Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 737 ggr
Swanne
2/12/17, 8:56 AM

Barnens pappa låter mig inte träffa barnen

Hej. Jag har hamnat i en fruktansvärt jobbig situation. Jag är en mamma till tre fantastiska barn. Jag har tidigare i mitt liv varit en missbrukare, men jag är idag en tacksam, drogfri och närvarande mamma. Jag har varit drogfri i 19 månader, men dumt nog så tog jag ett återfall för 5 månader sedan. Det återfallet varade i 6 veckor, tills jag av egen insikt vaknade upp och insåg att detta håller inte. Jag gick åter igen in i min gemenskap, AA och är idag tacksam drogfri igen. Nu när jag lever drogfri igen så är ju ärlighet och öppet sinnelag viktigt för mitt tillfrisknande. Jag var ärlig nog och berättade för min ex partner att jag tog mitt återfall, men att jag är drogfri idag. Nu från igen stans så tar han våra 3 barn ifrån mig och jag får inte ens träffa dem förrän jag kan påvisa att jag är nykter och drogfri. Jag hade inte reagerat på detta om han hade haft ensam vårdnad eller om han stod som vårdnadshavare. Men vi båda är vårdnandshavare och vi har delad vårdnad. Då jag hela tiden har haft barnen två veckor i rad och sen åker de till sin pappa två veckor. Jag har gjort allt jag kunnat. Ringt socialen, jag har ringt min vårdcentral och frågat dem om jag möjligtvis kan få lämna drogtest men ingen kan hjälpa mig :-( Min husläkare sa åt mig - Din ex man kan inte kräva sånt här hur som helst och att ordna drogtester är verkligen inte som att köpa ett paket mjölk i en affär. Utan det han gör är en kränkning och du har Din rättigheter som mamma och vårdnadshavare. Vad gör jag ? Vad är rätt och vad är fel ? Jag vill ju bara få hem min tre änglar Hälsningar från En helt förstörd mamma

Annons:
OlgaMaria
2/12/17, 9:06 AM
#1

Hm, kan du inte säga till honom att han måste agera genom myndigheter? Om han vill ha drogtest så måste han gå genom socialen/familjerätten, att han inte på eget bevåg kan ta ifrån dig vårdnadsrätten. Du kan ju också berätta att du försökt men att det inte var så enkelt, och att i slutändan så kan han ändå inte neka dig din vårdnadsrätt utan att få myndighetsbeslut på det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Åsa S
2/12/17, 9:10 AM
#2

Förstår ditt ex  men något sånt kan man väl inte besluta om själv då måste han väl ansöka först om enskild vårdnad annars gör han väl sig skyldig till egenmäktigt förfarande och det är ju ett brott = det är väl polisen man kontaktar då.

KimE
2/12/17, 9:13 AM
#3

Försök få socialen att ordna besök under uppsikt. Om inte det går så måste du gå till domstol för att reda ut vårdnaden vilket förmodlingen kommer att leda till att han får ensam vårdnad och du får besöka barnen under uppsikt av socialen.

OlgaMaria
2/12/17, 10:30 AM
#4

#3 Varför säger du så? Så länge hon är drogfri är väl det troligaste att domstolen yrkar på delad vårdnad!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Swanne
2/12/17, 10:49 AM
#5

#3 #2 #4 Nr 3….Hur menade du där ? Hade jag varit drogpåverkad, så hade han med all självklarhet fått vårdnaden…Ja ! Men han har ju varken sett mig ta några droger eller något som säger att jag är påverkad av någonting idag. Han har ju ingenting att gå på. Det är riktigt tufft för mig som det är. Att leva med denna sjukdom, beroende sjukdom är en svår och det är en daglig kamp. Och så är jag såpass stark och erkänner om mitt återfall och så blir detta tacken för min ärlighet. Och om jag hade varit påverkad i dags läget, så hade jag för det första inte erkänt något sånt och sen hade jag ju inte "jagat" runt bland myndigheter och läkare om att få lämna drogtester. Jag vill veta hur jag kan gå vidare med detta, om jag har några rättigheter gällande mina barn. Vi har ju som jag skrev delad vårdnad och vi båda står som vårdnadshavare. Han är ju såpass ful av sig med som "gömmer" barnen för mig och har även sjukanmält barnen hela veckan från skolan, fast att dem inte är sjuka. Jag har försökt ringa han, men han har blockerat mig för ingående samtal. De enda han besvara mig på är sms. Mina stackars barn, de måste tro att deras mamma är monster och sen förstår jag inte hur han kan plocka ut dem ur skola. De missar ju en massa, när de inte är i skolan. Usch…nu rinner tårarna…jag vill ju bara få hem mina barn :-(

OlgaMaria
2/12/17, 11:06 AM
#6

#5 Jag lider med dig.

Nej han har inte rätt att hindra dig från din vårdnad utan samarbete med socialen/familjerätten. 

Dokumentera allt du kan, om du kan spara något bevis på att han blockerat dina samtal. Hur vet du att barnen inte är sjuka?

Att hindra den andre förälderns umgänge ses som väldigt allvarligt av familjerätten.

Stor kram! Och gör allt du kan för att aldrig få ett återfall igen, oavsett vad som händer. ❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
KimE
2/12/17, 1:16 PM
#7

"Jag vill veta hur jag kan gå vidare med detta, om jag har några rättigheter gällande mina barn. "

Nej föräldrar har inga rättigheter bara skyldigheter, därimot så har barnen rättighet att få träffa båda sina föräldrar.

Swanne
2/12/17, 2:44 PM
#8

#6 Hur jag vet att mina barn är sjuka ? Jo för att mitt mellan barns fröken skickade ut ett mail till mig och även till min ex man och frågade om när vi trodde barnen skulle bli friska nog att kunna komma tillbaka. De fanns en hel del läxor och uppgifter att ta med hem och läraren frågade vem av oss som hade barnen. Då tog jag och skickade över ett sms till mitt äldsta barn och skrev då " Hörde att ni är sjuka hemma hos pappa, hoppas ni snart är på benen " Det är ingen idé att jag ringer henne, för de samtalet sätter hennes pappa stopp för. Jag fick då till svar via sms " Mamma, vi är inte sjuka. Pappa vill inte att vi går till skolan, för då kan du komma dit och hämta oss " TRO mig OlgaMaria, jag har sparat vart enda sms, var enda gång jag har försökt och ringa men inte kommit fram finns på min samtals lista. Det känns dumt & skriva, men han ska inte kunna komma undan med detta. Straffa mig med konsekvenser som jag visserligen har orsakat, men att komma med det nu ? När jag har fått ha barnen tidigare som bestämt, och då syftar jag på när jag blev drogfri första gången. När jag från dag 1 började en behandlingen, fick ha hand om mina barn. #7 Javisst är det så, att det är barnens rättighet till att få träffa och vara hos båda föräldrarna det vet jag. Det jag menade med var, bara för att jag har fått stämpeln missbrukare, så måste jag få ha några rättighetet till att ha mina barn. När jag idag när jag hel hjärtat är ärlig och erkänner mina brister som jag har haft.

OlgaMaria
2/12/17, 3:38 PM
#9

#8 Okej. Ja allt sådant är ju väldigt bra att du sparar. Det är ju verkligen inte bra att han håller barnen hemma från skolan för att du inte ska kunna hämta dem.

Man kanske, istället för att säga att du har rätt till barnen, kan säga att pappan inte har rätt att hindra barnen från att vara med sin andra likvärdiga vårdnadshavare. För när ni har hälften av tiden var så är ni båda likvärdiga vårdnadshavare i rättslig mening. Ni har båda skyldigheter att vårda barnen och ni har båda rätt att vara med i viktiga beslut kring barnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
2/13/17, 9:30 AM
#10

Om man ska sätta sig in i pappans sits så skulle jag varit jätteorolig för barnen när dessa är hos mamman. Var var barnen vid återfall som varade i 6 veckor??! Hur mkt har barnen fått uppleva? MEN , det pappan gör är inte okej! Du måste gå vidare. Ring socialen och ev polisen. Ni måste ju reda ut detta med barnen och det han gör sättet inte honom i bra dager heller.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: