Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1659 ggr
labradoodle
2017-01-28 22:24

Isofix?!

Jag förstår inte riktig allt med babyskyddet och biladaptern… Vi ska köpa en Stokke Trailz och köpa tillhörande IziGo babyskydd av Be Safe, som bara kan klickas fast på chassit. Men vad är det för adapter/modul/platta vi ska ha i bilen? Hur fungerar de olika typerna? Vi har en gammal bil utan isofix nu, men kommer skaffa en nyare bil sen. Finns det någon platta/modul som vi kan ha i båda dessa bilar? Kan man t.ex. fästa en isofix-platta med bälte nu i den gamla bilen, så vi slipper byta platta sen när vi byter bil? Som sagt, jag förstår inte det här så bra, så mitt inlägg är kanske helt obegripligt! Haha.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Sarah
2017-01-28 23:39
#1

Vårt babyskydd fäster man med bas om det är isofix i bilen och utan om det inte finns isofix, då spänner man fast det i bältet istället.

oh-la
2017-01-29 10:07
#2

Är det själva basen du menar kan den inte fästas med bälte. Basen måste fästas i ISO-fix i bilen. Själva babyskyddet däremot kan sättas med bälte eller i basen. Har du ingen bil med ISO-fix nu skulle jag vänta med att köpa basen tills ni har det. Onödigt att bara ha den stående menar jag.

fluffis
2017-01-29 10:30
#3

Jag känner inte till denna specifika bas men kan kanske kolla upp det. Vi själva har en Maxi-cosi-bas och den kan fästas med både isofix och bälte. Så de kan fungera olika. Det bästa med bas är ju att när man kommer till bilen med sitt babyskydd så är det bara att klicka fast och man slipper klydda med bälte varje gång.

fluffis
2017-01-29 10:51
#4

Jag har kollat de något knapphändiga instruktionerna för izi go och det verkar som om basen endast kan fästas med isofix. Har ni ingen bil med isofix-armar så känns det helt onödigt att köpa den här basen. Direkt billig är den ju inte heller :) Och till din fråga om basen är det nästan alltid specifika modeller av de här babyskyddsbaserna som passar till ett visst babyskydd. Det är sällsynt att ett babyskydd passar i olika baser. Dock har Maxi-cosi en bas som passar till två av deras babyskydd och senare också till en bilbarnstol som barnet har när det växer ur babyskyddet runt 6-12 månader. Väldigt fiffigt tycker jag. Och man sparar en hel del på detta :) Jag gillar Maxi-cosi men säger inte att det märket är bättre. Besafe är också ett bra märke som fått bra resultat i tester. Vill bara lägga till det :)

oh-la
2017-01-29 11:05
#5

Vi har izi go-basen och den går bara att fästa med ISO-fix tyvärr. Är väldigt nöjd med den däremot :)

Caylina
2017-01-31 17:23
#6

Om du ska köpa BeSafe Izi Go så ska du ha Izi Go base till. Basen är en isofix bas så du måste ha isofixfästen i bilen. Izi Go babyskydd  kan även monteras utan bas, då använder du bilens bälte för montering. Dock är det smidigare att placera babyskyddet i basen. Om du vill ha ett babyskydd med bas som kan monteras med både isofix alt bälte så är Maxi Cosi Cabriofix eller Klippan Dinofix ett tips:)

Adapter till barnvagnschassit köper du genom Stokke.

Annons:
Pontiac57
2017-02-01 12:29
#7

Vi körde bältesbas till vårat babyskydd eftersom vi saknar isofix i vissa av våra bilar och endast en bil med isofix. Jag personligen har aldrig fått till det bra med bältet utan bas för alla bälten är för korta så jag har tyckt att det sitter jätte illa

labradoodle
2017-02-10 11:01
#8

Tack för svar! Nu är allt lite klarare.

Nu gäller det bara att bestämma sig för om vi ska välja Modular eller inte… Ja det ska inte vara lätt! 🤪

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Upp till toppen
Annons: