24/17, 2:02 PM
#3

Tack för svar! En dum fråga kanske.. när räknas man vara "helt frisk"? Ska ge sista dosen peniccillin imorgonbitti. Feberfri var han igår !( för första gången på typ10 dagar!) Jag har mycket att lära känner jag..

[Thiah]
2/24/17, 9:00 PM
#4

#3 med småbarn som inte klagar så skulle jag räkna med att han är frisk när symptomen ger med sig (men ge alltid ändå all medicin enligt recept).

Alltså när feber (utan febernedsättande) gett med sig och barnet äter någorlunda bra igen/verkar vara sig själv så är man frisk.

CelsiusT
2/26/17, 8:49 AM
#5

Har just fått penicillin till sonen pga dubbelsidig öroninflammation. Vi fick 7 dagar men han sa att penicillin ska ges minst 2 dagar efter att barnet är frisk. Så har han inte blivit frisk på 7 dagar skulle vi förlänga dosen upp till 10 dagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2/26/17, 8:49 AM
#6

Har just fått penicillin till sonen pga dubbelsidig öroninflammation. Vi fick 7 dagar men han sa att penicillin ska ges minst 2 dagar efter att barnet är frisk. Så har han inte blivit frisk på 7 dagar skulle vi förlänga dosen upp till 10 dagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Sparven88
2/26/17, 9:59 AM
#7

#4 tack! :) #5 Okej, nu har vi dock märkt att sonen svarat bra på medicinen. Han har varit feberfri sen i torsdags. Såå skönt! Pigg och glad och busar! Hoppas din kotte också piggar på sig snabbt! Krya!

Upp till toppen
Annons: