Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 1546 ggr
[postmortum91]
12/23/16, 6:51 AM

Ni med barn

Jag skulle vilja uppmärksamma er med barn idag om något. Vi lärare ser skillnad i koncentrationen från förr. Dagens barn, även de utan diagnoser har väldigt svårt att koncentrera sig i jämförelse med generationer tidigare. Varför? Jo, en faktor är säkerligen att barn idag lär sig inte ha tråkigt, de sitter med surfplatta eller telefon så fort de har tråkigt. Jag har sett barn som fått ta med surfplattan när de sitter och väntar på pizza. De slipper sitta och vänta. Det är jätteviktigt att lära sina barn att kunna sitta still och vänta utan någon distration som mobiler eller surfplatta. Tänk på detta, för era barns skull. Låt dem ha tråkigt och va Sysslolösa ibland. Sen er med barn mellan 10-12 år: vi har ett helvete med mobiler i klassrum, de borde lämna mobiler hemma. Vi har telefon på skolan som de kan låna. Vissa skolor låser in mobilerna under dagen, andra inte och då sitter elever med dem under lektionstid. Detta är egentligen ännu större på högstadiet. Mobiler borde inte vara med till skolan.

Annons:
Surpan
12/23/16, 7:31 AM
#1

Hm.. Jag är ett av de där barnen själv, de som har koncentrationssvårigheter utan att ha en diagnos. Jag har haft det i hela mitt liv. Nu för tiden när jag är vuxen och arbetar till stor del sittandes vid en dator så har jag själv lärt mig att hantera detta. Det började för ett par år sedan när jag började jobba med en kille som hade exakt samma problem som jag. Han hade små saker på sitt skrivbord som han kallade "ADHD-Leksaker" (kanske inte helt politiskt korrekt, men ändå..) som han använde för att ha någonting annat att plocka med emellanåt. En av mina bästa vänner som jag också jobbade med på den här tiden blev inspirerad av detta och började köpa småsaker till mig att hålla på med vid mitt skrivbord. Det var bland annat en rubiks kub och ett penntroll kommer jag ihåg. Med dessa saker så kunde jag ta en minut eller två, avbryta det jag sysslade med och fläta det lilla penntrollets hår. Det var en så himla liten sak som gav mig mer produktivitet och mer glädje på jobbet, samtidigt som det inte störde någon.

Flashback till min skoltid - När jag började i skolan så var jag ett av de där "stökiga barnen". Min klasslärare brukade låsa in mig i en liten skrubb där vi förvarade spel, pyssel och andra redskap. Där inne fanns en stol och där fick jag sitta tills lektionen var över. En dag kom min klasslärare in på morgonen, hälsade på klassen och sa "jag orkar inte mer, den här klassen driver mig till vansinne". Sen försvann hon. Som tur var så fanns det några föräldrar kvar i korridoren som kunde komma in och trösta de barn som börjat gråta i förvirringen.

Jag fick en ny lärare då, i tredje klass. Det var vändningen för allt. Han situationsanpassade hela lärandet efter eleverna. Alla blev plötsligt sedda. Vi fick stå upp, sitta ner, vara delaktiga. Vi fick rita, jobba i grupp, rösta om saker. Allting fungerade.

På min tid så fick vi rita på en servett medan vi väntade på maten. Jag vet inte riktigt om det är anledningen till mina problem dock, min syster har till exempel inte alls samma svårigheter med koncentrationen som jag har.

Här är en artikel med Anders Enström, årets pedagog i Huddinge år 2014. Han undervisar alltid med mobiler, surfplatta och youtube. Han filmar sina lektioner och lägger upp på youtube i efterhand så att eleverna kan titta på lektionerna i efterhand.

– Teknik förstärker undervisningen. Är undervisningen bra kan den bli ännu bättre med teknik. Är undervisningen dålig? Ja då blir den ännu sämre, säger Anders och fortsätter:

– Eleverna behärskar redan tekniken. Det är vi lärare som måste fortbilda oss hur vi använder den som ett pedagogiskt verktyg. Annars blir Ipaden inte mer än en dyr skrivmaskin.

/Surpan

Martin
12/23/16, 8:06 AM
#2

Vissa bra poänger, men också en del andra som jag har lite invändningar mot.

Visst är det bra att lära sina barn att vänta, det gör mina (ok, min 1-åring är inte riktigt där men det säger ju sig själv…. men vänta får hon gör ändå ibland). Men jag vet inte om man måste lära dem att ha tråkigt? De kan väl få skriva lite dagbok på en bit papper de har med sig, eller titta i en bok (t.ex. Pixieböckerna är ju smidiga i formatet och den minsta bläddrar gärna och 5-åringen läser i dem). Det är kanske inte speciellt roligt, men roligare än att sitta och vänta rakt upp och ner och göra ingenting. har man inte de sakerna med sig kan man ju fundera och tänka på andra saker, istället för att bara sitta och vänta och inte göra något. Det uppmuntrar jag mina barn i alla fall, att tänka/fantisera vara kreativa.

Jag tycker att det är viktigt att de inte får ha läsplatta/telefon hur som helst, eller hur mycket som helst. Precis som att jag tycker att det är viktigt att de får ha det. 5-åringen skriver även på vårt tangentbord till datorn ibland när hon tränar på att skriva. 

Gällande ordningen i klassrummet, så är vi inte där än då vi inte har skolbarn. En sak som jag dock förväntar mig - och förutsätter - från de lärare mina barn kommer att ha; Det är att de bestämmer hur de vill ha det i sin lärmiljö för barnen, och att de genom sin pedagogik får barnen dit. Såklart kommer det inte att lyckas alltid men precis som att min arbetsgivare förutsätter att jag inte sitter och leker med min telefon på min arbetstid så förutsätter jag att lärarna inte leker med sina telefoner under lektionerna. Och, att de ser till att barnen är med i lektionerna och inte sitter och leker med sina telefoner. Det är faktiskt lärarnas uppgift - inte föräldrarnas. Sen ärjag inte naiv på något sätt, jag är fullt medveten om att förmodligen kommer varken jag eller mina barn vara 100% nöjda med alla lärare och jag kommer säkert att ha synpunkter på pedagogik eller annat hos någon av lärarna - det har jag med förskolelärarna. Precis som att jag förutsätter att alla de inte tycker att jag är en perfekt förälder i alla situationer (för det är jag nog inte, tror inte den personen finns). 

Däremot, och det vill jag säga från mitt innersta; En stor eloge till er lärare och framförallt de som har de lite större barnen: Ni har det inte lätt idag och jag beundrar er verkligen. Kommer själv i kontakt med mycket ungdomar och är på skolor ibland i mitt yrke och det är ingen lätt situation ni har. De flesta av er gör ett fantastiskt jobb - fortsätt med det!

God Jul!

mvh Martin

JossanH
12/23/16, 9:11 AM
#3

Problemet är väl all information/stimulans som barnen får från skärmar/tv. Problemet är inte att barn SKA ha tråkigt utan att när de får tråkigt så kan de istället använda sin fantasi och göra det underhållande. Som att rita på en servett i matkön. Det är inte ett tråkigt väntande som är viktigt utan kreativiteten det skapar att ha tråkigt. Vid en skärm/platta så blir barnet passivt underhållet och behöver inte använda sin fantasi/kreativitet för att själv komma på något. Jag tycker barn ska få ha med telefonen till skolan men att den ska låsas in under dagen. Telefonerna har inget på lektionstid/raster att göra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
12/23/16, 10:12 AM
#4

Jag har svårt för när man lägger ansvaret enbart på föräldrarna. 

15 mån gammal, strax efter inskolningen, fick mellersta sonen en ipad i handen på förskolan. Nu är han 3 år, går som mest 15 tim i veckan sen februari. Men ändå sätts "paddan" i hans knä. 

Min 12 åring får stundtals hem papper på bra appar som finns på ipad ifrån skolan. När jag frågar om de går på datorn så får jag oftast samma svar "med en surfplatta så kan han sitta vart som helst och öva".  Skolan anser dessutom att han behöver en chromebook , som lånas på mitt ansvar, för 1 eller 2 ämnen i skolan.  

Samma 12 åring har även sin mobil med sig till skolan,  vi bor ca 2 mil utanför stan så han åker skoltaxi. Det är flera gånger som taxin inte dykt upp men sonen kan inte lämna området dit taxin kommer för att leta efter en personal.  Taxin väntar nämligen bara några få minuter på barnen, innan de åker till nästa bokning. Det innebär då att taxin får bokas om till senare tid alternativt att jag får ta in de två små barnen i bilen för att hämta hem honom.  Vi gör så att om taxin är sen så ringer sonen mig, så ringer jag taxi-samordnare på skolan medan sonen väntar på taxi-området = sonen blir lugn och missar inte taxin ifall den kommer precis när vi lagt på. Han har även med mobilen så jag kan smsa honom om vi inte är hemma när han kommer hem, ett meddelande om vart vi är samt vart nyckeln ligger.  Eller som nu sist, när han glömt sin skåpsnyckeln hemma och behövde den för ingen kunde låsa upp skåpet vid hemgång. I skåpet fanns hans vinterjacka, som han behöver ha på sig när han väntar på taxin, samt lägga in alla böcker från väskan då den behövdes till gymnastikläderna dagen efter.  Han berättade för sin lärare att jag skulle ringa när jag var vid skolan, så han kunde springa ut till bilen och hämta den. 

Jag håller med JossanH f ö , låt barnen få använda sin fantasi. Även 12åringen är med och pysslar här hemma. Han har stundtals "skärm-förbud", där han istället måste göras annat än sitta vid någon typ av skärm.

[postmortum91]
12/23/16, 3:31 PM
#5

Lärare får inte beslagta mobiler så det är ingen bra grej att lägga ansvaret på lärarna. Vi har knappt rätt att göra något. Allt ansvar läggs på lärarna och all skit får även vi när det går dåligt. Vi ska inte stå för huvudansvaret att uppfostra barnen. Någonting går helt galet idag i uppfostran. Inte med alla men många. Det är vardag för oss med 7 åringar som kallar oss Hora etc. Slag och stenkastning är vardagsmat. Jag är ny men mina kollegor som jobbat i 30 år ser extrem förändring bara de 10 senaste åren.

[Thiah]
12/23/16, 5:29 PM
#6

Finlands nya nationella läroplan(kommer snart) för småbarnspedagogik har en hel del teknik i sig. Vi ska ha barnen ännu mer vid skärmar. Förskolan(klass 0 i Sverige) ska ha 30% av sin undervisning digitalt…. Så världen går mot en mer digital sida på gott och ont… Jag har läst att man redan konstaterat att barns (tror t.o.m 80-90 tals barn räknas hit) synapser rör sig snabbare i hjärnan än föräldrarnas. Vi omges av ett snabbt bildbyte så fort vi ser på teve. Snabba ryck som hjärnan ska hänga med i. Därför tror jag absolut på skärmförbud för oss alla. Här hemma sätter vi ibland på musik och sen leker Joel med sitt medan jag t.ex. läser en bok. Men det kräver ju också att man som vuxen låter barnens fantasi flöda. Joel satte igår pastasilen på huvudet och lekte robot…

Annons:
tlover
12/23/16, 10:24 PM
#7

#5 får lärare det om föräldrarna godkänner det (beslagta mobil)?

l'm back

[postmortum91]
12/23/16, 11:05 PM
#8

#7 ja, jag tror det

tlover
12/23/16, 11:15 PM
#9

#8 jag tänker nämligen på att det skulle vara en stor säkerhet för dottern den dagen det gäller då hon kommer att vara beroende av skolskjuts (och som nämns tidigare i tråden så fungerar det inte alltid) men jag som förälder anser inte att min dotter ska ha mobil på lektionerna. Men nu är det så långt fram tills det är aktuellt så kanske reglerna ändrade vid det laget (dottern är snart 2)

l'm back

Velinga1984
12/24/16, 9:13 AM
#10

# 5 Det finns ingen i tråden som anser att skolan ska uppfostra barnen, tror inte att det är många som tycker det även utanför sociala medier.  Däremot måste skolor se sitt ansvar, barnen är trots allt där väldigt många timmar i veckan. 

Hora, bög, blatte är ord som jag hört hela skolgången, och jag är -84.  Skillnaden är väl att många föräldrar var hårdare förr, den hårda barnuppfostran var mer vanlig än idag när många föräldrar lever efter  "barn är barn, och får pröva sig fram". 

Jag är inte lärare men har haft barn inom förskola/skola sedan december 2005. Jag märker ingen större skillnad på barn då och nu, däremot en stor skillnad på vad skola och förskola får göra.

Loris M
12/24/16, 5:33 PM
#11

#0 Jag håller inte riktigt med att barnen inte kan koncentrera sig idag. Det kan de visst det, men problemet är att vi vuxna lägger en massa värderingar i vad de borde koncentrera sig på. De kan t.ex. sitta i flera timmar och spela TV-spel. Men det tycker inte vi är en "god" koncentration utan vill gärna att barnen ska sitta med något mera "vettigt". Det är lite dubbelmoral tycker jag, man kan se bland många föräldrar/lärare. De sitter själva helt uppslukade av sina mobiler och kan inte koncentrera sig på sina barn men kräver samtidigt att barnen ska kunna koncentrera sig på annat än mobiler/datorer/plattor. 

Dagens barn har har trots allt vuxit upp med den digitala tekniken och den är lika självklar för dem som böcker och tidningar för oss. Vi (jag är i fyrtioårsåldern) har inte det däremot och ändå är många av oss helt beroende av sina mobiler. Varför ställer vi krav på barn som inte ens vi vuxna klarar av?

Sen vad gäller skolan, den är inte direkt känd för att vara den mest kreativa platsen man kan tänka sig. Skolans undervisningsmetoder är föråldrade och inte anpassade till barnens digitala vardag. 

#5 Lärare får visst beslagta mobiler. Många skolor gör det. Det kan ni också göra om ni vill och ni behöver inte ens ha tillåtelse från föräldrar. I skolan är det ni som har ansvar för barnen och det är ni som sätter upp regler. Ni har t.o.m. stöd i Skollagen att beslagta sådant som stör undervisningen. Är det ingen på din skola som läst Skollagen?

densomundrar
12/25/16, 8:46 AM
#12

För att kunna lära barnen att ha tråkigt måste vi först lära oss själva att ha tråkigt igen, sällan jag ser en vuxen vänta på något utan någon skärm att kolla på och då är det ju svårt att lära barnen något annat

Sarah
12/25/16, 7:53 PM
#13

Håller med Jossan. Själva tråkigheten i sig fyller inget syfte, det viktiga känns som att de får hitta på ngt själva att göra för att bli av med tråkigheten.

Annons:
Martin
12/28/16, 7:39 AM
#14

Som sagt, en lärare får beslagta en mobiltelefon (eller annat) som stör undervisningen. Den skall dock lämnas tillbaka som senast när skoldagen slutar eller inom 4 dagar men då ställs lite andra krav på dokumentation.

Dock skall en tillsägelse ges först, och omhändertagandet får inte ske med våld, och inte heller får läraren kroppsvisitera för att kunna ta telefonen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: