Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1054 ggr
Ceciliaolucifer
2017-01-05 23:04

Vagninredning på vintern

Blir förbryllad över hur vi ska klä vår lillgroda (6 veckor gammal) när vi är ute med honom i vagnen. Oavsett vilka kombinationer vi blandar så känns det för varmt/kallt/opraktiskt mm. Hur gör ni? Vi har en bugaboo buffalo. Vi har bugaboos fleece åkpåse i vagnen som vi har som grund. Sen har han tidigare växlat mellan en tunn el tjock overall i åkpåsen (haft typ sparkdräkt på sig under overallen). MEN, den tunna overallen hade dålig passform så den är kasserad nu. Den tjockare har han börjat växa ur och den tycker jag också har haft dålig passform. Vi har växlat med att skippa overall och lagt in filt. Det är omöjligt att säga hur nöjd han är för ibland är han jätte varm och ibland lite kall men säger inget. Han är en expert på att krångla ur armarna så ena handen är alltid jätte kall men han verkar inte bry sig. Vanliga kläder och åkpåse känns inte optimalt då det är så mkt luft emellan så det är uteslutet. Oavsett kombination av kläder, åkpåse, filt så är alltid området under halsen ej täckt med ngt tyg. Mössa är ngt han avskyr. Hur klär ni era riktigt små bebisar? I babyskyddet har vi en liten miniåkpåse som är fodrad och den är ibland perfekt och ibland alldeles för varm. Blir galen på det här. Köpte nyligen en tunnare åkpåse/overall för att lägga i bugaboo åkpåsen och det fungerar ibland. Hur gör ni?

Annons:
VildaVittra
2017-01-05 23:18
#1

"Vanliga kläder och åkpåse känns inte optimalt då det är så mkt luft emellan så det är uteslutet."

Luft isolerar till viss del, men är åkpåsen för lång, knyt då av den nedtill till rätt längd med ett snöre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2017-01-07 19:15
#2

Antar att det är en "klassisk" åkpåse, en påse som ser ut som en påse? Känner samma, det blir ju som ett hål ut i kylan om man inte kan dra åt. Jag har haft en tunnare åkpåse med armar som varit till stor nytta då den haft hela armar och därmed är händerna täckta. Vantar var ju värdelöst att ha för han flaxade bara av dig dom. Den där tunna åkpåsen med armar har vi haft kombinerat med filtar och en traditionell åkpåse beroende på vädret ute samt en fäll i botten, men tycker att jag inte riktigt får någon kläm på en riktigt bra kombination och vad som är lagom. Vi har även haft tjockare overall i åkpåsen med filt de dagar det var över 20- ute

mollyt
2017-01-07 21:41
#3

Vi har enbart ullkläder nu, antal lager och tjockleken beror på temperatur. Sedan har vi en åkpåse med lammskinn i (BOZZ). Vår dotter är oftast varm av sig.

Jag bär ofta i bärsjal (har vinterkappa med bärfunktion) och då vill jag bära dottern i "innekläder" och alltså inte i en vinteroverall då hon delar ytterkläder med mig när jag bär.

Så om det är "halvkallt" har hon: Ullbody, ullbyxor, ullstrumpor (antingen två st varav en tunnare och en tjockare - eller ett par ullstrumpor och lammskinnstofflor), ullmössa och ell ullhalsduk med polokrage.

Om det är kallt så har vi samma bas som ovan men kompletterar med ytterligare en ulloverall ovanpå body/byxa. Sedan väljer vi en extra mössa ovanpå. En ullfilt kompletterar vi med att kunna ha vid öppningen i åkpåsen om jag upplever att "halsduken" inte räcker för axlarna. Vantar har vi alltid med oss men än så länge så….njeaä…. Hon har händerna framme och leker ibland men jag brukar stoppa ner leksaker i åkpåsen så hon behåller händerna i knät, haha.

Jag tänker lite hur jag själv klär mig, har jag bara linne under vinterjackan så har hon också bara ett lager i åkpåsen som är hennes "ytterkläder". Men om jag själv vill ha underställ under byxorna så räcker det inte med ett lager för henne.

Madde
2017-01-09 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har köpt den här begagnad och tycker att den är bra. Den är från Polarn och pyret.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: