Annons:
Etikett10-amning
Läst 1353 ggr
Dexterr
2017-01-27 16:30

Amma+ ge flaska?

Kan man kombinera Amning och flaskmatning utan att de stör amningen? Tex att hon slutar ta bröstet? Har så ont i mina bröst o bröstvårtor trots amningsnapp.. Så funderar på om man kan avlasta brösten lite genom att pumpa ur mjölk o ge i flaska? Vi har avents flaskor o de står att nappen ska efterlikna bröstet så mkt som möjligt.

Annons:
Sarah
2017-01-27 16:56
#1

Vi gjorde så. Ammade mest, men ibland skulle jag iväg eller så stod jag inte ut. Var aldrig några problem.

Ceciliaolucifer
2017-01-27 16:59
#2

Jag ammar och ger ersättning. Fungerar bra! Kan rekommendera Dr Browns flaskor :)

Dexterr
2017-01-27 17:05
#3

Okej för har hört att de kan störa amningen :/ på neonatal så koppmatades hon i början men tog för mkt av hennes energi så då fick hon sond istället. O har vart utan sonden sen i måndags nu. Dom ville inte ge flaska för de kunde störa amningen sa dom. Men de kanske bara är i början innan dom förstått hur man ammar oså? #2Tror faktiskt vi har en dr brown flaska här hemma :) varför ger ni ersättning? Har själv funderat på o ge de på kvällarna/natten så sambon kan ta henne så jag får sova lite.. Just nu sover jag kanske 2 timmar per dygn så är lite trött nu :P

soundtrack
2017-01-27 17:26
#4

Det är alltid en risk att försöka kombinera Amning med flaska, många bebisar blir bekväma med flaskan och börjar rata bröstet. Så innan du testar behöver du fundera på hur viktigt amningen är för dig - vill du verkligen amma  så bör du skippa flaskan. Min syrra behövde börja tilläggsmata sin dotter med ersättning när hon var runt 3 månader, efter bara några dagar vägrade hon ta bröstet längre.

Sen är det ju långt ifrån alla barn som vill ta flaska heller, så det problemet får man ju också vara beredd på ;)

Ceciliaolucifer
2017-01-28 20:30
#5

#3 jag var så stressad efter mitt snitt att mjölken inte kom igång. Sen när den gjorde det blev han inte mätt så då fick vi komplettera. Här har Lillgrodan valt bröstet alla dagar i veckan framför flaskan.

JossanH
2017-01-28 22:33
#6

Har du kollat så bebisen verkligen har ett korrekt grepp om du får så ont? Ta hjälp av Amningshjälpen i första hand tycker jag. Jag mjölkade ur och försökte ge yngsta i flaska (när hon var 7 mån) men hon ratade flaskan. Försökte flera gånger men det gick inte alls.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
OlgaMaria
2017-01-29 14:25
#7

För mig har flaska inte varit positivt att kombinera med Amning. Hur länge har du ammat? Det gör skiiitont efter några dagar men efter ett par veckors Amning har all smärta varit borta för mig. Men en bra salva är bra att använda! Sen ska det nog inte vara några problem att använda flaska en begränsad tid. Även om de skulle föredra flaskan och visa tendens till att rata bröstet så lär det ordna till sig snabbt igen om du tar bort flaskan helt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kyllan56
2017-01-29 14:49
#8

Nu är det "hundra" år sedan jag ammade. Jag hade samma problem som du med ömma och såriga bröstvårtor. På BB när jag pumpade mjölk rann det blod ner i mjölken. När jag kom hem från BB, så fick jag i en period pumpa ut mjölk och ge i flaska.

Jag smorde bröstvårtor med citron. Jag hade stora sårskorpor runt bröstgårdarna. Jag fortsatte med det till allt var läkt och började ge bröstet igen. Det var inga problem.

Min mjölk kom väldigt snabbt! En av orsakerna att barnet inte tar bröstet efter det fått flaska är om skillnaden hur mjölen rinner till och flaskans hål. Om det tar längre" tid med bröstet än med flaska kan det bli problem.

Många gånger har jag sagt att förlossningen tyckte jag inte var speciellt jobbig, utan det hade jag kunnat göra om dagen efter. Amningen däremot var ett helvete, rent ut sagt. Det gick bra tillslut och jag ammade min dotter i nästan 8 månader.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Dexterr
2017-01-29 14:59
#9

Har ammat henne i 3v. Hon lyckades aldrig få bra tag om bröstet utan släppte efter några sugtag o blev väldigt frustrerad. Jag fick väldigt ont o kände att så fort hon fick tag om bröstet så ville jag bara få bort henne då de gjorde så ont. Så personalen på neo gav mig ett par amningsnappar o då fick hon tag direkt. Smärtan försvann men nu har de börjat göra ont igen, men är liksom inte bara bröstvårtorna som gör ont utan hela bröstet :/. 

Vi testade ge flaska men hon ville inte ha, vet inte om de inte kom tillräckligt med mjölk? För hon tog tag i nappen o sög ett tag men släppte sen o va väldigt arg istället…

soundtrack
2017-01-29 15:06
#10

#9 Om det gör ont i hela bröstet skulle jag utesluta svampinfektion… Har hon torsk? (vitt beläggning i munnen) Det kan sprida sig till bröstet och ge rejäl infektion

Dexterr
2017-01-29 15:09
#11

#10 Ska kika sen när hon vaknat o ska äta. Vad brukar man göra åt det?

soundtrack
2017-01-29 15:17
#12

#11 är det bara barnets mun och ev en ens egna bröstvårtor som är drabbade så kan det hjälpa att pensla med vichyvatten eller bikarbonat(tror jag det är?) utblandat i vatten på utsatta ställen (upprepade gånger per dag då). Men har det börjat sprida sig in i bröstet så måste man ta kontakt med vården för att få behandling utskriven.

JossanH
2017-01-29 23:15
#13

#11 ja svamp kan ge en fruktansvärd smärts i hela bröstet som är drabbat. När minsta fick torsk blandade jag bikarbonat och vatten och penslade på hennes tunga och gom med en tops flera ggr per dag och även mina bröstvårtor. Det försvann av sig självt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Dexterr
2017-01-29 23:33
#14

Kan inte se något annorlunda i hennes mun. :/ Ska kontakta bvc imorgon iom att vi blev utskrivna från neo i fredags så tänkte passa på o fråga om detta då. Gör liksom ont när jag tar i brösten o kommer ganska ofta en ilande smärta som gör fruktansvärt ont :(..

JossanH
2017-01-29 23:37
#15

#14 jag har faktiskt fått det utan att ha ammande barn. Inte vidare skönt. Det är inte mjölkstockning då? Men det gör ont som saaaaatan. Kan knappt nudda bröstet då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Dexterr
2017-01-31 17:10
#16

har blivit bättre med smärtan i bröstena nu :) har även inte behövt pumpa på 2 dagar då brösten inte blivit sådär överfyllda o bebis verkar inte riktigt nöjd efter Amning :/ Har jag fått mindre mjölk nu :/?

OlgaMaria
2017-01-31 17:16
#17

#16 Bebis kanske vill ha mer nu bara. Det är bara att amma på så rättar det till sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

teezan
2017-01-31 19:11
#18

#16 produktionen styr efterfrågan, att brösten inte blir spända innebär att de ställer in sig- hårda bröst innebär att brösten producerar för mycket, så mjuka bröst innebär att de börjar anpassa sig efter din bebis behov :) och det är alltså bra! Bebisar har ofta "beställningsperioder" där de mer eller mindre äter konstant för att säkra produktionen. Att bebis verkar missnöjd kan bero på massor av andra saker, och inte på att den inte blir mätt. Kvällsoro är mycket, mycket vanligt hos de små. Världen är lite skrämmande. Härligt att det börjar bli bättre, hoppas du kan få njuta nu med massa gosiga amningsstunder :)

Dexterr
2017-02-01 13:43
#19

Okej tar tillbaka de där med att brösten känns bättre… vaknade inatt o kände mig väldigt frusen, tänkte att de kanske va för att jag va trött o knappt sovit något. Kände även att brösten gjorde lite ondare, kunde te.x inte ligga på sidan. När ja vaknar på morgonen så är brösten knöliga o gör väldigt ont :( bebis ammar o ammar hela tiden o är extremt missnöjd. Hon kan amma båda brösten i över en timme i streck o ändå vara missnöjd efteråt o gråta helt hysteriskt. Hon gråter massor vid bröstet oxå :( Testade ge henne ersättning efter Amning o då blev hon nöjd o sov i 4 timmar. Går runt här hemma utan tröja o amningsbh då mina bröstvårtor är så ömma av allt ammande :( blir så trött på de här :/ Har enda sen jag började amma mått dåligt över de men kämpat mig igenom då jag verkligen vill amma för hennes skull :(

OlgaMaria
2017-02-01 13:56
#20

Det kan ju ha varit så att du ammade mycket så produktionen satte fart men sen gav flaskan och pga det ammade mindre under natten så att det blev ont i brösten pga det? Hursomhelst är det helt ok att ge upp, glöm inte det! Allt går jättefint med ersättning också! Det är jobbigt med de där tillfällena när mjölken inte räcker till. Ofta är det mer så på kvällarna och mer mjölk på natten och förmiddagen. Och om man ammar mer än det kommer mjölk så brukar produktionen sätta fart, men det tar ett litet tag. Sen är sömnen jätteviktig. Produceras mindre mjölk om man inte får sova ok. Kram på dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ceciliaolucifer
2017-02-01 14:31
#21

Kan säga att min Amning kom igång ordentligt för någon vecka sedan och han blir 10 veckor imorgon! Att brösten är knöliga och buckliga innebär förmodligen att du har massa mjölk som inte kommer ut. Är brösten för fulla är det jätte svårt att få ett bra grepp. Duscha varmt och massera brösten. För mig hjälpte det att pumpa ut lite mjölk.

jackiejohn
2017-02-01 18:24
#22

Låter som du har mjölkstas alt mjölkstockning, jag fick jättebra tips på neonatalen när jag fick äldsta dottern. - "tonårsduscha" dvs stå i dushen och bara spola spola spola med varmt vatten och massera brösten utifrån och in, mjukt och metodiskt. - pumpa (jag pumpade och sonda i 1,5månad) - lägg bankad rå vitkål runt brösten, (inte på bröstvårtan) och låt ligga i 2-3h. Det har en viss hämmande effekt men nångång gör ingen skillnad och jag lovar det gör susen! När du tar bort vitkålen så ska du pumpa eller amma och samtidigt kan du stryka lite på brösten för att hjälpa till lite extra. Låter kanske hel knas med bankad rå vitkål men fick tipset på neo och det hjälper verkligen :)

mollyt
2017-02-02 07:04
#23

Vi ammade bara, jag har en kompis som har ett barn (som är 6mån äldre än min dotter) som slutade amma så fort flaskan erbjöds. Jag ville amma länge så jag vågade inte ge någon flaska fören dottern var stor nog att typ börja dricka vatten till maten 🤪

Upp till toppen
Annons: