Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1057 ggr
tlover
2017-02-19 22:16

Det här med förskolebarn och sjukdom

Jag tycker det är jättesvårt att veta när dottern ska vara hemma från förskolan och inte. Vissa gånger är det ju självklart (tex att hon spyr pga magsjuka eller feber) men andra gånger är det inte det, jag tycker tex det är svårt att veta var gränsen går mellan "vanligt" lös i magen och magsjuka eller om hon ska gå tillbaka till förskolan efter en förkylning trots att hon fortfarande hostar (hosta kan man ju i värsta fall göra i veckor efter man slutat smitta).

Just nu är det det senare exemplet som jag har problem med, dottern verkar frisk, har inte haft feber på snart en vecka men hon hostar mycket, ibland så mycket att hon spyr pga det (hänt 2-3 ggr den senaste veckan varav en gång då vi trodde hon var frisk nog att fara på förskolan så hon var på förskolan då det hände).

Hur ska man tänka? Jag börjar knappt ha råd med detta, vilket känns hemskt för det borde inte spela in i det hela om världen vore en bättre plats 😕

l'm back

Annons:
OlgaMaria
2017-02-19 22:31
#1

Skivad gul lök på en tallrik på golvet i hennes sovrum varje natt! Hjälper bra mot hostan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

giffan
2017-02-19 22:35
#2

Orkar de hänga med i tempot på förskolan och är feberfria så kan de gå.  Men förstår det är ju olustigt att hosta tills man spyr.  Prata med de som jobbar, och kom fram till hur ni bäst kan lösa det. Ex om de kan försöka leda henne till lite lugnare lekar så inte hostan blir så svår. Som du säger hostan kan sitta i länge.

Har du sökt hjälp för hennes hosta?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

tlover
2017-02-19 22:39
#3

#1 Tack, tur att vi är lökberoende och alltid har lök hemma

#2 Jag har inte sökt hjälp än då hon "bara" varit förkyld i en vecka men fortsätter det får vi nog göra det

l'm back

[postmortum91]
2017-02-20 06:05
#4

Tänk på att hon inte ska smitta. Det verkar vara helt bortglömt. Jag jobbar i förskoleklass och har varit sjuk konstant i 3 veckor nu. För att föräldrar låter barnen vara där och smitta ner alla andra.

[Thiah]
2017-02-20 06:33
#5

Jag säger också att hon ska orka med tempot på dagis. Just nu är det snor och hosta överallt. Joel är hostig och lite snorig men annars pigg och glad så han får gå till dagis idag. Skulle jag vara hemma varje gång Joel är minsta förkyld skulle jag sällan vara på jobb. Och skulle få 0 i lön enligt våra regler. Så det funkar inte i längden.

tlover
2017-02-20 07:13
#6

#4 Då måste vi nog införa hemmafruar, medborgarlön eller liknande då magsjuka kan smitta i 3 veckor efter man tillfrisknat, är du hemma 3 veckor efter du haft magsjuka?

Nu är det ju omöjligt att veta hur länge man smittar men dottern hade feber i måndags kväll och sen dess har hon varit feberfri så det borde vara relativt säkert iallafall

l'm back

Annons:
OlgaMaria
2017-02-20 07:56
#7

Sen är det ju så olika. En del barn har MÅNGA fler sjukdagar än andra. Inte ovanligt med barn som är hostiga i en månad. Det går ju inte att vara hemma så länge. När mina barn har minsta tecken på förkylning åker löken fram och det gör att hostan aldrig sätter sig. Så skönt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2017-02-20 08:01
#8

Rättelse till #6 Vissa virussjukdomar kan smitta i 3 veckor efter tillfrisknande.

#7 Hon sov bättre inatt, antagligen tack vare löken, jag med (jag blev också smittad) så tack igen.

l'm back

soundtrack
2017-02-20 08:18
#9

Problemet med just förkylningar är att det smittar mest INNAN de bryter, plus första dagen typ. Det är just därför dom bara går runt runt runt hela tiden, för barnen hittar sitta varandra innan dom blir sjuka. Så att skicka ett snorigt och hostigt barn till förskolan är egentligen inget problem ur smittosynpunkt utan man får som sagt gå på om barnet orkar. Min dotter är en sån som blir förkyld ungefär lika ofta som alla andra, men hon får sällan feber eller bli speciellt påverkad av sin förkylning, hon snorar ett par dagar och sen brukar hon bli ganska hostig. Vi har bara vabat några dagar hittills denna säsongen för hon orkar utan problem med en dag på förskolan. Och ser man på de andra barnen så hostas och snoras det hos de flesta just nu.

OlgaMaria
2017-02-20 09:21
#10

#8 Härligt! Fortsätt gärna med löken flera nätter. Brukar behövas för att bli riktigt frisk när hostan satt sig ordentligt. Asså jag älskar lök i sovrummet. 🤪 Många tycker inte om doften men jag älskar den, hehe. Tycker den känns så hälsosam och välgörande så jag mår riktigt bra av att känna den doften.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
2017-02-20 12:25
#11

Ett barn som hostar tills de spyr kanske man skulle åkt och fått lyssnat på lungorna på.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Thiah]
2017-02-20 13:54
#12

#11 jag gör ofta det om jag är förkyld. Går slem i halsen som inte kommer upp så lätt. Vissa barn har även känslig reflux som sätter igång vid min stad retning.

tlover
2017-02-20 14:03
#13

Jag har själv hostat till jag spytt av en vanlig förkylning och då det bara var 2-3 ggr under en vecka tror jag inte det var så illa. Men fortsätter det ska vi såklart kolla upp det.

l'm back

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-20 19:48
#14

Stor skillnad på vuxna å barn. Men det är bara min åsikt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
2017-02-24 22:50
#15

Först var det förkylningen med hosta, sen efter att hon hade hunnit vara på förskolan i två dagar så var det diarré och nu innan hon ens hunnit tillbaka så har hon fått feber igen alternativt vattkoppor (små prickar på magen och hög feber i ett dygn hittills).

Jag undrar om förskolan accepterar detta från 1177 hemsida "Vattkoppor är mycket smittsamt och smittar redan före insjuknandet och tills alla blåsor har torkat in. Det går inte att stoppa smittan genom att hålla barnet hemma. När ett fall av vattkoppor konstateras, till exempel på en förskola, har smittan ofta redan spridits."

Låter dom en verkligen komma tillbaka om blåsorna inte hunit läka men barnet i övrigt är friskt. Det är svårt att tro faktiskt

l'm back

AnnaFagerell
2017-02-25 06:44
#16

#15 fast 1177 menar ju inte att barnet kan gå till förskolan med aktiva blåsor. De menar ju bara att man inte kan hindra att det inte redan spridit sig. Ett barn som har blåsor som inte är torra ska stanna hemma!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
2017-02-25 08:15
#17

#16 Inte enligt 1177 då ska dom "bara" vara feberfria och orka med de vanliga aktiviteterna. Jag citerar en längre bit.

"Barn ska vara hemma från förskolan eller skolan tills de är feberfria och orkar delta i de vanliga aktiviteterna.

Vattkoppor är mycket smittsamt och smittar redan före insjuknandet och tills alla blåsor har torkat in. Det går inte att stoppa smittan genom att hålla barnet hemma. När ett fall av vattkoppor konstateras, till exempel på en förskola, har smittan ofta redan spridits." från 1177

Men vad vet jag, kanske man har feber fram tills blåsorna blir skorpor. Senaste gången jag stötte på vattkoppor var då jag själv hade det och då var jag väl 4 eller så.

l'm back

soundtrack
2017-02-25 08:33
#18

I vår kommun får man inte vara på förskolan med vattkoppor. Och dom är rätt liberala med sjukdomar överlag.

[Thiah]
2017-02-25 08:58
#19

Vätskande vattkoppor är inte tillåtet hos oss heller. De ska ha torkat ut innan barnet får komma tillbaka. (Södra Finland) Och varje gång barnet börjar i dagvård får man vara beredd på att vabba. Nya bakterier och virusar i omlopp. Första halvåret brukar vara mest vabb och det kvittar om barnet innan gått i dagvård.

AnnaFagerell
2017-03-01 15:51
#20

Barnen orkar nog ändå inte vara på förskola när de har vätskande koppor men jag tror fortfarande inte tanken är att man kan släppa i är barnen innan de torkat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: