Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 829 ggr
Soleii
12/26/16, 10:08 AM

Sömnproblem dagtid hos 1-åring

Hej, Jag har skrivit och bett om råd om detta förut, men nu är dottern äldre och jag håller på att bli fullkomligt knäckt och behöver verkligen råd (och inte tyckande om hur man bör och inte bör göra). Min dotter är strax under 1 år. Att få henne att sova på dagtid har varit en kamp från början men nu har det gått överstyr - i kombination med att hon sover dåligt på nätterna och vaknar i ottan. Och hon behöver verkligen sova om dagarna - när hon blir riktigt trött blir hon så fruktansvärt gnällig, gnuggar ögonen, tunga ögon - men sova, det vill hon inte. Tidigare fungerade vagn och sele skapligt, men hon blrjar bli för stor för att tycka att selen är bekväm och i vagnen somnar hon inte heller. Att bära och somna henne har inte fungerat mer än i undantagsfall sedan hon var under halvåret. På kvällen brukar vi kunna lägga henne i sängen där hon somnar av sig själv, men att försöka detta på dagtid är lögn. Hon ställer sig bara och skriker och ropar. Vad kan man göra? Dagarna är så jobbiga när hon är så trött och gnällig om hon inte sover, och att kämpa för att hon ska få den sömn hon så uppenbart behöver gör mig galen. Och tro mig, hon somnar inte när hon är tillräckligt trött på dagen. En gång satt hon och vinglade av trötthet och kunde knappt hålla ögonen öppna i sängen, men hon vägrade bara att sova, hur mycket jag än försökte att smeka, nynna, lugna… Snälla hjälp! Finns det någon som kan komma med råd?

Annons:
JossanH
12/26/16, 10:38 AM
#1

Min första tanke är att börja ge magnesium, som är väldigt viktigt för sömnen och framförallt för själva insomnandet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
12/27/16, 2:14 PM
#2

Det handlar väl om att få henne att slappna av liggande. E kan ta lång tid på sig ibland, men de gånger mitt tålamod tryter brukar jag tillslut ta fram plattan och titta på en egen serie. Hon ligger ofta på mitt bröst och tittar lite då, men framförallt slappnar hon av. Även om skärm kanske inte är ultimat, så somnar hon direkt när hon kommer ur det hyperaktiva.

Soleii
12/30/16, 9:50 AM
#3

#1 ska kanske ta och rådgöra med bvc om det, när jag googlade fick jag också upp omega 3-tillskott. Tack för tips!

Soleii
12/30/16, 9:53 AM
#4

#2 tar jag fram en skärm så ska hon bara krypa/åla sig fram till den… Och försöker jag lägga mig med henne sätter hon sig upp och vill leka. Som sagt, just att f henne att slappna av liggande, det är så frustrerande att hon inte kan det. Börjar gå överstyr nu, för det är ju inte roligt för någon av oss om hon blir övertrött. Verkar dessutom vara i någon separationsfas just nu, gör ju inte saken lättare direkt ;)

JossanH
12/30/16, 11:32 AM
#5

Har du provat att bära i en bra ergonomisk sele eller sjal? Många barn blir otroligt mycket mer avslappnade då och somnar så kan föräldern lägga ned dom sedan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soleii
12/30/16, 1:35 PM
#6

#5 vet inte hur erhonomisk den är, men vi har en Baby Björn One, som funkat bra fram tills för lite sedan. Tror hon börjar bli för stor för att somna bekvämt i den (hon är ganska lång). Men det är kanske lite sent att köpa ny sele och sjal till en 1-åring?

Annons:
[GråHäxa]
12/30/16, 3:50 PM
#7

Det är inte försent att skaffa något bra att bära i. Baby björn one är inte helt ergonomisk. Kan vara värt att testa något annat. Det går alltid att sälja om det inte funkar. Tula toddler är ergonomisk och går att använda länge. Mei tai är jag själv förtjust i, blandning mellan sele och sjal. Dom finns också för större barn ☺

JossanH
12/30/16, 8:41 PM
#8

#6 sätet blir snabbt lite för litet på den selen. Min manduca klarar upp till 20 kg :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

teezan
1/4/17, 1:18 PM
#9

Jag har Tula baby till min 15 månaders, har en toddler som ännu är för stor. Baby börjar dock bli liten i ryggen men dottern har för korta ben för den större. Hon är 83 cm lång och toddler rekommenderas från cirka 80 cm/11 kg, men min tjej har lång rygg och kortare ben så här funkar inte det. Hon somnar i den och verkar tycka den är väldigt bekväm, så kan rekommendera den! Värt att testa iallafall, just Tula har högt andravärde i bärsjalar! (Grupp på Facebook) om den inte uppskattas eller används :)

Upp till toppen
Annons: