Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 846 ggr
Litenloppa
2017-01-04 07:59

Gnällperiod?

Sonen 9,5 månad är konstant missnöjd. Äta, sova, sitta på golvet, i stol, klä på sig, klä av sig, byta blöja - ALLT orsakar utbrott med vild gråt och skrik och världens undergång. Det enda som alltid är okej är att sitta på min höft. Och det funkar ju helt enkelt inte att göra dygnet runt. Snälla någon säg att det går över fort? Jag tror jag blir galen snart… ;)

Annons:
Sindri
2017-01-04 08:46
#1

Jag hade en missnöjd 10-månaders för många år sedan. Tog fram gåstolen och sedan var den lille herrn lycklig! Det blev dåligt med krypandet för det barnet, men verkar ej ha tagit skada av det.

fluffis
2017-01-04 09:25
#2

Det är kring den åldern som den dryga separationsfasen (+ utvecklingsfas) härjar. Minns inte hur länge den varar men håll ut! Det går över. Förr eller senare :) Om du inte redan har en app om utveckling kan jag rekommendera "Preglife, gravid & babyapp". Där får man en liten fingervisning om vad som händer i bebis hjärna. Jag tycker själv att det är skönt när jag hittar möjliga förklaringar till ett visst beteende, för det är en tröst både i att det är normalt och att det kommer att gå över. Förresten jag kan inte låta bli att tänka på MikaelaS som brukade säga att hon gjorde allt med sönerna hängandes på höften just i den åldern :) Jag själv hängde en del på öppna förskolan när min son var i den åldern och ibland hände det att han förflyttade sig hela två mm från mig, hehe :)

Litenloppa
2017-01-04 10:33
#3

Jo jag har både appar och böcker om barns utveckling. Men det här är inte "orolig och svår att tillfredsställa", det här är just världens undergång var 5:e minut ^^ Han är ju förstås glad också, mellan utbrotten. Om allt går som han tänkt sig vill säga ;) Gåstol har han och har älskat sedan första stund men inte ens den duger nu. Bara det går över nån gång. Just nu bär jag runt på honom väldigt mycket, ryggen är inte glad… Känner lite orolig för att han inte får vara tillräckligt på golvet och öva sig på att kontrollera sin kropp själv bara… Han har kommit på att man kan åla på mage men just nu bryter han ihop för att det är för jobbigt (?)… krypa är han ointresserad av, han vill hålla händerna och gå(springa). Verkar inte särskilt intresserad av att ställa sig mot saker heller… MEN det kommer väl när den här fasen går över…

Velinga1984
2017-01-04 15:38
#4

Min 10 månader gamla pojke är likadan, helst ska han vara klistrad på mig. Endast jag som duger vilket jag finner skumt då han är flaskmatad av andra sedan födseln.13,7 kg tung så ryggen tar stryk men styrketränar 2 dagar i veckan samt core 2-3 gånger i veckan och det underlättar faktiskt. Så vi ska börja bli frekventa besökare på öppna förskolan utan storebror from nästa vecka.

Niini
2017-01-05 14:50
#5

Vi har precis samma här just nu! Sonen blev 9 mån 21.12 och just nu är inget bra , enda han är nöjd med är om han får klänga o klättra på mig (eller sova..). Trodde först det hade o göra med att han lärt sig stiga upp mot möblerna men inte knixat hur man kommer ner tillbaka. Det lärde han sig dock idag men fortfarande är det bara skrik o gnäll.. Stackarn verkar ju helt obekväm i sig själv, bra att veta att det tycks vara en fas då bara. Vill ju ha tillbaka gladungen 🤪

PerhapsimAnna
2017-01-06 18:36
#6

Jag tänker mer på tänder! Min dotter fick 7 tänder ganska tidigt och var gnällig redan då mellan 7-9 månader och nu som 11 månaders håller hon på att få det större tänderna och hon gnäller konstant konstant konstant, inget är bra förutom vatten men knappt det går och det som är bäst är att vara i famnen. Det gör nog förbenat ont på dom små, jag ger en alvedon någon gång ibland för hennes skull (även för mina öron skull) och det hjälper, hon blir som förbytt!

Annons:
[Nalaa]
2017-01-07 15:16
#7

Min dotter var lika dan för ett par veckor sen och hon är lite drygt nio månader nu. Det var bara bära som funkade men som tur var gick det över efter ett tag, kanske höll i sig i drygt en vecka (eller två)!

[Nalaa]
2017-01-07 15:16
#8

Min dotter var lika dan för ett par veckor sen och hon är lite drygt nio månader nu. Det var bara bära som funkade men som tur var gick det över efter ett tag, kanske höll i sig i drygt en vecka (eller två)!

mollyt
2017-01-07 21:45
#9

Hehe, tycker att min dotter (9mån) har varit ovanligt mycket klistrig senaste dagarna - inser att jag inte är ensam. Jag trodde att hon lärt sig att hon kan krypa upp i mitt knä när hon leker och därför bara vill sitta hos mig och inte på golvet - men när jag tänker på det nu så vill hon helst vara nära heltiden, bli buren och kramad. Jag har också tänkt på att det är tänder på gång nu igen.

Litenloppa
2017-01-08 10:44
#10

Det är ju en fas det vet jag. När man håller på att gå i taket av allt gnäll är det en tröst att veta att man inte är ensam om att knalla runt med matfläckar överallt, stökigt hemma och lyssna på vrålen ;) Det har lugnat sig lite, nu har han upptäckt att han kan åla runt på mage så nu vill ha mest göra det. Men jag ska ju helst sitta på armlängds avstånd förstås ^^

lkmf
2017-02-12 23:27
#11

Kand det vara tänder på g? vissa av tänderna som vår son har fått har gjort honom otroligt klängig och inget duger.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Upp till toppen
Annons: